Oude paneeldeuren opknappen

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoeveel butsen erin komen, hangt mede af van het hardheid van het hout.

Mijn laatste huis wat ik 10 jaar geleden kocht was een ex woningbouwvereniging woning uit de jaren 50.
Dan begrijp je ook dat daar de goedkopere deuren in zitten (de binnendeuren) dus geen hardhout.
Het is dan niet alleen de deur die gedaan moet worden maar ook het kozijn er omheen wat ook gedaan moet worden.
Dan is een nieuw kozijn met deur veel sneller maar ik vond het ook een leuke uitdaging indertijd om te doen maar de hoeveelheid uurtjes vielen me tegen uiteindelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Als je het als hobby ziet is er niks mis mee om een dergelijke deur helemaal op te knappen.
Maar als je het economische bekijkt kan je er beter een nieuwe deur inzetten zeker als je als uitganspunt neemt dat hij er weer als nieuw uit moet zien.

je kan ook een lak of verffrees gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=ykn00CeZ-4g
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik zou ze kaal maken met de fohn.
De verbindingen proberen los te maken, ook met de fohn.
Dan alles netjes schuren.
Alle naden weer naadloos passend maken, dus schaven of beitelen.
De deuren weer in elkaar zetten met moderne houtlijm.
En dan grondverven en aflakken.
Dan heb je oude deuren, maar dan wel die weer 100 jaar mee gaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit dan als hobby doe. :D
 

klaaskootstra

Nieuw lid
21 feb 2010
9
1
Als je er een hoop hebt zou ik ze (laten) stralen,
Dan
fixen waar nodig, plamuren, schuren, gronden (op kleur), schuren, aflakken 2x
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dit lijkt me niet de juiste machine voor paneeldeuren. Waarschijnlijk grenen deuren, en met zo'n borstelmachine krijg je een erg onregelmatig oppervlak omdat je het zachtere hout weg borstelt.
 

A.N

Actieve deelnemer
De optie van het logen is al een keer eerder genoemd in dit topic. Je kunt eens een meubellogerij benaderen of online zoeken die chemisch ontlakken. Dat is een andere methode dan met het traditionele NaOH en zeker bij binnendeuren met meestal meerdere lagen verf de betere/veiligere methode naar mijn mening.
Je krijgt de deuren dan geheel ontdaan van verf terug maar moet ze nog wel schuren.

Het aantal logerijen is de laatste jaren flink gedaald, ik weet niet of het daardoor prijstechnisch ook nog een interessante oplossing is voor jouw.

Albert
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Interessant topic, ook na zoveel jaar.

twee toevoegingen: voor kaal(gemaakt) hout - van een schilder leerde ik: eerst 1ste grondlaag, daarna pas plamuren/kitten, en pas daarna 2e grondlaag of aflakken.
Waarom? Als de plamuur tussen verf en hout zit, onthecht deze zich sneller van kaal hout, vandaar eerst grondlaag.
En informeer je goed over type aflak. Veel watergedragen lak is niet goed bestand tegen huidvet, en wordt na verloop van tijd beetje zacht en viezig. Sikkens' Rubbol geloof ik niet, er zijn vast meerdere merken. Of gewoon aflakken met een goede transparante lak, die kan vaak ook beter tegen huidcontact.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Van oude deuren is best iets te maken. Hier drie aftandse deuren die met een beetje veel liefde weer in een mooie staat zijn terug gebracht. Ik heb bewust niet het oppervlak weer helemaal superstrak gemaakt, leek me leuker in de boerderie...
555.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.