Ingelegde puzzel hangertjes met CA finish

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
In verband met een ander project dat al meer dan een jaar klaar ligt had ik wat werkstukjes nodig om te oefenen met een CA finish. M'n nichtje houdt van puzzelen en m'n puzzelhangertjes had ik al 2 jaar niet meer gemaakt, vandaar hiervoor gekozen. M'n originele ontwerp bijgewerkt zodat het in een keer zou passen en verkleind naar 3,5cm.

Een doos met reststukjes omgekeerd en wat kleuren bij elkaar gezocht. Grof op dikte geschuurd zodat elk stukje in een stapel ongeveer dezelfde dikte heeft en voorzien van een sjabloon.

Pendant Puzzle WIP 1.jpg

Uitgezaagd met m'n Hegner en gelijmd. Zoals ik wel 's eerder heb gezegd met een Hegner heb je geen vijl nodig om iets passend te maken :)

Pendant Puzzle WIP 2.jpg

Hierna heb ik ze 'gedraaid' in m'n kolomboor om ze mooi rond te maken en met de hand in vorm geschuurd. N.a.v. van een youtube filmpje nitryl handschoenen gekocht en de CA lijm in laagjes aangebracht. Vervolgens de finish geschuurd van 600 grit tot 2,000 grit en gepolijst met chrome cleaner. Dit geeft een mooie hoogglans.

Esdoorn, beuken, eiken en essen:

Pendant Puzzle Maple Beech Oak Ash 1.jpg

Copaiba, padauk, bubinga en purperhart:

Pendant Puzzle Copaiba Padauk Bubinga Purpleheart 1.jpg

Ipe, bilinga, pau amarello en guatambu:

Pendant Puzzle Ipe Bilinga Pau Amarello Guatambu 1.jpg

Het voelt als plastic maar ik vind dat het hout zo beter tot z'n recht komt vergeleken met m'n andere hangertjes die afgewerkt zijn met 2 laagjes Danish Oil. Dat ze waterproof zijn is ook mooi meegenomen.
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
heel mooi,
mag ik vragen hoe je die papieren puzzelstukjes maakt? is hier software voor?

thnx
Wim
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties. Ik ben er helaas achtergekomen dat ik bij 2 hangertjes door de ca laag heen heb geschuurd of gepolijst. Ze leken goed maar bij het afnemen met een vochtige doek werden er doffe plekken zichtbaar. Dat wordt dus nog wat meer oefenen :)

wimpie, voor al m'n ontwerpen gebruik ik een vectorprogramma. Dan kun je je ontwerpen snel opnieuw gebruiken, verkleinen en vergroten zonder details te verliezen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mooi werk. Om grotere aantallen te maken zou je balkjes op kunnen uitzagen, lijmen en draaien. Dan is het maar schijfjes eagen zoveel je wilt. Maar het uitzagen zou wel een uitdaging kunnen zijn...
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
MrRuben, het gebruikte puzzelmotief nauwkeurig uitzagen in balkjes lijkt me niet te doen. Andere motieven zijn vast wel mogelijk met een tafelfrees. Ik heb de machines er niet voor dat maar zou wel snel veel hangertjes opleveren!

Meron, voor het lijmen zijn er wel hier en daar hele smalle spleetjes. Niet altijd te zien maar ze zijn er wel. De lijm vult het op en dat levert de donkere lijnen op. Gezien je miniatuurtjes zou dit jou ook wel lukken. Misschien leuk voor ingelegde schilden of voetstukken oid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.