Te droge huiskamerlucht..

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
227-103920-400.jpg


De koude is weer begonnen en we gooien de kachels aan.
Dat vinden wij fijn, maar houten meubels niet zo..

Normaal ligt de vochtigheid in huis ong. rond de 50/70, maar nu komt tie met moeite boven de 30 uit. Ik heb veel zelfgemaakte meubels in huis met bewuste scheuren in het kopshout, en je ziet ze gewoon groter en kleiner worden n.a.v. het seizoen. Geen probleem voor de al wat oudere meubels van me, maar vooral recent spul heeft wat te lijden van de verschillende vochtigheidsgraad.

Doen jullie iets met de vochtigheid in huis? (of maken jullie je er uberhaupt druk om)
Zoja, wat werkt het best? Die bakjes voor de radiateur zijn aardig, maar hebben gewoon te weinig verdampingsoppervlak. :roll: Douchen met deur open helpt maar even, en veel planten nevelen is ook niet zo effectief. Heeft iemand ervaring met die ultrasone koudwater vernevelaars: http://www.biobox.be/nebulisator ultrasoon.html
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij hebben een vloer van oude estrikken en daar gooide ik 's avonds vaak een emmer water over uit, om het een beetje leefbaar te houden. Maar wel regelmatig doen, anders komt de hygrometer niet uit de hoek.
Je hebt ook van die mooie moderne luchtbevochtigers.

jaap
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
je hebt van de bakjes die je aan de kachel hangt.
Die zijn hiervoor gemaakt.(zit een stuk vilt in waar het water intrekt om zich af te geven aan de omgeving)
Gewoon te koop bij de blokker of marskramer

Heb zelf een openhaard met een kannetje water erop.
Die ik om de uur moet bijvullen.
Dus vochtprobleem heb ik niet zo.
is bij mij tussen de 60 en 70 procent
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
jaap zei:
Wij hebben een vloer van oude estrikken...

jaap

Haha kijk zo kan het ook. :cool:

Ik zat ook al te denken aan natte handoeken over de verwarming etc.
Die bakjes over de radiator helpen niet zo heel veel omdat het oppervlak relatief klein is. Bv, je kan beter een schaal met een klein laagje water gebruiken dan een glas water.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
je hebt hoogfrequent luchtbevochtigers , die voetballen als het ware de watermoleculen de lucht in , dat zie je als koud stoom , werkt perfect .
Ikzelf vernevel met een oude bovenbekerspuit die ik op de waterleiding heb aangesloten en die ik laat uitmonden voor mijn heater in de werkplaats , per dag vernevel ik op die manier 350 tot 400 liter water en krijg het dan met moeite op 50 % , maar de afzuiger vreet ( ondanks de retourleiding ) warme lucht en vocht !!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
houtere zei:
je hebt hoogfrequent luchtbevochtigers , die voetballen als het ware de watermoleculen de lucht in , dat zie je als koud stoom , werkt perfect .
Ikzelf vernevel met een oude bovenbekerspuit die ik op de waterleiding heb aangesloten en die ik laat uitmonden voor mijn heater in de werkplaats , per dag vernevel ik op die manier 350 tot 400 liter water en krijg het dan met moeite op 50 % , maar de afzuiger vreet ( ondanks de retourleiding ) warme lucht en vocht !!

450 liter, 2 badkuipen vol per dag...wow. :shock: D Gaat dat niet vreselijk in de kosten lopen?
(of pomp je het uit de sloot?)

Ja die ultrasone vernevelaars zijn wellicht een goede optie. Alleen zijn ze vrij zeldzaam in winkels, alleen online kan je ze vinden. En ik moet nog even uitzoeken hoe dat zit met de membranen van de vernevelaars, die trillen op zeer hoge frequentie, en schijnen dus nogal eens kapot te gaan...
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Het mag hier nog wel even wat droger worden. Vorig jaar laminaat gelegd toen het ook zo droog was, genoeg ruimte van de muur af, maar stond later toch flink bol. Ik kan er straks wat planken uithalen en wat af zagen. :p

Helaas voor het net gemaakte kistje die ik had gemaakt voor 2 schaafjes... deksel krom getrokken. Hij staat nu in de badkamer, wie weet helpt het wat. :p
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Heren en wellicht dames,

Dit is toch een uitstekend voorbeeld van water naar de zee dragen? De hele dampkring van het noordelijk halfrond is in het winterseizoen droger dan in de rest van het jaar. Leer ermee leven, en pas de ontwerpen van je werkstukken erop aan. Dat is wat mensen al 5000 jaar doen, wij gaan dat echt niet kunnen veranderen met luchtbevochtigers of natte handdoeken.

Groet,

Sander.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het probleem is een beetje de CV en de perfect dichtgepurde huizen waar we nu in leven. Maar wat je zegt, niet veel waar je wat aan kunt doen. Ik merk het zelf het meeste aan mijn huid: jeuk.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
niet helemaal waar !

om een huis te kunnen bekostigen moet je vandaag de dag twee inkomens hebben ,dan is luchten een luxe , dweilen doen we met een swiffer en planten gaan toch dood , dus die ook maar niet meer ... bovendien zijn huizen steeds beter geïsoleerd , maar minder geventileerd, zie daar een totaal veranderd binnenklimaat , dus de afgelopen 5000 jaar ging het allemaal nog wel ,maar die laatste 40 jaar is er veel en snel verandert ...........
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
therut zei:
Heren en wellicht dames,

Dit is toch een uitstekend voorbeeld van water naar de zee dragen? De hele dampkring van het noordelijk halfrond is in het winterseizoen droger dan in de rest van het jaar. Leer ermee leven, en pas de ontwerpen van je werkstukken erop aan. Dat is wat mensen al 5000 jaar doen, wij gaan dat echt niet kunnen veranderen met luchtbevochtigers of natte handdoeken.

Groet,

Sander.

Begrijp ik goed dat Sander ook geen verwarming in huis heeft, omdat het op het hele noordelijke halfrond nu eenmaal in de winter wat kouder is? :lol: :lol:

Het vermogen om zijn omgevingsomstandigheden aan te passen aan zijn eigen tekortkomingen en/of zwakheden onderscheidt de mens van andere diersoorten. Als het koud is, bouwen we een huis, verwarming, we zitten niet meer op de grond en we eten ook niet van de grond, we kunnen ons snel over grote afstanden verplaatsen, daar waar ons geheugen tekort schiet, schrijven we het op, digitaliseren we het. We kunnen enorme hoeveelheden informatie opslaan, transporteren en weer zichtbaar maken zonder met de bips van de bank af te komen etc. etc.

Dus ik ga wel een beetje met Sander mee dat we met de constructie rekening moeten houden met de materiaal keuze en de wijze van verwerken en dat daar voor ons als houtliefhebbers ook de nodige uitdagingen in steken, maar diezelfde uitdagingen hebben we natuurlijk ook om onze mooie houten werkstukken te beschermen tegen allerlei invloeden van buitenaf. En die bescherming kan ook bestaan uit het beinvloeden van die omstandigheden (pff en dat op maandagochtend :mrgreen: )

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.