Beetje hakken beetje boren

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Mooi stukje noest handwerk en vakmanschap, ben wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke toepassing?
 
P

Pel

Guest
De buis wordt in een uitgegraven put gezet, waar dan het pompmechanisme op wordt gezet. Er komt een lange stok in de buis met aan de voorkant een leren prop de het water omhoog trekt. Er staat nog ergens een filmpje op de site waar dit mooi te zien is.

Groet Pel.
 

PascalP

Nieuw lid
25 apr 2014
19
0
Klopt Pel, dit filmpje kwam naar voren in een draadje van Lemen, over het maken van zijn eigen bron.
Erg interessant!

 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Kijk, nu is het me een stuk duidelijker. Doet me denken aan het principe van een Ja-knikker in Schoonebeek.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De buis wordt in een uitgegraven put gezet, waar dan het pompmechanisme op wordt gezet. Er komt een lange stok in de buis met aan de voorkant een leren prop de het water omhoog trekt. Er staat nog ergens een filmpje op de site waar dit mooi te zien is.

Groet Pel.

Als ik me goed herinner (uit een grijs verleden, ivm documentatie over stoommachines van newcomen en watt - die oorspronkelijk bedoeld waren voor het wegpompen van grondwater uit kolenmijnen) kun je met een dergelijke pomp niet zo veel vertikale meters overbruggen - een waterkolom vergelijkbaar met de luchtdruk geloof ik?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
een waterkolom vergelijkbaar met de luchtdruk geloof ik?
Het pomplichaam staat dan ook beneden in de put via een lange stang. Waarschijnlijk herkenbaar aan een lange hefboom en of tegengewicht. Hier pompten de oude stadspompen op de hogere delen meer dan 10 meter.

GrootVerdriet.JPG
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zie ook http://www.physlink.com/education/askexperts/ae443.cfm, of historische informatie over de pompen van Savory en Newcomen (en Watt natuurlijk). Korte samenvatting: met vacuum (dus een plunjer in een buis, met zijn voet in het water, die je naar boven trekt) kun je water maar maximaal 10 meter omhoogpompen; wil je meer moet je juist met druk gaan pompen (dus op het water OM de buis heen, zodat het door de overdruk in de buis naar boven geduwd wordt).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.