"Keuken" voor wasmachine, droger en spoelbak maken

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal,

Voor onze tuinkamer wil ik graag een keukentje bouwen, denk daarbij aan een lengte van ca 4.35 meter met daarin een mini koelkast, mini vriezer, wasmachine en droger, en met een spoelbak met warm koud water.

We zitten nog in de orienterende fase, zeker is dat het een rechte keuken moet worden met een recht werkblad.
Of we voor de benedenkastjes deurtjes of lange schuifdeuren willen is nog niet zeker.

Voor het binnenwerk ben ik gisteren even langs Ikea geweest, maar de wasmachine en droger moeten voor het zicht wel afgedekt worden, dan wel middels deurtjes dan wel middels schuifdeuren.
Daar we geen inbouw hebben zijn deze apparaten toch 60x60, waardoor je met de breedte en diepte van standaard keukenkastjes zit.

Mede hierom denk ik eraan zelf de kast te gaan maken. Nu had ik een aantal vragen:

-van welk materiaal het binnenwerk maken? Multiplex 18mm? Of andere dikte? En houtsoort nog belangrijk? Berken? Of kan underlayment ook?
-daar het een rechte 'keuken' betreft, is het nodig per kastje binnenwerk te maken, dit te voorzien van stelbare pootjes en per kastje aan elkaar te maken, of kan dit aan 1 groot stuk gemaakt worden met op bepaalde plekken stelpootjes?

Bij 1 grote 'keukenkast' kan ik namelijk gewoon afschermingsplaatjes tussenin maken waar dan de kastdeurtjes op kunnen sluiten, maar geen idee of dit een normale manier is..
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Apparaten die op de grond staan, zoals een vaatwasser of wasmachine, staan op zichzelf, en niet in een kast. Koelkast, vriezer en oven wel als het inbouwmodellen betreft. Maar een vrijstaande koeler staat ook op zichzelf.

Wanneer je nu meerdere apparaten naast elkaar gaat plaatsen krijg je het probleem dat er geen onderbasis is voor het blad. Een vaatwasser staat meestal tussen twee kasten in, of aan het eind van het blok, dan is het geen probleem.

In dit geval zou je nissen moeten maken waartussen de apparaten kunnen staan. Voor de wasmachine zou ik die ook ruimer maken, die beweegt altijd wat, en dan rammelt het hele keukenblok mee.

Je werkende breedte per apparaat wordt dan ergens tussen de 65 en 70 cm, afhankelijk van hoe het uit komt. Als materiaal gebruiken de meeste keukenfabrikanten 16mm spaanplaat, de duurste gebruiken 18mm. Bij zelfbouw ben je vrij in je keuze. De afwerking zal hier een belangrijke factor zijn. Wil je de melamineafwerking, of ga je voor hout of schilderen. Hou er rekening mee dat een kast zijn stevigheid haalt uit de totale constructie, dus ook de achterwand. Vrijstaande apparaten hebben meer diepte, dus ook de achterwand zit dan in de weg. Mogelijk dat je de constructie dan het beste aan de muur kan bevestigen voor de stevigheid.

Hou er ook rekening mee dat je de apparaten nog aan kunt sluiten en dan kan plaatsen, dus een goede plaats voor de aan en afvoer en de stroomvoorziening. De waterkraan dient altijd bereikbaar te zijn i.v.m calamiteiten.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Dacht zelf aan een constructie als deze:
IMG_5257.jpg
IMG_5256.jpg

en dan voor de wasmachine in ieder geval zonder ondervloer en dan de plint laten doorlopen langs de wasmachine zodat je hem niet ziet vanaf de voorzijde.

En als ik dan 18mm gebruik, hoe zit het dan met scharnieren van deurtjes.. sluit alles dan nog goed op elkaar aan? Ben voornemens verzonken scharnieren zoals de volgende te gebruiken waarbij de deurtjes over het latje underlayment vallen als ze dicht zitten, zodat je de underlayment 'delers' niet ziet bij gesloten deurtjes.
IMG_5259.JPG
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Je ziet natuurlijk tussen de kastjes altijd enige mm underlayment, daar ontkom je niet aan. De deurtjes kun je nooit rondom 100% laten sluiten.
Zelf vind ik 18 mm multiplex prettig werken, maar andere zullen mdf nemen. De kostenfactor speelt soms ook een rol. Je kunt ook kastjes kopen kant en klaar, maar daar vind ik de kwaliteit slecht van, leg je er een blad op kan merk je daar weinig van, maar het idee...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Geen inbouw apparaten en dan wel een inbouw oplossing zoeken gaat slechts leiden tot frustratie... het past niet netjes, is niet handig (dubbele deuren bijvoorbeeld) en er zijn vaak eisen voor ventilatie en bewegingsruimte waar je door in te bouwen niet goed aan kan voldoen.

Ik zou eerder voor iets van een constructie komen waar je het blad goed kan bevestigen en waar de apparaten onder staan (zoiets als je voorbeeld maar dan zonder gesloten onderkant voor je wasmachine en droger). Als de deur van je koelkast en vriezer dan aan je deur van je kastje te bevestigen is dan kan je nog een redelijk strakke oplossing neerzetten.

Of je kan voor een meer modulaire oplossing gaan waarbij je alle of een deel van de apparaten gewoon ziet. In de praktijk is een deur voor een wasmachine en droger vaak helemaal niet handig, of die moet meer dan 90 graden open kunnen. Schuifdeuren kunnen dan ook een oplossing zijn maar dan heb je weer ruimte aan de zijkant nodig en blokkeren ze bijvoorbeeld je toegang tot je koelkast als ze open zijn.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ik heb in m'n keuken een wasmachine en vaatwasser staan, beide niet inbouw, maar tussen ikea keukenkastjes. 3-4 cm aan beide kanten ruimte gehouden. Die ikea bladen zijn 63cm diep als ik me niet vergis, bij mij steken de apparaten niet uit aan de voorkant. Stuk makkelijker en sneller te doen dan zelf maken, al is het minder leuk :) Volgensmij is het materiaal van ikea 18mm dik. En ben erg tevreden over de scharnieren / ladegeleiders. Als je toch gaat voor zelfbouw: so-handel Duitsland heeft ook goed hang en sluitwerk voor een mooie prijs.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Bas,

Ik heb zoiets gemaakt van 18 mm MDF voor het corpus en ik heb het hele ding in de keuken zelf gebouwd, waardoor ik met de onderkant van de kasten alles in één keer waterpas kon maken (de plint is dus niet overal even hoog). Ik heb de plint niet laten doorlopen voor de (vaat)wasmachine omdat die anders onmogelijk te verwijderen is en ik heb daar in de afgelopen jaren toch wel een hoop lol van gehad als het ding weer kuren had). Ik ga alleen voor het tweede keukentje dat ik ga bouwen in ons gastenverblijf de ikea-truc uithalen, dus Ikea kastjes kopen (incl. inbouwapp.) en er dan zelf deurtjes voor maken. Je hebt dan meteen de gaten om eenvoudig op verschillende hoogte planken aan te brengen en alle andere dingen die je zelf amper of moeilijker kunt maken. Let wel op bij het inbouwen van je koelkast dat die zijn warmte kwijt moet kunnen.
groeten en succes ermee,
hans
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Goeie tips mensen.

hans, wat voor kast gebruik jij dan voor je wasmachine van ikea, want dat haal je toch nooit qua inbouw..

Het idee wat jij schetst van 1 geheel was ook mijn plan, en dacht eigenlijk aan schuifdeuren ervoor.
IMG_5269.jpg
Dit idee zeg maar maar dan met spoelbak en mooie tegels erachter.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een plint voor je wasmachine gaat ook niet werken. Daar zit het filter en de aftap van het water als de machine een storing heeft en nog vol met water staat.

Een deur voor deze apparaten is volgens mij alleen goed mogelijk als het blad minstens 70cm diep is. Het wegwerken van een wasmachine lijkt mij niet handig, je moet dan twee in plaats van één deur openen. De suggesties die ik hierboven maakte gingen ook uit van alleen de machine onder een blad schuiven. Wil je het mooi hebben, dan komt dat met een prijs, je koopt of inbouwapparaten, of je werkt de bestaande apparaten weg met het genoemde omgemak van meerdere deuren openen. Bovendien weet ik niet hoe jij dat doet met de wasmachine, maar bij ons staat de deur altijd open. Het ding is namelijk vochtig van binnen en moet kunnen drogen om te voorkomen dat die gaat stinken. Dan heb je aan je voorzetdeur ook weinig.

Is het gezicht van de wasmachine dan zo slecht dat je deze weg wil werken?
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Grappig, ben hier net mee bezig... Ik heb het frame van vuren balken gemaakt 4.5 x 7 mm. Bovenop underlayment met daarop tegels die ook op mijn vloer liggen. Hier heb ik nissen gemaakt voor de machines. ze staan op de grond. Geen plint.

Verder heb ik de buitenkanten afgewerkt met eiken strips en deuren van eiken 2cm dik gemaakt. Ik woon in een oude boerderij dus dat past heel mooi bij de gebinten en dergelijke.


20170826_224455.jpgWork in progress..
20170826_115557.jpg
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Beste,

Ik heb het zo gedaan.
Misschien is dit een idee'tje voor jou.
Gemaakt in eiken hout.
Groeten,Jean
 

Bijlagen

  • IMG_1520.jpg
    IMG_1520.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 128
  • IMG_1521.jpg
    IMG_1521.jpg
    61 KB · Weergaven: 126
  • IMG_1522.jpg
    IMG_1522.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 127

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.