2000+ jaar oud hout

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Beste alles,

op vakantie in Engeland hebben we een reis gemaakt door de tijd van koning Arthur.
hierbij hoort ook het mythische landschap Avalon en de toegangspoort er naartoe, de 2 2000+ jaar oude eikenbomen Gog en Magog.
enkele jaren geleden is één van de 2 bomen Kog bijna in vlammen op gegaan :'(.
Makog leeft nog steeds maar is zoals meer eeuwenoude bomen flink gehavend. de binnenkant is hol en er zit veel dood hout in.
Bij het bezoek aan deze prachtige bomen vond ik los liggende stukken hout in de kern.
Ik kon me niet beheersen en met het excuus in mijn hoofd dat ik het beter mee kon nemen en er goed voor zorgen dan een andere hippie die het later misschien in vlammen op zou laten gaan, heb ik het stiekem meegenomen naar Nederland.
tijdens het vervoer naar Nederland zijn er enkele splinters los gekomen welke ik wil gaan verwerken in houten ringen.
nu vraag ik mij af, omdat het hout zo bros is en dus erg makkelijk breekt (ik ben er bewust erg voorzichtig mee omgegaan maar door de hobbels in de weg ging het dus al fout).
Hoe kan ik er voor zorgen dat het hout zo goed mogelijk geconserveerd blijft? en ik het over 10 tallen jaren kan overdragen aan mijn nageslacht?
het hout mag misschien geen financiële waarde hebben, maar door omstandigheden des te meer emotionele waarde.

onderstaande een foto van het hout:

20170903_103116.jpg

Edit: type-o
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vraag eens in een museum wat hout conserveert. Volgens mij sproeien ze opgegraven boten met PEG gedurende een aantal jaren. Maar jouw hout lijkt me aanzienlijk droger. Ik denk dat je met 'achter glas en niet aanraken' een heel eind komt?
 

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
28
5
Ik zag laatst iets over het gebruik van giethars daarna zou het ook te bewerken zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar zal je kort warmte van hebben, in dat hout zit nauwelijks nog energie
diefstal vind ik wel heel erg ver gezocht, het zou waarschijnlijk toch ergens op de hoop belanden
Maar daar ging dit draadje niet over.
Als dit te stabiliseren is, dan zou het toch mooi zijn dat er een pen gedraaid word uit een stukje hout van een boom waar wellicht koning Arthur nog tegen aan heb staan pissen :D
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Het draadje gaat wel degelijk of diefstal van een stuk hout uit een monumentale boom. Maar he, wat is nu een klein stukje dood hout zul je denken, of het beland toch wel op de hoop..... Probleem is dat heel veel mensen zo iets willen meenemen en als iedereen dat maar doet er niks van de boom overblijft. (Dit is ook een probleem bij archeologische plekken of koraalstranden; iedereen vind dat hij wel een stukje mee mag nemen en daar verdwijnen zo soms wel duizenden kilo's per jaar). Ik heb er echt geen probleem mee als je ergens een stukhout of wat dan ook uit een bos meeneemt maar van zo'n monumentale boom blijf je af.
Enige juiste is nu nog het hout netjes in een doosje te stoppen en terug te sturen met de tekst dat je er spijt van hebt
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik ben het helemaal met OntHout eens. Mensen denken vaak veel te egocentrisch anekdotisch, alsof ze de enige op de wereld zijn en noem het geen diefstal maar stroperij, maar dat is ook een vorm van diefstal.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als ihoornweg dit in Griekenland of Italië zou doen, dan kom je echt niet weg met een uurtje schoffelen zoals hier in Nederland vaak het geval is. Dan zit daar als je gepakt wordt een toren hoge boete en zware gevangenis straf op, al is het maar een stukje steen wat je mee neemt. Als je in zo'n mooi tuinpark komt dan zie je soms ook mensen ergens een scheut vanaf trekken, ik erger me daar mateloos aan, stel dat iedereen dat doet?

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Triest. Gewoon afblijven en geen sullig excuus dat een hippie het wellicht in de brand steekt om het te vergoelijken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@allen, dank voor jullie reacties, sommigen waren erg helpvol en kan ik wat mee, anderen helaas wat minder.
de vraagstelling was simpel how to preserve ancient wood, en niet veroordeel mij over een actie die ik heb gedaan.
Ik begrijp heel goed dat mensen hun mening hebben over de actie, als ik de mening daar over zou willen weten had ik deze zeker wel gevraagd.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Laten we allemaal een olifant zijn slagtanden afzagen en die meenemen omdat anders er vast iemand anders komt die er wat lelijks mee doet.....

Er was iets met een pot en een ketel...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.