Trapleuning kaal maken.

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
Zoals jullie weten ben ik redelijk nieuw in houtbewerken en inmiddels aan mijn tweede projectje toe.

Ik heb sleuven in de trap gevreesd en daar komen rubber strips in. De trap wit geschilderd en nu lijkt het mij mooi om de leuning aan de wand in kaal hout te laten. De leuning is vroeger gebeitst en vervolgens zijn er verschillende lagen verf overheen gegaan.

Ik heb een goedkope bovenfrees gekregen (bedankt, pa!) en daarmee heb ik een paar tiende milimeter van de oppervlakte gevreesd. Dat ging prima, natuurlijk is het hout alles behalve mooi om nu te zien maar dat komt helemaal goed met wat schrap- en schuur werk.

De leuning is van een hardhout soort. Nu wil ik graag aan de randen een schuin randje frezen zodat je hand er gemakkelijk overheen kan grijpen en glijden.
Ik kom er alleen maar niet achter op welke snelheid je hardhout moet frezen.

Is er een vuistregel voor die me verteld of ik op hoge snelheid of lage snelheid moet frezen bij verschillende hardheden?

Verder wil ik graag weten wat voor afwerking jullie zouden aanraden, Ik wil hem niet aflakken. Eigenlijk zou ik de leuning zo willen afwerken dat het lijkt alsof het onbewerkt is. Dus hoe kleur-echt en hoe matter hoe beter.
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Niet zichtbare/kleurloze/matte afwerking is al genoeg over gezegd. Even zoeken op skylt ultra mat(volgens mij) of osmo hardwaxolie 3062, hier heb ik zelf hele goede ervaringen mee. Het haalt wel enigzins de kleur naar boven, maar dat doet elke olie/afwerking.

Succes!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
voor frezen geld hetzelfde als boren; je hebt te maken met snijsnelheden.
Smal= hoger toerental en hoe breder de frees/boor hoe lager.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Neuh, niet dat ik de expert ben hoor. Wat frezen betreft zo hoog mogelijk rpm tenzij...(igg zo doe ik het)

een groot freesje waardoor je met te hoge snijsnelheden komt te zitten, zoals boven al gezegd.
je frees aan de botte kant is, en denkt meeh ik heb geen nieuwe, dan helpt het wel wat door de snelheid lager te zetten (en zelf ook langzamer te frezen) om brandplekken te voorkomen/verminderen.
je om een of andere reden perse een te grote hap in eens weg wil frezen. Eigenlijk is alleen de eerste een echt goede reden dus.

ja eventueel hitte ontwikkeling bij het frezen van kunsstoffen?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Waarom schuur je de leuning niet? Met korrel 24 of 40 beginnen en je bent er zo, daarna afwerken met 80, 180 en 320 o.i.d.
Bij een ronde leuning kan ik de festool LS130 met ronde holle zool aanraden. Daarmee heb ik mijn ronde geverfde trapleuingen mooi kaal gekregen en kunnen beitsen.
 

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
trap.jpg

Gelukt, Ik heb met een 12mm frees ongeveer 0,5mm van de oppervlakte gefreesd. Vervolgens alle oneffenheden geschrapt/geschaaft en met korrel 180 en 280 geschuurd. De trapleuning is niet helemaal glad, maar je voelt het structuur van het hout als je er met je hand overheen glijdt.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Hardhout moet inderdaad op een langzamere snelheid gefreesd worden. Op mijn machine staat een grafiekje. Heel overzichtelijk. Ik zie dat op de nieuwe machine dit is aangepast. In de gebruiksaanwijzing van jouw machine zal het vast ook staan.

-lo-65oud.jpg lo65 nieuw.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.