eindelijk mijn werkbank!!!

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
het heeft even geduurd maar hier dan toch een foto van mijn werkbank. tweedehands gekocht op .......plaats voor 150 euro. de bankschroeven liepen erg stroef maar wat schuurpapier en vet heeft enorm geholpen. tevens opnieuw bekleed, het hout wat erop zat was helemaal vergaan en onder de verf. het werkblad is nog nagenoeg nieuw, hier zaten 2 hardboardplaten op getimmerd. binnenkort nog de gaten boren voor de benchdogs. ik heb er nog niet echt aan kunnen werken maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Attached files
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Rick gefeliciteerd met je aankoop.
Het werken aan een goede werkbank geeft zo veel meer plezier.
Succes met alle nieuwe projecten die nog zullen volgen.

Groet Jos
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Super mooie werkbank! Heb deze zelfs `live` mogen bewonderen! :)

Daar zullen nog wel heel wat mooie werkstukken op gecreëerd worden denk ik!

gr. G.A.V.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
rickkoorman zei:
het heeft even geduurd maar hier dan toch een foto van mijn werkbank. tweedehands gekocht op .......plaats voor 150 euro. de bankschroeven liepen erg stroef maar wat schuurpapier en vet heeft enorm geholpen. tevens opnieuw bekleed, het hout wat erop zat was helemaal vergaan en onder de verf. het werkblad is nog nagenoeg nieuw, hier zaten 2 hardboardplaten op getimmerd. binnenkort nog de gaten boren voor de benchdogs. ik heb er nog niet echt aan kunnen werken maar dat gaat zeker nog gebeuren.


Mooi hoor zo`n degelijke werkbank!Maar ffe een opmerking....kijk eens naar die schaaf!!! :( :eek:
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
rickkoorman zei:
ik ben inderdaad gek op een goede prijs. soms zit ik dan alleen met veel te veel spullen (bv mijn walnotenhout :D :D )

Je had ook een blad van verlijmde walnoten balkjes kunnen maken.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@renault. heb ik inderdaad over gedacht maar de hoeveelheid werk stond me wat tegen. was wel gaaf geweest -> een notenhouten werkbank!!

@jan : schaaf? da's een oudje(heb ik begrepen van de grootmeester van het antieke gereedschap wilco"woodworker
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Haha, ja het was ook een geintje. Het resultaat was wel echt tof geweest. Aan de andere kant; durf je er dan nog wel op te werken terwijlf het een werkbank is?

Ik denk dat hij bedoelt dat je schaaf op de beitel staat en niet op de zijkant ligt zodat de beitel minder snel bot kan worden ;)
 

WR1944

Oud hout
Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
Toen ik in de aanloop naar metaalbewerken op de LTS in de eerste klas kwam, werd er ook aandacht besteed aan houtbewerken. Daar werd mij ook geleerd om schaven op de zijkant te parkeren. Beitels moesten met de vouw omlaag of in een speciale houder.
Maar een andere "school" zegt weer dat als de beitels bot worden van de aanraking met hout, je beter kan omzien naar een betere kwaliteit. En de degene die zei dat hij de schaaf op de zool parkeert nadat hij zich gesneden had aan de beitel van een schaaf met de zijkant op de bank heeft ook een goed punt. In die stand kan je ook per ongeluk de beitel beschadigen met metalen gereedschap.
Zolang er geen wetenschappelijk onderbouwd standpunt komt voor het ene of het andere standpunt doe ik wat ik al jaren doe, parkeer ik schaven op de zij, ga er vervolgens voorzichtig mee om en wacht geduldig tot ik het licht zie.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wauw, mooie bank voor een mooie prijs.

Wat betreft de schaaf, ik heb ook altijd geleerd deze zo niet weg te zetten. Tijdens werkzaamheden gaan ze inderdaad op zn kant. In het kastje waar ze in bewaard worden ligt er een lat op de plank waar de schaven met hun 'hak' op komen te liggen, zodat de beitel vrij ligt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha , de plaatsing van de schaaf. afgelopen tijd heb ik tijd gehad om mijn hele verzameling FineWoodWorkings eens helemaal door te lezen. hier stond ook een stukje in over de plaatsing van de schaaf. dit is een zelfde discussie als de kip en het ei. persoonlijk denk ik dat je de schaaf dmv "een hakje"op moet bergen. als ik echter aan het werk ben zet ik de schaaf zo neer......ach het kwam ook wel mooi uit voor de foto :D
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
rickkoorman zei:
binnenkort nog de gaten boren voor de benchdogs. ik heb er nog niet echt aan kunnen werken maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Benchdog = Bankhaak
Amerikaans Engels = Benchdog
Engels = Benchhook
nederlands = Bankhaak

Er zitten toch al 8 gaten in voor de Bankhaken?

Zo te zien van af de foto passen er ook klemmen in: werkbankklem, en stalen bankhaken. Je moet de maat even op meten van het gat voor dat je ze besteld.

http://www.memenco-europe.com/werkbank-maken.html


Voor 150 geen dure bank, aangezien deze banken gauw 700,- kosten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo, voor dat geld kan je die werkbank zelf niet maken!

Zelf heb ik nooit begrepen dat je een schaaf niet op de zool mag zetten. Je staat de hele tijd dat ding over het hout heen en weer te rossen, en als je hem even wegzet mag de beitel het hout niet aanraken? En toch, leg ik hem ook meestal op z'n zijkant :roll:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.