Hoe alle boortjes en bitjes ed. opb ergen?

vercouluh

Nieuw lid
6 dec 2010
17
0
Hey,
Binnenkort ga ik samenwonen wat natuurlijk weer allemaal creatieve ideeën met zich mee brengt!
In de jaren dat ik thuis woon heb ik mijn gereedschappen zo’n beetje bij elkaar gespaard (je kunt natuurlijk niet gaan wonen zonder gereedschap te hebben ;) )
Nu wil ik voor mijn nieuwe garage een simpele werkbank maken, hierboven wil ik heel standaard mijn handgereedschap gaan ophangen aan een grote plaat. En tot zover ging het goed!
Nu heb ik ook 3 sets met verschillende boren, bitjes en dopsleutels en handige dingetjes die ook in zo’n set zitten (zie foto). Nu wil ik eigenlijk alles bij elkaar gaan opbergen zodat ik niet door 3 sets hoef te neuzen voor hetgeen wat ik nodig heb. Wie van jullie heeft een goed idee om dit het beste op te bergen of een foto van hoe jullie dit gedaan hebben? Zat zelf al te denken een lade te maken met een vakverdeling.

Roy

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik sta voor het zelfde probleem. Ik ben een werkplaats aan het inrichten en zoek ook een goede manier om m'n gereedschap handig op te bergen. Ik heb al een plaat tegen de muur geplaatst en daar al wat gereedschap aan bevestigd. De plaat is zo'n 500 x 1000 en met klampen (french cleats) opgehangen. Er komen nog twee van zulke borden aan de muur.
Omdat ik vrij slordig ben en gereedschap al snel om me heen verzamel terwijl ik bezig ben zoek ik altijd een manier waarbij je gereedschap snel kan pakken en weer terug plaatsen. En het moet ook nog overzichtelijk blijven. Daarom wil ik het belangrijkste gereedschap aan de muur hebben.
Onder m'n werkbank komen twee ladenkasten met 5 laden elk. Hier komt de rest van m'n gereedschap en klein spul als schroeven en overige hardware.
Ik ben dit in Amerika aan het opbouwen. Over enige tijd komt hier ook nog m'n "Hollandse" gereedschap bij. Dan moet ik beide collecties in elkaar schuiven en het beste hiervan als dagelijks gereedschap gebruiken.
Hierbij een foto van de huidige status in de basement.

Attached files
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Voor boren en bitjes vind ik het makkelijk om een plankje hout te nemen, gaten in boren en vervolgens de maat erbij te zetten.
Zo heb je alle boren op volgorde, gerangschikt (hout, metaal, beton, steen) en op grootte (wat er ook netjes uitziet).
 

WR1944

Oud hout
Boren en bitjes worden vaak in houders geleverd. Als die houders handig in het gebruik zijn houd ik die aan en berg ze in een lade op. Voor de los aangeschafte spulletjes loont het om er een aparte houder voor te maken. Dan is een strip hout met een aanduiding een goede oplossing. De bitjes hebben meestal dezelfde zeskant als schacht, dus één maat om te boren. Zet ze niet te dicht op elkaar dan hoef je niet te priegelen bij het in- en uitnemen en kan je ook dikkere bits als een verzinkboor plaatsen.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
WR1944 zei:
Boren en bitjes worden vaak in houders geleverd. Als die houders handig in het gebruik zijn houd ik die aan en berg ze in een lade op. Voor de los aangeschafte spulletjes loont het om er een aparte houder voor te maken. Dan is een strip hout met een aanduiding een goede oplossing. De bitjes hebben meestal dezelfde zeskant als schacht, dus één maat om te boren. Zet ze niet te dicht op elkaar dan hoef je niet te priegelen bij het in- en uitnemen en kan je ook dikkere bits als een verzinkboor plaatsen.

Ben even hardop aan het meedenken.......misschien is het handig om een beetje schuin in te boren, dan heb je van bovenaf beter zicht op je boortjes en bitjes.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Je kan ook gewoon de maten op de voor én bovenzijde van de houder zetten. ik denk dat als je ze er een beetje scheef inzet, je jezelf eerder openhaald omdat ze dan enigsinds uitsteken.
Je kan de houder ook gewoon rond schouder/ooghoogte plaatsen en je kan het goed zien ;)
 

vercouluh

Nieuw lid
6 dec 2010
17
0
Re: Hoe alle boortjes en bitjes ed. opbergen?

Hey,

Alsvast bedankt voor jullie reactie's!

Ik wil het wel in lade's gaan opbergen om de bitjes, boren en dopsleutels buiten het zicht te houden.

Bitjes zitten inderdaad al bijna allemaal standaard in houdertjes dus die zou ik kunnen aanhouden. en in vakken in een lade kunnen opbergen.

De boren is een ander verhaal denk ik als ik voor deze houders ga maken worden ze erg hoog voor in een lade, en mocht er ooit een boor bijkomen wordt het moeilijk deze er tussen te plaatsen.
Is het geen optie om een vakverdeling in een lade te maken en de hout boren, speedboren en noem maar op een apart vak te geven maar dan niet te sorteren op grootte? Of wordt dit te onoverzichtelijk? (ben maar een handige doe het zelver en heb ze echt niet dagelijks nodig)

En voor de doppen, heeft hier nog iemand een leuke oplossing voor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.