Lintzaagprobleem

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Ik heb onlangs een tweedehands Scheppach lintzaag gekocht. Alle video's van het net afgeschuimd en op basis daarvan heb ik hem opnieuw afgesteld. Niettemin lukt het mij niet om in rechte lijn te zagen, ondanks dat het zaagblad perfect haaks staat op de tafel en de voorlopige geleider perfect symmetrisch is ten opzichte van het lint.

Enige suggesties wat het probleem kan zijn? Zaaglint versleten?

Hieronder een video om het probleem visueel voor te stellen. Over een afstand van 7 cm zit er een speling op van 2 mm :-(




[video]https://photos.google.com/photo/AF1QipMckBSfjy6maIHW82QHbHQ-m_3UnqTghkIxmMK6[/video]

Lintzaag scheppach.jpg
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
vlg mij moet je dan de langsgeleider iets schuin zetten zodat je compenseert voor de afwijking. uitproberen op plaatmateriaal zonder nadrukkelijke nerf. de geleider heeft twee stelschroeven.

Grtz Hans
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor de reacties, ga eens even testen, misschien te beginnen met een nieuw zaaglint.

Het lukte helaas niet om de video op te laden, later een tweede poging
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dit verschijnsel heet 'band drift' en komt bij alle lintzagen voor. Voor elk nieuw zaaglint dien je dit te corrigeren mbv de langsgeleider.
Google maar eens op 'band drift' en je vind dan ook de manier hoe ermee om te gaan.
 

tuoh

Oud hout
De oorzaak van het "weglopen" van een zaaglint ligt meestal bij de ongelijke zetting van de tanden links en rechts. Is de zetting in orde dan is er van weglopen geen sprake, een nieuw zaaglint "kan" een oplossing bieden maar is geen garantie.
Er is hier ergens een topic waar de zetting op nieuwe zaaglinten gecontroleerd werd en waarbij er verschillende schromelijk te kort schoten op dit punt. Zelf controleren en nalopen en eventueel de zetting corrigeren is de beste oplossing voor je probleem.

Bij niet al te grote afwijkingen kan eventueel de langsgeleider bijgesteld worden (toespoor) om dit euvel op te vangen.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hierbij de video (hoop ik :) )

[video]https://photos.google.com/share/AF1QipMepjMETdX7Hm9_wjwyYUEdRo6vkXosTBWLJyOpGCjLzK w4f5FR1PFbzat-vw2WgA?key=RGFPb20tSFhVNDdoMzJ1QVJhaDN3WkNRTkt5SFR n[/video]

Voor alle duidelijkheid: de langsgeleider heb ik niet, dus die heb ik voorlopig zelf even gefabriceerd, maar er wel voor gezorgd dat volledig parallel loopt met het zaagblad
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hierbij de video (hoop ik :) )

[video]https://photos.google.com/share/AF1QipMepjMETdX7Hm9_wjwyYUEdRo6vkXosTBWLJyOpGCjLzK w4f5FR1PFbzat-vw2WgA?key=RGFPb20tSFhVNDdoMzJ1QVJhaDN3WkNRTkt5SFR n[/video]

Voor alle duidelijkheid: de langsgeleider heb ik niet, dus die heb ik voorlopig zelf even gefabriceerd, maar er wel voor gezorgd dat volledig parallel loopt met het zaagblad

Dit is een wijdverbreid verschijnsel op veel lintzagen, je kunnen bijna rekenen op min of meer maat van verloop. Zetting maar ook vak ligt het aan de braam veroorzaakt door het slijpen, dus je kunnen een goed zetting hebben en nog steeds een verloop door de altijd aanwijzing braam. Zo zijn veel bijgeleverde langsgelijders waardeloos en kan je het probleem oplossen door een eigengemaakt langsgelieder te gebruiken die je op de tafel stelt en vastklemt volgens hoe de lint zaagt - elke lint zaagt anders. Zo heb ik jaren gewerkt met een oude lintzaag. Krenov in zijn boek geeft meer details. Wegwerp linten Bi-metal zijn nog slechter omdat die tanden houden hun staand slecht.
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
En zo leer ik elke dag bij :)
Ik dacht al dat ik mijn machine moest buitenzwieren en op zoek gaan naar iets anders. Het lint dat er nu opzit zit er blijkbaar wel al een hele tijd op (dixit de vorige eigenaar) dus vervanging is waarschijnlijk niet slecht.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank je Andre (en ook de andere forummers) ga ik zeker eens bekijken. Ik dacht eerst dat het geleidingssysteem er iets mee te maken had ('metalen blokjes tegenover de wieltjes met roulementen), maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Nu nog een goede langsgeleider en ik kan weer verder. Beste groet en een fijne avond aan iedereen:)
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
Sinds ik de betere kwaliteit zaaglinten van tuffsaws gebruik nooit meer last van drift. Onlangs nog 40 m teakfineer mee gezaagd van 1 mm dik zonder problemen, gewoon met de langsgeleider. Met goedkopere linten (ook van tuffsaws) had ik ook altijd last van drift
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
de linten hoeven niet perse van tuffsaws te komen (al hebben ze een ruime keuze)
maar kijk ook eens in ons eigen landje:
de houtdeler verkoopt de zgn.carbon flex zaaglinten, dit zijn imo perfecte linten die hun werk zonder drift en geschreeuw tot volle
tevredenheid doen en een ruime keuze tpi en breedtes
Ok. ze zijn een beetje dikker maar vaak is dit ook een voordeel(tje)

En nee, geen aandelen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En ik gebruik spotgoedkope linten (zie de link van Tuoh) die met een beetje liefde en aandacht uitstekend presteren. Afgelopen week het zaaglint nog een opnieuw gevijld (een spijker zagen bevorderd de prestatie niet) en na 20 min was het terug pico bello. De houtdeler heeft trouwens ook linten die naslijpbaar zijn. Eigenlijk is een lint dat niet naslijpbaar is, doodzonde van het kostbare materiaal wat verloren gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.