Lurem vlak- en vandiktebank

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Heren,

Een tijdje heb ik zitten zoeken naar een vlak en vandiktebank. Ik kon eigenlijk niet vinden wat ik zocht voor het budget dat ik had. Op een gegeven moment maar de knoop doorgehakt en een Lurem vlak en vandikte combinatie gekocht.
Ik moet daar het een en ander aan opknappen en voor mijn gevoel heb ik er te veel geld voor neergelegd. Toch is de bank in technisch goede staat en daar ben ik wel blij mee. Alleen de messen zijn door iemand echt goed verziekt. Ze zijn helemaal rond geslepen of iets dergelijks.

Misschien dat iemand ooit holle planken heeft willen schaven. Maar ik had toch graag gewoon een vlakbank gehad. Ik ging dus op zoek naar nieuwe messen. Misschien is dat wel de reden dat deze bank aan de kant is gezet. Want messen met een maat van 310mm x 18 mm x 2,5 mm krijg ik nergens gevonden. In de UK vind ik wel messen met 20mm hoogte. Ik twijfel of ik het aandurf om deze messen aan te schaffen.

Zou het misschien ook kunnen zijn dat de messen dusdanig geslepen zijn dat ze van 18mm naar 20mm terug zijn gegaan?

Deze machine had ik misschien niet moeten kopen. Aan de andere kant als ik hem weer netjes krijg met de juiste messen en dergelijke. Dan heeft dat vast een hoop voldoening. Het is namelijk wel een heel solide machine en dat was wel precies wat ik zocht.

Daarnaast kan de outfeed tafel van deze machine op en neer bewegen. Kan iemand mij vertellen wat dat voor zin heeft? Ik dacht dat bij een vlakbank de outfeed tafel altijd een vaste tafel was?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het merk ken ik niet maar voor elke machine gelden dezelfde basisregels.
Of de messen hoger kunnen zijn kan je zien aan het beitelblok. Hoever kan je de beitels omlaag drukken of draaien?
En messen worden elke keer smaller als ze geslepen worden, als ze niet meer goed te klemmen zijn, zijn ze te smal.
Achterblad in hoogte verstelbaar is heel gangbaar en heeft m.i. 2 voordelen.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Hallo Clifdon,

zelf heb ik ook een Lurem vlak- vandiktebank (type RD 31 STI). Voor de mijne heb ik een tijdje geleden nieuwe schaafbeitels gekocht via mijn slijper, slijperij Mekking in Amsterdam, tegenwoordig overgenomen door Hagedo in Utrecht. http://hagedo.nl Ik weet niet meer heel zeker of ik de beitels heb gekocht op basis van de bestaande beitels, of op basis van het typenummer van mijn machine.

Of de uitvoertafel bij de meeste machines vast zit weet ik niet, maar met het afstellen zorg je dat de uitvoertafel gelijk is met de schaafbeitels en daarna stel je de invoertafel ook gelijk. Die kan je vervolgens gewoon op en neer stellen. Dat afstellen vond ik overigens wel een rotklus, maar als het eenmaal goed zit, dan werkt het allemaal goed. Voor het afstellen heb ik volgens mij veel gehad aan dit filmpje van The Woodwhisperer: https://www.youtube.com/watch?v=gO746cuRqV4

Succes en veel plezier met je aankoop!
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Top zeg, fijn om zo veel reacties te krijgen. Ik heb wel het idee dat de 20mm messen gaan passen. Desnoods zonder de veertjes. De messen zijn nog niet echt weggesleten. Volgens mij zijn ze in principe nog wel hoog genoeg. Maar de hele lijn is er uit. Ik denk dat ze verkeerd gemonteerd geweest zijn of iets dergelijks. Dus maar even een nieuw setje en dan kunnen we een heel tijd vooruit.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Volgens mij zijn ze in principe nog wel hoog genoeg.

De outfeed tafel is je referentie tov je messenblok, stel die netjes af en dan de rest.
Lijkt me simpel, je stelt de laagste punten van je messen af op de outfeedtafel, als dat lukt dan kan je ze gewoon laten slijpen.
Nieuwe is natuurlijk ook goed
Die veertjes heb je wel nodig anders wordt het een k.....klus kan ik je vertellen.
 
Laatst bewerkt:

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Ik heb een poging gedaan met het afstellen van de nieuwe messen. De tafel zelf is alleen eigenlijk haast niet af te stellen. Het is een combinatiebank (vlak en vandikte). Aan de scharnierzijde van de machine valt eigenlijk niet af te stellen. Als ik een rij over de tafel leg dan ligt deze aan het eind van de wel 4mm los. Ik zag mensen op internet deze op 0.02 mm afstellen. Terwijl ik hier niets aan kan veranderen. De messen staan nu wel goed afgesteld op de outfeed tafel. Vanavond maar eens een stukje hout proberen er overheen te halen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Ik weet niet hoe het met de Lurem gaat, maar bij mijn Hammer vlakvandiktebank kun je de bladen uitrichten doordat de scharnierblokken op zich ook in hoogte te verstellen zijn. Je zou eens kunnen kijken of de basis van de scharnieren te verstellen is of dat de as van de scharnieren is bij te regelen.

Succes! Fons
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Fotos die ik had zijn nogal groot dus ik heb even een Dropbox link gemaakt. Misschien dat jullie die kunnen openen?

https://www.dropbox.com/sh/g84ceslww3m2499/AAAdkNmKp7r9stCZCon2BaeCa?dl=0

Ik heb uit verschillende hoeken foto's gemaakt. Ik hoop dat dit een beetje een duidelijk beeld geeft.

De nieuwe messen heb ik overigens goed kunnen stellen doormiddel van een setje van een meetklokje dat ik bij hbm gekocht heb. Natuurlijk geen hele fijne meetklok maar voor iets anders gebruik ik een meetklok eigenlijk nooit. Direct ook een set wielen onder de machine gemaakt.
De veertjes zitten gewoon nog onder de messen. 20mm messen passen er prima in. Gekocht bij applebywoodturnings[FONT=&quot] op Ebay.
[/FONT]

Het schaafresultaat is wel mooi maar hij schaaft wel iets of wat hol. Ik weet niet of dat aan die afstelling van dat aanvoerblad ligt of dat het misschien mijn messen zijn die iets te hoog staan t.o.v. mijn uitvoertafel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het lijkt op de foto alsof je tafels niet parallel staan. Normaliter stel je ze beiden in een vlak waarna je de aanvoer iets laat zakken zoveel als je wilt afnemen.
.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Als ik de foto's zo zie lijkt deze machine toch ook wel veel op de Robland. Misschien kun je met de afstel instructie hiervan nog wat, die kun je hier vinden. Op deze site is heel veel instelinfo voor de Robland te zien.

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Volgens mij ook! Ik denk dat je bij het scharnier verstelmogelijkheden hebt met de drie grote inbusbouten. Er zit ook een kleiner boutje in de as, kun je ontdekken welke functie die heeft? Verstellen van de kantelpositie misschien? En het paspennetje met de ring eraan zou een soort van tijdelijk scharnierpunt kunnen zijn?

Fons
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Die pen met het ringetje eraan is een vergrendeling zodat de tafel niet per ongeluk naar beneden kan klappen als je de vandiktefunctie gebruikt.

Het is mij met mijn tafel uiteindelijk wel gelukt, als ik het me goed herinner, heb ik een potkrikje met verlenging gebruikt om de tafels op de uiteindes op hoogte te krijgen, Als dat klopte pas de boel vastgezet.
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Klopt die pen is inderdaad een vergrendeling. Momenteel doet de tafel eigenlijk wel wat hij moet doen. Natuurlijk ga ik het nog wel verbeteren maar eerst ga ik even het een en ander maken. Ik ben al veel te lang bezig met de inrichting van de werkplek.
Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen om het een en ander af te stellen doormiddel van een krik. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat heel nauwkeurig voor elkaar krijg maar het zal allicht beter worden dan het nu is.

Als toevoeging om die fotos. Ik had een voelermaatje van 1mm onder de festool geleider gelegd. De aanvoertafel staat dus meer dan 1 mm scheef over de gehele lengte. Dat is niet fraai maar op het moment moet ik het er maar even mee doen.

Grootste uitdaging is nu om de stofafzuiging te regelen. Ik heb een scheppach afzuigunit maar die gebruik ik voor mijn zaag en mijn vlak/vandikte. Het is echt een on werk om telkens te moeten switchen tussen deze twee. Ik heb al wat buizensystemen voorbij zien komen dus ik denk dat ik ook maar zo iets moet gaan creëren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.