Voorstellen Marthijn

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Hoi mijn naam is marthijn ben 24 jaar oud en kom uit Belt-Schutsloot. Ik kwam dit forum tegen toen ik opzoek was naar informatie over draaibanken omdat ik mijn plaatstalen ferm die ik ooit van mijn buurman kreeg wou vervangen door een stabielere variant. Ik ben echter blij dat ik verder heb gekeken dan topics over draaien alleen, zoveel mooie projecten en al die informatie eromheen. Dat heeft mij ook doen bewegen om toch wat te experimenteren met het maken van meubels.

Wat betreft het houtdraaien, ik heb ondertussen 5 jaar ervaring met het houtdraaien en heb het mezelf geleerd (met hulp van filmpjes). Ik gebruik een HBM 450x300 vario bank waar ik me op zich mee kan redden maar het begint toch wel te kriebelen om een grotere aan te schaffen (30cm Vind ik toch te klein worden voor schalen en vazen op dat formaat zijn toch wat te groot voor deze bank). Met de tijd zal ik het forum doorspitten en zo nodig vragen stellen wat betreft grote draaibanken(als iemand nog tips heeft?:rolleyes:).
En dan tot slot nog wat van mijn werken.

2017-09-07 11.46.38.1.jpg
2017-09-07 11.57.38.1.jpg
Catalpa met purperhart.1.jpg
2017-09-07 12.09.55.1.jpg
2017-09-07 12.01.36.1.jpg
2017-09-07 11.46.20.1.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Marthijn, mooie werkstukken die je gemaakt hebt, alleen de beukenschaal met slaap vind ik de rand erg dik, dit is uiteraard bedoeld als opbouwende kritiek.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je van de draaibank die je nu hebt een stapje hoger wil, dan kom je in de klasse van de Midi 350 FU - zon rond de 800 euro. met een centerhoogte van 18 cm. Met een sterkere motor, een echte frequentieregelaar en wat meer gewicht kun je daar iets grotere schalen mee maken. Daarna komen de Killinger 1400 en de Twister 200 Eco, die al gelijk een heel stuk duurder zijn.

Een gebruikte aanschaffen kan prima werken, zeker als er al wat gereedschap en onderdelen bij zitten. Op marktplaats staan maar zelden 'echte'draaibanken.
Deze bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats.nl/m1200196732

is wel een echte, maar er staan er ook heel veel die ik persoonlijk veel te duur voor de geboden kwaliteit vind.

Het ligt er natuurlijk ook aan of je voldoende technische kennis/mogelijkeden hebt om een onverwoestbaar model van vroeger te hergebruiken, zoals deze:

https://link.marktplaats.nl/m1198746312


Persoonlijk vind ik de beukenschaal dan juist weer één van de betere foto's, want ik ben wel van 'weiniger is meer' op het gebied van vormgeving.
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt voor de reacties de schaal is gemaakt van berken wat al aardig ver heen was en ik niet dunner wou draaien in verband met de sterkte van het hout.
De eigenaar van de twister draaibank wil minimaal 2250 dus dat gaat hem niet worden maar bedankt voor het meedenken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hartelijk welkom op het forum,

Ik heb zojuist een Teknatool 1642-44 gekocht via Willy Vanhoutte; die zit tussen de midi en eco in, maar heeft alleen V-riem overbrenging. Ik denk dat dat een bezwaar blijft (kan wel ge-upgrade worden). RP heeft modellen (Coronet Herald) die wellicht in aanmerking komen.


Grtz Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb zojuist een Teknatool 1642-44 gekocht via Willy Vanhoutte; die zit tussen de midi en eco in, maar heeft alleen V-riem overbrenging. Ik denk dat dat een bezwaar blijft

Ik heb de 1624 al een jaar of 9, en daarvoor een MC1018 (HBM450; die er overigens nog steeds staat - en gaat niet weg ook ;-) ). Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de 'vario' gemist. Riem omleggen is een fluitje van een cent, en is alleen aan de orde als de diameter van het te draaien werk erg veel afwijkt van mijn standaard-diameter, of als er draad gestreeld moet worden (de 1624 is wel een van de weinige riem-aangedreven machines die zonder vario een voldoende laag toerental heeft om dat te doen...)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt, zoals het er nu voorstaat twijfel ik tussen de teknatool 1642-44 en de stratos twister eco.

Ik weet niet of ik hier beter een nieuw topic over kan starten maar wat zouden de voordelen van de ene tegenover de andere zijn?
opzich vind ik de handzaamheid van de 1642 wel interessant mede omdat mijn schuur niet heel groot is maar aan de andere kant hoe houdt deze bank zich tegenover de stratos op gebied van stabiliteit? ik wil graag grotere schalen maken (30-50cm) en grotere vazen (diameter vanaf 20cm) of zijn beide draaibanken daar al te licht voor?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mmm, een schaal met een diameter van 50 cm past op een 1624 alleen als je buitenboord draait (centerhoogte is 8 inch - 20 cm), maar ik zou dat eigenlijk al te groot vinden, tenzij het een heel licht/dun stuk hout is.
 
Bedankt, zoals het er nu voorstaat twijfel ik tussen de teknatool 1642-44 en de stratos twister eco.

Ik weet niet of ik hier beter een nieuw topic over kan starten maar wat zouden de voordelen van de ene tegenover de andere zijn?
opzich vind ik de handzaamheid van de 1642 wel interessant mede omdat mijn schuur niet heel groot is maar aan de andere kant hoe houdt deze bank zich tegenover de stratos op gebied van stabiliteit? ik wil graag grotere schalen maken (30-50cm) en grotere vazen (diameter vanaf 20cm) of zijn beide draaibanken daar al te licht voor?

Welkom op het forum, je hebt al mooie werkstukken gedraaid.
Wat draaibank betreft, als je twijfelt tussen bovengenoemde banken zou ik kiezen voor de stratos. Variabel toerental is vooral met schalen ideaal. Ik ken deze bank niet maar de killinger die er veel op lijkt is een fantastische bank. Informeer eens bij o.a. Ronald Kanne.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik ben nu al verwend het het variabele toerental dus ik ben bang dat zonder toch wel erg wennen wordt.
Ik ga me nog maar eens goed oriënteren en ook wat draaibanken bekijken om uit te zoeken wat voor mij nou passend is.
In ieder geval bedankt voor de informatie zover.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.