Eiken schuur en overdekt terras

gebint

Nieuw lid
6 sep 2017
6
0
Exloo, Drenthe
Dag Rienk, de manier waarop je namen geeft aan de verschillende onderdelen van je constructie is wat verwarrend. De gele schoren zijn de korbelen. De rode zijn gewoon schoren. Wat jij muurplaat noemt is gebintplaat.
Het weg laten van korbelen is zeer af te raden, zeker omdat de gebintplaat uit drie verschillende stukken bestaat. De voorgestelde verbinding is wel mooi bedacht, maar met een haaklas wordt de verbinding sterker. Een ligger ankerbalk noemen lijkt me alleen op z'n plaats als pennen door de staander steken en met keggen worden aangeklemd.
Met vriendelijke groet, Kees van Wijngaarden
 

gebint

Nieuw lid
6 sep 2017
6
0
Exloo, Drenthe
Bij een sporenkap van deze maat en gelet op de constuctie van de gebinten is iets met priemstijlen of dergelijk niet nodig .wel zou ik op 1/3 vanaf de bovenkant van de spanten een hanebalk aanbrengen
 

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Dank allen voor uw feedback! En ja, ik ben weer een stuk wijzer geworden. Over terminologie maar ook over opties mbt het dak.
Voor wat betreft de schoren en korbelen ga ik voor eikenhout 6x15 balken. De schoren hebben een lengte van 80cm en de korbelen voor nu ook. Misschien dat ik ze korter ga maken maar dat ga ik eerst even met een template 'testen'.

De gebintplaat (ik dacht toch echt dat het een muurplaat was:) ) verbind ik met een haaklas en wiggen. Eerst maar even een template maken om te oefenen.

De sporenkap zal ik in elk geval versterken met een hanebalk. Per spoor. En de spoor laten invallen in de gebintplaat. Hoe weet ik nog niet, maar een visbek lijkt me handig. Of een inkeping in de gebintplaat.

Het geheel ga ik uittekenen en even langs een kennis constructeur halen...
 

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Het is al weer even geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Veel gedaan, maar niet veel aan de schuur. Toch ben ik al een stukje verder gekomen. Aantal keuzes die ik ondertussen gemaakt heb:
- Hanebalken gemaakt aan beide kopse kanten van de schuur.
- Toch gekozen voor een 6.00 mtr muurplaat, ipv muurplaat van 3 korte balken (bedankt @Bert2 voor de tip).
- Twee schoren weggelaten in het overdekte terras ivm loopgemak.
- Schuine haaklas van de liggers vastgezet met m16 rvs draadeinde.
- Wandbekleding van douglas schaaldelen 20mm dik.
- Kiepraam tussen schuur en overdekt terras.
- Rond gietijzeren raam aan kopse kant voor de leuk.

En hieronder wat foto's van de voortgang!
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
6.jpg
5.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg

Een dag nadat ik de pannen er op had gelegd ging het sneeuwen! Dat was gelijk een goede test voor mijn dakconstructie.
Klussen die nog op de planning staan:
- Wandbekleding en deur voor de schuur (rechter gedeelte op laatste foto).
- Vloerbalken + vloerplanken in schuurgedeelte maken.
- Trap in overdekte deel om zoldertje op te komen.

Een prachtig project en tevens erg leerzaam.
Fijne jaarwisseling allen!
 
Laatst bewerkt:

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Bedankt voor de reacties!

@paulbekkers, de inlatingen heb ik gemaakt op de volgende manier:
1. Aftekenen op de balk, ik kies een zijde als reference face (kijk ook even op pagina 1 van dit topic, daar heb ik wel wat tekeningen die het verduidelijken). Vanuit daar markeer ik de zijde waar het gat moet komen. Ik teken dus gewoon af waar het gat moet komen.
2. Daarna boor ik met een forstner bit (35mm) gaten: onderkant, bovenkant en dan ertussen 1 á 2 gaten. In mijn geval zijn de pennen 35mm dik, dus kon ik uit de voeten met de forstner bit.
3. Omdat ik met de forstner bit maar max ~40mm diep kom en het gat minimaal 90mm diep moet zijn (pennen zijn 85mm lang) heb ik de gaten dieper geboord met een speedboor (35mm). Volgens mij is het noodzakelijk dat het gat dieper is dan de pen!
4. Goed meten dat elk geboord gat de juiste diepte heeft. Daarna ben ik het gat gaan schoonmaken met een beitel. Ik had van een reststukje een template gemaakt die de pen imiteerde. Daardoor kon ik telkens controleren of het gat groot genoeg was.

Daarna heb ik de schouder (schuine vlak) gemaakt. Aftekenen hoe het profiel van de balk tov gat zit had ik bij stap 1 al gedaan.
5. De schouder is bij mij 30mm diep. Ik heb de cirkelzaag op die diepte ingesteld en een snede aan de onderkant van het profiel gezaagd.
6. Daarna ben ik op de getekende schuine lijnen gaat kijken waar ik veilig een 20mm snede kon maken.
7. Vanaf die snede tot aan de 30mm snede nog een aantal snedes op 20mm diep om het weghalen van het hout te vergemakkelijken.
8. En dan begint het beitelen:) Gewoon met een goed geslepen beitel hout weghalen en telkens controleren dat je haaks blijft.

Heb je hier wat aan? Kan evt wel een YouTube filmpje maken, ben toch van plan om mn projecten te filmen en actief te worden op YouTube.
Let me know!

Grt Rienk
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
4. Goed meten dat elk geboord gat de juiste diepte heeft. Daarna ben ik het gat gaan schoonmaken met een beitel. Ik had van een reststukje een template gemaakt die de pen imiteerde. Daardoor kon ik telkens controleren of het gat groot genoeg was.
Grt Rienk

Dat is een nuttige tip, dat reststukje. Dat test inderdaad makkelijker. Ik heb zelf de hand weten te leggen op een kettingfrees, dus ik hoop dat ik de gaten redelijk makkelijk voor elkaar krijg.

7. Vanaf die snede tot aan de 30mm snede nog een aantal snedes op 20mm diep om het weghalen van het hout te vergemakkelijken.
8. En dan begint het beitelen:) Gewoon met een goed geslepen beitel hout weghalen en telkens controleren dat je haaks blijft.
Grt Rienk

Ja, daar was ik inderdaad al bang voor. Ik hoopte dat je een methode had om het met 2 zaagsnedes te doen.
Dank je voor het uitgebreide antwoord!
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Mooi geworden! Nu ben ik geen expert in houtverbindingen, maar ik vraag me af waarom je de staanders hebt verjongd aan één zijde onder de ligger?
 

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Thanks Kooijtje, moest even opzoeken wat verjongen van hout is, maar de reden dat ik die afschuining heb gemaakt is voor decoratie. Beeld je in dat het 'koud' op elkaar eindigt allemaal...ziet er heel anders uit dan met deze subtiele aanpassing. Constructief doet het niets (voor zo ver ik weet). Nu niet denken dat ik dit zelf verzonnen heb;-) Het staat in het boek dat ik als leidraad gebruik (Learn to Timber Frame).

@paulbekkers, dat scheelt je veel werk, met een kettingfrees! Voor wat betreft het makkelijk maken van de schuine kant naar de schouder toe, kan ik alleen iets verzinnen met een template (de vorm van de balk - (schouder + schuine kant)) en een bovenfrees met kopieerring zodat je op die manier het hout kan wegfrezen.
 
Laatst bewerkt:

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Ik zie dat het al weer even geleden is dat ik een update heb geplaatst. Heb maar weer even wat foto's opgezocht van m'n schuurtje. Nu ben ik vooral bezig met het bestraten rondom de schuur (heel fijn als het vriest) en het opruimen van de rest vd tuin. Tip: neem tijdens het proces de tijd om de boel netjes te houden :)

Naast het bestraten ben ik gestart met de bouw van een eiken tuinhek. Heb nog een aantal 15x15 balken over die ik ga verzagen...En natuurlijk nog even de laatste puntjes op de i voor wat betreft de tekening.

IMG_20180307_210113.jpg
IMG_20180309_181825.jpg
IMG_20180309_181858.jpg
IMG_20180314_171553.jpg
IMG_20180314_115918.jpg
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Hallo

Ik ben pas nieuw hier ( heb me natuurlijk wel even voorgesteld )

Prachtig stuk werk Rienk, ik vind al die verbindingen prachtig.
Youtube filmpje zou mooi zijn, ik kijk er naar uit.
( vooral als je daar laat zien hoe je dat doet met die forstner bit, kan ik weer wat van opsteken )

Groeten Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.