Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Te droge huiskamerlucht..

De koude is weer begonnen en we gooien de kachels aan.
    Dat vinden wij fijn, maar houten meubels niet zo..

Normaal ligt de vochtigheid in huis ong. rond de 50/70, maar nu komt tie met moeite boven de 30 uit. Ik heb veel zelfgemaakte meubels in huis met bewuste scheuren in het kopshout, en je ziet ze gewoon groter en kleiner worden n.a.v. het seizoen. Geen probleem voor de al wat oudere meubels van me, maar vooral recent spul heeft wat te lijden van de verschillende vochtigheidsgraad.

Doen jullie iets met de vochtigheid in huis? (of maken jullie je er uberhaupt druk om)
    Zoja, wat werkt het best? Die bakjes voor de radiateur zijn aardig, maar hebben gewoon te weinig verdampingsoppervlak. :roll: Douchen met deur open helpt maar even, en veel planten nevelen is ook niet zo effectief. Heeft iemand ervaring met die ultrasone koudwater vernevelaars: http://www.biobox.be/nebulisator%20%20ultrasoon.html

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Te droge huiskamerlucht..

houthasses,

bekend probleem maar een onbekende oplossing. ben zeer benieuwd

Wij hebben een vloer van oude estrikken en daar gooide ik 's avonds vaak een emmer water over uit, om het een beetje leefbaar te houden. Maar wel regelmatig doen, anders komt de hygrometer niet uit de hoek.
    Je hebt ook van die mooie moderne luchtbevochtigers.

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@jaap : emmer water? da's enorm hightech!! je haalt toch wel water uit de kraan en niet uit het zwembad?>

je hebt van de bakjes die je aan de kachel hangt.
    Die zijn hiervoor gemaakt.(zit een stuk vilt in waar het water intrekt om zich af te geven aan de omgeving)
    Gewoon te koop bij de blokker of marskramer

Heb zelf een openhaard met een kannetje water erop.
    Die ik om de uur moet bijvullen.
    Dus vochtprobleem heb ik niet zo.
    is bij mij tussen de 60 en 70 procent

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Wij hebben een vloer van oude estrikken...

jaap
    Haha kijk zo kan het ook. 8-)

Ik zat ook al te denken aan natte handoeken over de verwarming etc.
    Die bakjes over de radiator helpen niet zo heel veel omdat het oppervlak relatief klein is. Bv, je kan beter een schaal met een klein laagje water gebruiken dan een glas water.

je hebt hoogfrequent luchtbevochtigers , die voetballen als het ware de watermoleculen de lucht in , dat zie je als koud stoom , werkt perfect .
    Ikzelf vernevel met een oude bovenbekerspuit die ik op de waterleiding heb aangesloten en die ik laat uitmonden voor mijn heater in de werkplaats , per dag vernevel ik op die manier 350 tot 400 liter water en krijg het dan met moeite op 50 % , maar de afzuiger vreet ( ondanks de retourleiding ) warme lucht en vocht !!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtere
    je hebt hoogfrequent luchtbevochtigers , die voetballen als het ware de watermoleculen de lucht in , dat zie je als koud stoom , werkt perfect .
    Ikzelf vernevel met een oude bovenbekerspuit die ik op de waterleiding heb aangesloten en die ik laat uitmonden voor mijn heater in de werkplaats , per dag vernevel ik op die manier 350 tot 400 liter water en krijg het dan met moeite op 50 % , maar de afzuiger vreet ( ondanks de retourleiding ) warme lucht en vocht !!
    450 liter, 2 badkuipen vol per dag...wow. :shock: D Gaat dat niet vreselijk in de kosten lopen?
    (of pomp je het uit de sloot?)

Ja die ultrasone vernevelaars zijn wellicht een goede optie. Alleen zijn ze vrij zeldzaam in winkels, alleen online kan je ze vinden. En ik moet nog even uitzoeken hoe dat zit met de membranen van de vernevelaars, die trillen op zeer hoge frequentie, en schijnen dus nogal eens kapot te gaan...

Het mag hier nog wel even wat droger worden. Vorig jaar laminaat gelegd toen het ook zo droog was, genoeg ruimte van de muur af, maar stond later toch flink bol. Ik kan er straks wat planken uithalen en wat af zagen. :P

Helaas voor het net gemaakte kistje die ik had gemaakt voor 2 schaafjes... deksel krom getrokken. Hij staat nu in de badkamer, wie weet helpt het wat. :P

Heren en wellicht dames,

Dit is toch een uitstekend voorbeeld van water naar de zee dragen? De hele dampkring van het noordelijk halfrond is in het winterseizoen droger dan in de rest van het jaar. Leer ermee leven, en pas de ontwerpen van je werkstukken erop aan. Dat is wat mensen al 5000 jaar doen, wij gaan dat echt niet kunnen veranderen met luchtbevochtigers of natte handdoeken.

Groet,

Sander.

Forum Rechten