ASR-systeem

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Een aantal nieuwe draaibanken is uitgevoerd met een ASR systeem (beveiliging tegen aflopen van chuck/faceplaat e.d.) als de machine rechtsom loopt.
Nu zit dit niet op de meeste (oude) chucks/faceplaten) iemand een idee hoe dit op te lossen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb in mijn as en mijn vierklauwen een groef laten draaien en er zo'n gedeelde ring bij laten maken. Maar dat kon ook gemakkelijk, omdat ik ze toch allemaal moest laten draaien.

Daarvoor, op de Geiger, wist ik niet beter en heb ik nooit last gehad van loslopende onderdelen. Maar daar zat een behoorlijke afremperiode op de frequentieregelaar.

Op de PIccolo heb ik een vierklauw met kleine inbusboutjes, die net na de schroefdraad op de as klemmen. Dat zie je wel op de as, dus dat vind ik niet def allerbeste oplossing.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Jurriaan: van die inbusboutjes heb ik nu ook in de chuck. Het loslopen tijdens het afremmen ben ik niet zo bang voor, omdat de uitlooptijd lang genoeg is. Echter als je de bank de andere kant uit laat lopen tijdens b.v. schuren, dan is het risici groter.
Bij inbusboutjes op de as net na de schroefdraad vind ik het risico van een beschadigde schroefdraad te groot ( vooral als je bij het wisselen van de chuck vergeet de boutjes los te draaien:eek: .
Ik heb voorlopig maar een boutje in de schakelaar gezet, zodat de bank niet de andere kant op kan lopen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat wil je andersom schuren? Ik schuur eigenlijk alleen de buitenkant van vazen en schalen rechtsom, en dat kan met het de losse kop er tegenaan. Dan loopt er gegarandeerd niets van de as af. De binnenkant van schalen of vazen schuur ik eigenlijk alleen in de 'correcte' draairichting, daar heb ik geen behoefte aan andersom draaien.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Er is wel een oplossing.... maar deze wordt maar nauwelijks toegepast in de houtdraai wereld. Een bayonet aansluiting. De assen met schroefdraad zijn voor zover ik weet een erfenis die voorkomt uit de metaaldraaiers wereld. Daar zie je eigenlijk nooit meer moderne banken met schroefdraad op de as. nadelen van schroefdraad op de as zijn: minder precies, mogelijk los kunnen lopen van de klauwplaat en het risico op beschadigingen op het schroefdraad.

oneway heeft een dergelijk bayonet systeem. Ook steinert maakt sommige draaibanken met bayonet aansluitingen. De piccolo van juriaan niet, maar de grote modellen draaibanken wel, de maximo en de vb36 bijvoorbeeld.

nu is dit niet meteen een oplossing voor je probleem, tenzij je wil investeren in een nieuwe draaibank of een ombouwset van oneway. maar ik hoop wel dat meer en meer fabrikanten naar dit systeem over zullen stappen.

succes!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor banken die geen groef in de as hebben en waar je een Chuck vast wilt zetten zijn er inbus bouten verkrijgbaar met messing tips,einden er aan, om galling/beschadiging te voorkomen, en Juriaan de losse kop voorkomt het loslopen niet, persoonlijk ondervonden, de kop word netjes terug geschoven.

Ik gebruik een grotere conisch in mijn grote bank (outboard side) zodat Ik in beide richtingen kan draaien en schuren, precisie in hout is natuurlijk minder nodig dan met metaal, hout werkt altijd, maar dat heb Ik dus ook..
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
8987D796-129B-4C62-B748-A18AF1F44A78.jpgHeb een aanpassing gemaakt om te voorkomen dat de chuck van de as loopt.
Foto is gedraaid, maar wel duidelijk volgens mij.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Mijn metaaldraaibank heeft een as met schroefdraad. De achterplaat van de klauwplaat centreert op een pasrand. Een nieuwe achterplaat die ik zelf gemaakt heb zet ik vast met een inbusboutje op de pasrand. Zoals eerder opgemerkt kan dit schade geven aan de pasrand of de schroefdraad. Om dit te voorkomen heb ik een messing propje onder de inbusbout gezet. Werkt verder prima.
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Het bajonet systeem van Oneway wordt ook gewoon op de schroefdraad van de as gedraaid. Dus het probleem verplaatst zich gewoon.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die lipjes zien er fraai uit maar geven volgens mij een vals gevoel van veiligheid
Op het moment dat er een flink stuk hout aan de haal wil gaan dan komt er zoveel kracht op dat de lipjes ombuigen

Ik weet niet hoe precies de bussen (die je in je chuck plaatst om pas te maken op je as) van bijv. oneway zijn, maar als die 2 boutjes altijd (bij elke bus) op dezelfde plek zitten zou je kunnen overwegen 2 ondiepe gaatjes in je as te boren om zo de chuck te borgen
De krachten die zo een boutje dán op kan vangen is veel groter dan dat het van frictie op de as moet hebben

'T is natuurlijk ook kip en ei verhaal, heel veel chucks in omloop waarbij een veel gebruikte maat M33 is
Dan doet omschakelen pijn, moet je al je chucks vervangen
Fabrikanten moet investeren in nieuwe maten/chucks etc, uiteraard worden die het niet eens met elkaar want ze willen allemaal wat anders óf hún systeem.... en zo blijf je maar hangen

Ik denk de oplossing zou kunnen zijn dat de draaibankbouwers mee gaan met de tijd, en een nieuwe vatting toepassen maar ook een verloop op de markt brengen naar M33, daar kan je dan je chuck op plaatsen....

Dan kan men langzaam overschakelen/wennen....

Ik heb ook gekozen voor M33, maar mocht het zo zijn dat er ooit een andere as komt ga ik tóch kijken voor een zwaardere kaliber en dan met een verloop er bij naar M33 voor mijn huidige chucks
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@Toxiq: Als de krachten zo groot worden dat de lipjes recht gaan buigen, dan gaat er wel meer mis.
Dan helpen inbusboutjes op de as zeker niet meer.
Dergelijke krachten krijg ik volgens mij alleen als ik ga draaien terwijl de bank rechtsom loopt en ik een happer zou krijgen.
Dan nog denk ik niet dat deze rvs lipjes zomaar recht buigen:cool:.
Ik ga trouwens zeker niet draaien terwijl de bank rechtsom loopt.
Heb op dit moment de schakelaar zelfs vergrendeld, zodat hij niet rechtom kan lopen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Handig, je bedoeld waarschijnlijk linksom draaien. Een veel gemaakte fout, je moet denken vanuit de spil en niet kijkend naar de spil.

Het kan ook niet wat je schrijft, rechtse draad kan niet loslopen bij rechtsom draaien, dan gaat het juist vast zitten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Trilliwilli, je kunt best gelijk hebben, maar ik kijk inderdaad naar de spil, en bij rechtsom draaien draait hij dus bij mij dan met de klok mee.
Voor mij is de aanduiding niet echt duidelijk, zie het teminste nogal eens verschillend.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik weet niet wie hier in de war is, een moer op of een bout in een moer schroeven, is altijd met de klok mee, als het rechtse draad is, dat is rechtsom in rechtse draad, of als je draad in een opening maakt, dan kijk je naar de opening en de draad word er ingemaakt in de rechtsom direction.

Toen Ik de plaatses zg, dacht Ik dat deze zo georiënteerd waren dat er boutjes in de chuck geschroefd waren, en dat zou de chuck well goed vast houden, voor het schuren in de reverse (rechtsom ;)) direction zijn die twee gebogen paatjes best wel genoeg, niet voor het hout draaien in reverse.

Als Ik een bout of as met rechtse draad heb, en er zit een moer of dergelijke (chuck) er op geschroefd, en de bout of as draait in rechtse direction (met de klok mee), en je stopt de moer van mee draaien, dan schroeft de moer er af, en hier de chuck van de spindle/as :eek:
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Waneer jij de klauwplaat aan de as draait, dat doe je dat met de klok, oftewel rechtsom.

Hier enkele voorbeelden, hier

de blok draait rechtsom, met de klok mee,
rechtsom.jpg


De blok draait linksom, tegen de klok in.
linksdom.jpg

De schaal draait met de klok mee, en dat is rechtsom.
met de klok mee.jpg

De schaal draait tegen de klok in, en dat is linksom.
tegen de klok in.jpg

and here twee augers, een draait rechtsom, en de andere linksom
right hand en left hand rotation.jpg
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nou Leo, dat wordt een discussie waar we niet uitkomen. Ik leg uit dat een veel gemaakte fout is dat er naar de spil wordt gekeken, en je moet vanuit de spil denken.

Het is de algemene regel zoals die in de metaal wordt toegepast. Hierdoor hebben alle machines van alle fabrikanten wereldwijd de assen dezelfde richtingen. Het is om te voorkomen dat je vergissingen maakt.

Het denken is daarom altijd vanuit het gereedschap of de spil.

Zoals gebruikelijk zijn houtbewerkers conservatief en lopen ze wat achter. Span eens een boor in je klauwplaat en laat hem op jouw rechtsom lopen. Kans dat die de verkeerde kant op draait.

Het is de manier van denken, vanuit de spil, en niet naar de spil waar je de fout in gaat. Maar hé, als jij je producten kunt maken, maakt het niet uit toch.

Ik programmeer mijn draaibank op werk wel de andere kant op, anders krijg ik linkse schroefdraad in plaats rechtse schroefdraad.

Ben best wel benieuwd hoe de automatische draaibanken voor hout dan draaien. En je bovenfrees, denk je dan wel ineens vanuit de spil. Je boormachine, idem dito.

Ik vind deze verwarrende manier van werken best wel gevaarlijk eigenlijk. Het is het inconsequente denken waar je begripsverwarring en dus ongelukken van krijgt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Nou Leo, dat wordt een discussie waar we niet uitkomen. Ik leg uit dat een veel gemaakte fout is dat er naar de spil wordt gekeken, en je moet vanuit de spil denken.

Het is de algemene regel zoals die in de metaal wordt toegepast. Hierdoor hebben alle machines van alle fabrikanten wereldwijd de assen dezelfde richtingen. Het is om te voorkomen dat je vergissingen maakt.

Het denken is daarom altijd vanuit het gereedschap of de spil.

Zoals gebruikelijk zijn houtbewerkers conservatief en lopen ze wat achter. Span eens een boor in je klauwplaat en laat hem op jouw rechtsom lopen. Kans dat die de verkeerde kant op draait.

Het is de manier van denken, vanuit de spil, en niet naar de spil waar je de fout in gaat. Maar hé, als jij je producten kunt maken, maakt het niet uit toch.

Ik programmeer mijn draaibank op werk wel de andere kant op, anders krijg ik linkse schroefdraad in plaats rechtse schroefdraad.

Ben best wel benieuwd hoe de automatische draaibanken voor hout dan draaien. En je bovenfrees, denk je dan wel ineens vanuit de spil. Je boormachine, idem dito.

Ik vind deze verwarrende manier van werken best wel gevaarlijk eigenlijk. Het is het inconsequente denken waar je begripsverwarring en dus ongelukken van krijgt.

Je hebt helemaal gelijk William :eek:, en als de bank in revers draait en je stopt de chuck, dan komt die chuck er gelijk af :)

Maar nu weten we welke kant op links of rechts is ;).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.