Eenvoudig (tuin)bankje

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
[FONT=.SF UI Text][FONT=.SFUIText]Afgelopen week heb ik samen met mijn maat Henk een bankje gemaakt. Voor het bankje is hout hergebruikt dat ooit een bed was. Twee jaar geleden kreeg ik dat van mijn beste vriend Hans, die vanwege een verhuizing het bed had gesloopt. Tot ons verdriet is hij anderhalf jaar geleden overleden, kort na de verhuizing. Ik heb het hout eerst aan de kant gezet, met het voornemen er iets van te maken voor zijn vrouw, zodat het ook een herinneringsfunctie krijgt. Ik heb gekozen voor een klein bankje, eenvoudig van constructie ook vanwege de beperkte hoeveelheid hout. Op Pinterest zag ik een model wat met kleine aanpassingen hiervoor geschikt was en ik als leidraad heb genomen. Daarop eerst maar een paar schetsen gemaakt met maatvoering en het hout opgedeeld in de benodigde stukken. De planken zijn van Amerikaans grenen. Vol met hars maar mooi hout van 3 cm dik. De laklaag er af geschraapt en alles geschuurd, er resten nog enkele gebruikssporen. De verbindingen zijn met domino's gemaakt en met kozijnlijm verlijmt. Hier en daar versterkt met RVS schroeven en de zitplanken zijn van onderaf geschroefd. Hieronder geef ik het fotoverslag van deze klus.[/FONT][/FONT]
[FONT=.SF UI Text]
[/FONT]

[FONT=.SF UI Text][FONT=.SFUIText]Fons

[/FONT][/FONT]
IMG_4294.jpg

IMG_4307.jpg

IMG_4310.jpg

IMG_4313.jpg

IMG_4314.jpg

IMG_4316.jpg

IMG_4318.jpg

IMG_4335.jpg

IMG_4320.jpg



Zie volgende bericht voor vervolg.
 
P

Pel

Guest
Mooi strak bankje Fons, dat Amerikaans grenen is mooi hout, het is ook donkerder dan ons inlands grenen zo te zien, ik kende het niet.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat is een mooi herinneringsbankje geworden.

En een leuk fotoverslag. Daar hou ik wel van. Ga je het ook nog behandelen met olie o.i.d.?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi werk Athanor, dit soort projecten worden altijd sympathieke stukken, helemaal als het van een ander oud of kapot meubelstuk komt.

Ben benieuwd naar het eindresultaat, simpele/strakke stukken zijn altijd complex, om visueel kloppend te krijgen.
Hoe ga je dat doen bij dat voorpootje? een verstek verstevigd met domino's lijkt me niet de stevigste manier, ookal is die niet zo lang?

Ik zie dat je met een tekening werkt op ware grootte heb je er veel profijt van met je ontwerpen?
Ik ben aan het overwegen dat ook vaker te doen.
Ik ontwerp nu zo'n beetje continue door tijdens het maken, met wat schetsen, soms met enkele details op de mm uitgewerkt, soms juist expres niet. En tijdens het maken kijken of zaken werken of niet werken qua vorm. Zo alles uit het koppie werkt opzich goed voor mij, alleen is het soms lastig omdat de optimale werkvolgorde niet altijd correspondeert met gaande weg ontwerpen. Soms is het handiger om een paar onderdelen vooraf in de lak/olie te zetten of alle randen tegelijk af te schuinen oid, terwijl je daar nog niet bent "in je hoofd", om maar een simpel voorbeeld te geven. In principe maak ik fullsize prototypes, die meteen ook eindproduct zijn:p
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dank voor de complimenten mensen:eek:

@Jelmer
Ik heb een proefstukje in verdunde lijnolie, maar denk dat ik het aan de ontvanger overlaat welke afwerking zij wil, bankje kan zowel binnen als buiten worden gebruikt.

@Robert Hardwoodie
de constructie bij de voorpoten is met vier domino's gemaakt, met TifaFix kozijnlijm verlijmt en de domino's heb ik gezekerd met een bradnail. Ik heb er tijdens de constructie nog over nagedacht en gezien de anatomie van het bankje en het gebruik, denk ik dat de meeste krachten op de verbinding van de achterpoot zullen komen. Daarom heb ik dié gezekerd met een rvs schroef van 100mm. Over de voorpootverbinding maak ik me geen zorgen.
Wat het ontwerp op ware grootte betreft, werk ik ook vaak zoals jij aangeeft. In dit geval wilde ik wat beter zicht op de verhoudingen en de proportie krijgen eheb daarom alles 1op1 uitgewerkt. In de werkelijke uitvoering heb ik wat correcties aangebracht zoals slankere achterpoten en de rugleuning vijf cm lager gezet.

image.jpg

image.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Simpel en strak bankje, erg mooi. Dat zal de ontvangster heel blij gemaakt hebben!
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Erg mooi bankje zeg! Gaat hier in de pinterest voor de toekomstige inspiratie :) .
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad een mooi bankje van mooi hout en een bijzonder verhaal met een mooie reportage. Ik ga nu ook echt proberen mijn telefoon annex camera mee te nemen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.