Ameland – November Kunstmaand 2017

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nog even een toelichting bij het bericht van Pieter.

November Kunstmaand Ameland wordt ieder jaar gehouden.
En dat al tientallen jaren achtereen. Kunstenaars kunnen zich hiervoor opgeven. Een commissie (ballotage) bekijkt of je toegelaten wordt. De kunstenaars komen uit Nederland, maar ook uit Zweden, Noorwegen, Duitsland, Denemarken etc.
Dus een internationaal gezelschap van hoog niveau. Kunstliefhebbers, kunstenaars maar ook galeriehouders gaan daar op zoek naar nieuwe ideeën of kunstenaars voor hun galerie of gewoon om te genieten.
Er is eden vast bureau met secretaresses en directeur.
Gitte Brugman is de artistiek leider.
Zij nodigde mij uit die maand een werkshop te verzorgen op de locatie Boomhiemke (vakantiepark) in Hollum.
Daar hebben ze altijd een kunstdemo/workshop van kunstenaars, die vanuit een ambacht kunstzinnig werk maken.
Dus een hele eer daarvoor te worden uitgenodigd. Maar wel (te) lang.
Al snel kwam ik op de gedachte een veel breder beeld van houtdraaiend Nederland te laten zien. Een soort overzicht van stijlen.
Daarom nodigde ik een zevental houtdraaiers uit, die gerekend kunnen worden tot de toplaag in houtdraaien en vormgeving.
Dit is immers de kans te laten zien hoe een ambacht zich heeft ontwikkeld tot kunst en kunstzinnige vormen.
Deelnemers zijn naast mijn persoon: Albert Jan Rouwkema, Jan Hovens, Ruud van Oorschot, Gerrit Abma, Chris van Aar, Mark Steltenpool en Marcel van Berkel.
Ik begin met het inrichten van de expositie van ieders werkstukken. De dagen van aanwezigheid hebben we onderling verdeeld. Op 30 november ruim ik de expositie weer op. Dus de eerste en laatste drie dagen sta ik daar zelf.
Er zijn ongeveer 40 locaties met kunst op diverse plaatsen op Ameland. Zie de website van Kunstmaand November.
Van harte aanbevolen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.