Lang gat boren in kops eiken

roelpan

Nieuw lid
15 sep 2017
2
0
Uit een oud eiken gebint heb ik 7 moten van 30 cm laten zagen. Te gebruiken als lampvoet. Daarvoor dient een gat geboord te worden door het hele stuk hout.
Vraag: Welke houtbewerker in midden Nederland ziet kans een gat te boren diameter 12 à 14 mm door 30 cm keihard kops eiken? Tegen vergoeding.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Koop een speedboor met verlengstuk voor nog geen 10 euro en je kan er vrij makkelijk zelf doorheen boren. Wel een goede boormachine gebruiken. Liefst op 220 volt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een belangijk aspect is wat je precies wil met het gat. Moet het kaarsrecht verlopen, omdat er bijvoorbeeld een metalen buis soepel in moet schuiven, dan wordt het lastig, want in kopshout over die lengte zal zo'n gat altijd wel een beetje verlopen. Ik moest in 30 cm Azobe boren met 22 mm om een draadeind van 20 mm er door heen te krijgen.

Is het alleen om een snoer doorheen te doen, dan kan dat probleemloos. Zoek eens op het begrip bekistingsboor, die zijn extra lang.
 
Laatst bewerkt:

roelpan

Nieuw lid
15 sep 2017
2
0
Enkele lampen zijn gefikst!

Tijdens een aangename morgen in Loenen a/d Vecht heeft Fantic me geholpen 7 exemplaren van zulke verweerde blokken oud gebint overlangs te boren!
De eerste lampen zijn klaar met snoer, draadeinden en fittingen uit schemerlampen van de kringloop voor € 1,75 en een kapje van de Xenos. Grappig toch?Lamp 2 gebint.jpgLamp 1 gebint.jpg
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Van M12 t/m M20 is 2mm speling voldoende en M24 t/m M36 is 3mm. Dan moet je wel een mooi loodrechte gat boren. De ervaring leert om een groter of kleiner gat te nemen. Onthoudt 1 ding, een groot gat past altijd. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik gebruik tegenwoordig een paar slangenboren van ecotools, die doen het prima, weet alleen niet wat de max lengte is, ze zijn best wel lang
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Als je met een elektrische boormachine gebruikt is een kleine blokhaak te adviseerden. Dan zie je of je haaks er op boort. Wel de blokhaak op het vlak steeds schwitsen onder een hoek van 90 graden (haaksheid in 2 richtingen controleren). Dit geldt voor de eerste paar cm. Een kolomboor is eenvoudiger zo creeer je een vaste wereld, die heb ik niet.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
dank je voor de tips. Winkekhaak ga ik zeer zeker gebruiken.
Een kolomboor heb ik, maar ik zou zo snel niet weten hoe ik die op moet stellen om in een balk van ong. 2 meter in de lengte gaten te boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.