Bed maken; welk hout?

Tom1981

Nieuw lid
11 sep 2017
2
0
Beste,

Als beginnend meubelmaker wil ik een 2-persoonsbed (proberen te) maken. Welke houtsoort neem ik hiervoor? Omdat ik reeds met eik en grenen heb gewerkt liever niet deze soorten. Liefst een soort die niet te duur is en gemakkelijk te vinden.
Ik heb al vernomen dat het niet zo belangrijk is of het een harde soort is of niet. Klopt dit?
En maak ik best een bed waar 2 lattenbodems inpassen of beter met houten latten van links naar rechts? Ik zie door het bos de bomen niet meer, er wordt zoveel vermeld op internet en er is veel onenigheid precies.
ALLE tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zolang ze ook bedden verkopen van spaanplaat (met een leuk kleurtje) is mijn inziens alles geschikt
Het eea hang natuurlijk samen met je ontwerp
Een spaanplaat box volstaat prima, maar als je daar een kop/eindschot van zou maken zou het spaanplaat het waarschijnlijk veel sneller begeven

Lattenbodems of niet hangt af van de mate van comfort die je wenst
Latten van links naar rechts zijn gewone stijven dingen en meer niet
Een losse lattenbodem is zo gemaakt dat deze kan veren (en dit is vaak ook in te stellen)
Dat geeft zeker meer comfort

Maar wat je prettig vind zul je zelf moeten ervaren (ik zou zelf voor losse lattenbodems gaan)
 

Tom1981

Nieuw lid
11 sep 2017
2
0
Ok Toxiq, alvast bedankt voor uw reactie. Lattenbodems worden het dan.
Spaanplaten wil (en mag) ik niet gebruiken voor deze 'oefening', dus welk hout moet ik nog uitzoeken. Is populierenhout geschikt en betaalbaar?
 
P

Pel

Guest
Beuken, is een mooie houtsoort om mee te werken, een zeer degelijke houtsoort.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
https://www.festool.de/Aktionen/Fes...ccessoires/Festool_Bauplan_Tennisballbett.pdf

Dit idee heb ik voor het bed in mijn tuinhuis gebruikt. Mijn vriendin is naar de dichtsbijzijnde tennis hal gegaan en heeft daar met haar charmes een zak met afgekeurde tennisballen gekregen. een paar knijptestjes en je hebt er de slechte wel uit. Ik heb het wel iets anders gemaakt ik heb een onderlat met gaten gemaakt i.p.v een balk met gaten.
Grootste gedeelte van het hout is pallet hout voornamelijk vuren.

link doet moeilijk / Wohnaccessoires
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het meest geschikte hout en gegarandeerd comfort is uiteraard beuken met slaap!
O ja en maak het bed vooral vierkant. Wanneer je wilt kun je dan ook 's-nachts dwars liggen.
Veel succes.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je niet vies bent van een beetje lijm (en/of schaafwerk) kun je ook op sites als marktplaats kijken voor gebruikte vloerdelen
Kosten haast niets en zeker met een paar m2 niet
ff het laklaagje er af, de 2 achterkanten tegen elkaar lijmen (ivm de groeven die ben je dan kwijt) en je hebt zomaar een oerdegelijke stukken hout (waar je desgewenst nog voldoende kan afschaven)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
218
't hoofd van Overijssel
https://www.festool.de/Aktionen/Fes...ccessoires/Festool_Bauplan_Tennisballbett.pdf

Dit idee heb ik voor het bed in mijn tuinhuis gebruikt. Mijn vriendin is naar de dichtsbijzijnde tennis hal gegaan en heeft daar met haar charmes een zak met afgekeurde tennisballen gekregen. een paar knijptestjes en je hebt er de slechte wel uit. Ik heb het wel iets anders gemaakt ik heb een onderlat met gaten gemaakt i.p.v een balk met gaten.
Grootste gedeelte van het hout is pallet hout voornamelijk vuren.

link doet moeilijk / Wohnaccessoires

Toen ik gister de vraag las moest ik ook aan dit ontwerp denken. Kon het zo snel niet vinden dus weggejorist deze vraag. Lees toevallig jouw antwoord hier. Kennelijk dachten we bij deze vraagstelling kennelijk het zelfde. Zou als ik de vraag hier had gesteld heel rap dit gaan maken.

Tennis ballen bed.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.