deurkozijn van eiken planken?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik wil voor een binnendeur een nieuwe kozijn gaan maken.
Er zit nu een gewoon standaard kozijn in die helemaal kapot is (paar keer scharnier verplaatst, gaten in gehakt etc.)
De muur waar het kozijn in komt is ongeveer 23 cm
De deur die er in komt word (ook) gemaakt van eiken planken.

Nu had ik bedacht om het kozijn er uit te breken, dan een eiken plank van 23 breed rondom in het gat te plaatsen.
Daar lijm/boor ik dan weer een andere eiken plank op waar dan de deur tegenaan valt. (stompe deur)

Die planken zijn zo'n 2,5 dik.

Mijn vraag is, zal dit goed gaan? Of zijn die planken te dun?

Het voordeel dat ik met deze manier heb dat ik 1 geheel krijg.
Het nadeel is misschien dat ik wel veel eiken planken nodig heb.
Zou ook het hout dat wat niet in het zicht is te vervangen door multiplex?
Dus alleen het zichtwerk word dan eiken.

iemand wat tips?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Dat is een hele slimme manier om een kozijn te maken
thumb-up.gif
 
P

Pel

Guest
Ik zou het helemaal van eiken maken, anders krijg je daar achteraf gegarandeerd spijt van, had ik toen maar.... Ik zou er wel architraven opzetten.

Groet Pel.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Overweeg het oude kozijn te gebruiken. Lijm stukken hout waar vroeger openingen zaten en boor gaten uit
en plaats duvels.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Gedroogd eiken werkt toch niet zoveel? Het lijkt me juist wel geschikt voor deurkozijnen. Mooi hard en dus stootvast.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Voorbeelden van maatregelen in dit geval zijn, onderanderen, hartkanten naar de kozijn opening - als de plank krom gaat treken tenminste klemt misschien de deur niet , zo veel als mogelijk planken van kwartiers gebruiken. Hartkant en kwartiers klinkt misschien tegenstrijdig maar kwartier planken van 23 cm zijn niet zo maar te vinden en ook niet goedkoop.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het nu wel iets anders doen.
Ga een kortere plank ter breedte van de deur (ongeveer 5 cm) plus een paar cm (5 cm) extra voor de aanslag op de plek van het oude kozijn plaatsen.
Daar bevestig ik dan een korte aanslag op, dus waar de deur tegenaan komt.
Dan houd ik aan de achterkant nog een cm of 13 over, daar plaats ik dan ook eiken plank.
Dan hoef ik idd niet op zoek naar planken van 23 cm, kan ik met minder hout af en ook het juiste hout voor het kozijn gebruiken.
Als ik het goed heb moet ik dus de hartkant naar de kant van de deur?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.