holle vorm in kers

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik had een kersenboom hier in de buurt omgezaagd voor een tourtje in Engeland. De stukken die over waren hebben we in de laatste holle vormen cursus gebruikt. Daarna was er nog 1 stuk over... Die was voor mij...

IMG_0698.jpg

IMG_0699.jpg

IMG_0700.jpg

IMG_0701.jpg

En dit is de weg er naar toe:

Stuk hout in de bank. Ik span dat stuk dan tussen de centers. Aan 1 kant gebruik ik de "big spur" zodat ik voldoende "drive" heb. Dit laat mij bovendien de mogelijkheid om nog wat te corrigeren aan de vorm.
Dan komt er een periode dat ik foto's vergeet te maken... :-0

1.jpg 2.jpg

Dan draai ik het stuk om. De voet die ik net aan de kant van de losse kop aan de kers heb gestoken zit nu in de vierklauw en de bovenkant is gedraaid



3.jpg

Hier heb ik een gat in het center van het hout geboord, de dubbele rand vorm gegeven en de rest uitgehold. Het stuk tussen de schors (de binnenste vorm) kan uiteraard niet gedraaid worden. Hier zijn wat Pfeil beiteltjes en schuurpapier nodig....

5.jpg

Als alles naar tevredenheid is uitgehold en de wanddikte is overal ongeveer hetzelfde draai ik het stuk om.

6.jpg

De voet vond ik nl veel te groot.... die moest kleiner... Als het geheel dan vet in de olie staat druk ik nog eens af...

7.jpg

En niet veel later is de "vaas" klaar en ziet ie er uit als op de eerste foto's.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Geweldig Ronald,

Alweer een idee voor mijn to-do-list :cool:

Ik neem aan dat het hout nog nat was..... wil je tzt nog een foto plaatsen als de vaas droog is ?
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Ja inderdaad, hoe doe je dat?? Nou zo dus.... Prachtige "vaas" maar zeker voor mij, weer wat geleerd, bedankt Ronald 👍
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Mooi stappenplan. En het detail van de undercut met de binnenste vorm is knap.
Ronny
 
P

Pel

Guest
Prachtige vaas Ronald, een vaas met mooi een decolleté:)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.