Schaal uit een Perenboom

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Deze week de laatste laag Verbeterde Deense olie op deze schaal gezet.
Dit is de eerste schaal van dit hout en ik vind de kleur geweldig.... gaat een beetje richting de kleur van Kers.
Diameter is 35cm hoogte 10cm.


20170909_090339.jpg

20170909_090255.jpg

20170909_090451_001.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je bent wel behoorlijk productief de laatste tijd!
Mooie schaal. Ben wel benieuwd of de kleur gaat blijven.
Meidoorn, wat dezelfde familie is, verkleurt van roomkleur tot behoorlijk rood.
 
P

Pel

Guest
Hele mooie schaal Peter, ik vind de vorm mooi doet me aan vroeger denken, aan die geëmailleerde witte kommen met een blauwe rand.

Groet Pel.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooi Gemaakt, maar qua vorm spreekt hij mij niet zo aan. Als ik voor deze vorm zou kiezen dan zou ik hem iets minder hoog hebben gemaakt. Meer een model van een bord. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak en doet niks af aan de kwaliteit van het draaiwerk.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Als verpleegkundige heb ik bij de vorm wat aparte associaties, maar hij is erg mooi :)
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Je bent wel behoorlijk productief de laatste tijd!
Mooie schaal. Ben wel benieuwd of de kleur gaat blijven.
Meidoorn, wat dezelfde familie is, verkleurt van roomkleur tot behoorlijk rood.

Dankje Mathieu,

Ja klopt, op een of andere manier werkt houtdraaien rustgevend voor mij.
Als de krullen langs me heen vliegen, vliegt ook de tijd voorbij en heb ik na een zaterdagochtend "zwoegen" een voldaan gevoel.
Het heeft lang geduurd maar ik heb eindelijk mijn hobby gevonden.

Familie van Meidoorn.... bedankt voor deze informatie altijd interessant om te weten.
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooi Gemaakt, maar qua vorm spreekt hij mij niet zo aan. Als ik voor deze vorm zou kiezen dan zou ik hem iets minder hoog hebben gemaakt. Meer een model van een bord. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak en doet niks af aan de kwaliteit van het draaiwerk.

Hoi Marco,

De hoogte is idd een puntje waar ik ook naar heb gekeken.... dus ben ik het met je eens. Als ik een volgende in deze vorm maak zal ik die een 2 cm lager maken.
Is alleen dat ik het altijd zo jammer vind van het hout :rolleyes:.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Nog een kleine opmerking wat betreft hout van fruitbomen.
Fruitbomen worden altijd geënt. Er wordt dus een jonge scheut van de gewenste soort op een zaailing 'gelijmd'. Commerciële fruitsoorten kunnen meestal niet met zaden vermenigvuldigd worden. Dan krijg kleinere zure vruchten (meer verwant aan de wilde soort). Als onderstam worden meestal 'wilde' soorten van de zelfde familie gebruikt. Eenzelfde soort fruit kan op verschillende soorten onderstam geënt worden. De keuze wordt bepaalt door de gewenste groeivorm (hoogstam of laagstam), het groeigebied (samenstelling van de bodem) enzovoort.
Nog een gevolg hiervan is, is dat het takhout niet dezelfde soort is als het stamhout.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal RS, prachtig hout, mooie vorm (al houd Ik niet van die diepe uithollingen de bodem) beslist geslaagd, ook het gebruik van de spiegel is een prima manier om de onderkant te kunnen zien, altijd moeilijk zonder licht weerkaatsing 2thumbsup.gif
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Thx Leo,

Je bent de eerste die een opmerking maakt over de spiegel.
Het is niet altijd een verbetering voor de foto maar soms wel.

Ben naar de groenteboer geweest.

20170916_171208.jpg

En de waakhond is ook weer terug van verlof :cool:

20170916_171243.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.