Ervaringen met Senco PCS1290?

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Ruimte gebrek is bij mij niet van toepassing, mijn schuur is ongeveer 85m2 groot en er zit ook een verdieping in. Budget is daarin meer bepalend maar wil eigenlijk niet meer dan 200/250 euro wil uitgeven. De Luchtsleutels die ik gezien heb, hadden een verbruik van 140l/min. Dit zal inderdaad geen continu verbruik zijn.

Kan je me die rekensom even uitleggen? Een luchtsleutel van 300l/min is toch 300/60 = 5l/s Een tank van 50 liter op 8 bar zou het toch langer duren voordat hij leeg is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ruimte gebrek is bij mij niet van toepassing, mijn schuur is ongeveer 85m2 groot en er zit ook een verdieping in. Budget is daarin meer bepalend maar wil eigenlijk niet meer dan 200/250 euro wil uitgeven. De Luchtsleutels die ik gezien heb, hadden een verbruik van 140l/min. Dit zal inderdaad geen continu verbruik zijn.

Kan je me die rekensom even uitleggen? Een luchtsleutel van 300l/min is toch 300/60 = 5l/s Een tank van 50 liter op 8 bar zou het toch langer duren voordat hij leeg is.

Tuurlijk:

Bij een verbruik van 5 L/seconde zou een 50 liter tank in 10 seconde leeg zijn (50 liter: 5 L/seconde = 10 seconde). Echter ben ik er voor het gemak uitgegaan dat de luchtsleutel 6 bar nodig heeft en de tank 8 bar is, waardoor ik de 10 seconde gedeeld heb door 6 en vermenigvuldigd met 8 en dan kom je uit op 13 seconde. Immers een tank van 50 L op 8 bar bevat meer lucht dan dezelfde tank op 6 bar. Of je het volume van 8 bar zo mag omrekenen nar 6 bar weet ik niet, maar ik zal er nooit veel naast zitten.

Er zijn luchtsleutels die minder dan 300 L/minuut nodig hebben en die meer nodig hebben (800 L/minuut is niet heel ongebruikelijk). Hoe krachtiger de luchtsleutel, hoe meer L/minuut deze nodig heeft. De 300 - 550 L/minuut die ik noemde is een soort gemiddelde. Maar het kan best zijn dat de 140 L/minuut luchtsleutel voor jou voldoende is.

Als ruimte geen probleem is en je de compressor niet vaak hoeft te verplaatsen, dan kun jij ook nog de compressor is een andere ruimte zetten en deze ruimte voorziet van geluidsisolatie. Op die manier heb je de voordelen van een kleine (stil en staat niet in de weg) en van een "grote" compressor (grotere tank, meer L/minuut).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.