Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

eindelijk mijn werkbank!!!

het heeft even geduurd maar hier dan toch een foto van mijn werkbank. tweedehands gekocht op .......plaats voor 150 euro. de bankschroeven liepen erg stroef maar wat schuurpapier en vet heeft enorm geholpen. tevens opnieuw bekleed, het hout wat erop zat was helemaal vergaan en onder de verf. het werkblad is nog nagenoeg nieuw, hier zaten 2 hardboardplaten op getimmerd. binnenkort nog de gaten boren voor de benchdogs. ik heb er nog niet echt aan kunnen werken maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Attached files

Re: eindelijk mijn werkbank!!!

Rick gefeliciteerd met je aankoop.
    Het werken aan een goede werkbank geeft zo veel meer plezier.
    Succes met alle nieuwe projecten die nog zullen volgen.

Groet Jos

150 euro, wat een mooie prijs. :shock:

Als je een beetje handig bent kan je zo vanalles goedkoop opknappen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ik ben inderdaad gek op een goede prijs. soms zit ik dan alleen met veel te veel spullen (bv mijn walnotenhout )

Super mooie werkbank! Heb deze zelfs `live` mogen bewonderen!

Daar zullen nog wel heel wat mooie werkstukken op gecreëerd worden denk ik!

gr. G.A.V.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    het heeft even geduurd maar hier dan toch een foto van mijn werkbank. tweedehands gekocht op .......plaats voor 150 euro. de bankschroeven liepen erg stroef maar wat schuurpapier en vet heeft enorm geholpen. tevens opnieuw bekleed, het hout wat erop zat was helemaal vergaan en onder de verf. het werkblad is nog nagenoeg nieuw, hier zaten 2 hardboardplaten op getimmerd. binnenkort nog de gaten boren voor de benchdogs. ik heb er nog niet echt aan kunnen werken maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Mooi hoor zo`n degelijke werkbank!Maar ffe een opmerking....kijk eens naar die schaaf!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    ik ben inderdaad gek op een goede prijs. soms zit ik dan alleen met veel te veel spullen (bv mijn walnotenhout )
    Je had ook een blad van verlijmde walnoten balkjes kunnen maken.....

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@renault. heb ik inderdaad over gedacht maar de hoeveelheid werk stond me wat tegen. was wel gaaf geweest -> een notenhouten werkbank!!

@jan : schaaf? da's een oudje(heb ik begrepen van de grootmeester van het antieke gereedschap wilco"woodworker

Haha, ja het was ook een geintje. Het resultaat was wel echt tof geweest. Aan de andere kant; durf je er dan nog wel op te werken terwijlf het een werkbank is?

Ik denk dat hij bedoelt dat je schaaf op de beitel staat en niet op de zijkant ligt zodat de beitel minder snel bot kan worden

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
    Toen ik in de aanloop naar metaalbewerken op de LTS in de eerste klas kwam, werd er ook aandacht besteed aan houtbewerken. Daar werd mij ook geleerd om schaven op de zijkant te parkeren. Beitels moesten met de vouw omlaag of in een speciale houder.
    Maar een andere "school" zegt weer dat als de beitels bot worden van de aanraking met hout, je beter kan omzien naar een betere kwaliteit. En de degene die zei dat hij de schaaf op de zool parkeert nadat hij zich gesneden had aan de beitel van een schaaf met de zijkant op de bank heeft ook een goed punt. In die stand kan je ook per ongeluk de beitel beschadigen met metalen gereedschap.
    Zolang er geen wetenschappelijk onderbouwd standpunt komt voor het ene of het andere standpunt doe ik wat ik al jaren doe, parkeer ik schaven op de zij, ga er vervolgens voorzichtig mee om en wacht geduldig tot ik het licht zie.

Forum Rechten