Pristina Vulpen

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hier is dan mijn eerste "dure" vulpen :cool:

Het is de Rhodium van de Pristina serie.
Hout is Robinia van een wrat.
Afgewerkt met secondelijm.


20170905_191313.jpg
 
P

Pel

Guest
Hele mooie pen Peter, hoe breng jij de twee seconden lijm erop, met een penseel?

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hele mooie pen Peter, hoe breng jij de twee seconden lijm erop, met een penseel?

Groet Pel.

Hoi Pel,

Het filmpje geeft heel goed weer zoals ik het ook doe, Alleen maak ik "pads" van wc papier (betere kwaliteit) en een stukje schilderstape erachter zodat de CA niet op mijn vingers komt.
Verder doe ik de eerste laag met super dunne CA en probeer deze zoveel mogelijk erop te doen zodat het hout helemaal doordrenkt is met de lijm.
Natuurlijk opletten dat het niet gaat spetteren en dat je geen "hobbels en bobbels' krijgt op het gladde oppervlak. Gebeurd dit wel zit er niks anders op dan opnieuw alles weer te schuren.... vraag maar niet hoe ik dit weet :rolleyes:

Daarna idd verder gaan met dunne laagjes CA opbouwen. Zelf draai ik de diameter 0,2mm dunner dan de busjes en blijf CA aanbrengen totdat ik de juiste diameter heb.
Dit betekent dat het hout door 0,1mm CA is beschermd.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bedankt voor het filmpje Wim, het is zo te zien heel wat een werk om die secondelijm aan te brengen. Maar wat voor spul is die spuitbus, mijn Engels is helaas niet zo best, lijkt meer op steenkolen Engels?

Groet Pel.

Het betekend "versneller" dus is de lijm binnen een paar seconde droog.
gebruik dit bij de eerste 2 lagen niet.... zodat de lijm goed kan intrekken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hele mooie pen Peter, hoe breng jij de twee seconden lijm erop, met een penseel?

Tissue. Keukenrol. Er zijn er ook die het met een stukkie PE (meestal van een van de zakjes van de gebruikte pen kit ;-) ) doen.

Overigens vind ik BLO-CA (dus een combinatie van lijnolie en secondenlijm) een fijnere afwerking geven. CA reageert normaal met zichzelf (polymerisatie). Het reageert ook met sommige substraten (onder andere met hout - het hecht dus best goed, zeker de eerste laag). Maar het reageert ook met de lijnolie. Dat heeft twee voordelen. Als je begint met een laagje lijnolie dan trekt dat beter IN het hout dan de CA, en krijg je na reactie van de lijm met de olie dus effectief een betere doordringing van het hout. Daarnaast krijg je in plaats van een poly-CA plestik laag op je hout een laag van een CA-olie polymeer, die vervolgens nog (net als ongemodificeerde lijnolie) verder 'uithardt'. Deze CA-BLO hars (om het zo maar even te noemen) is wat flexibeler en minder 'bros' dan pure CA polymeer.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Tissue. Keukenrol. Er zijn er ook die het met een stukkie PE (meestal van een van de zakjes van de gebruikte pen kit ;-) ) doen.

Overigens vind ik BLO-CA (dus een combinatie van lijnolie en secondenlijm) een fijnere afwerking geven. CA reageert normaal met zichzelf (polymerisatie). Het reageert ook met sommige substraten (onder andere met hout - het hecht dus best goed, zeker de eerste laag). Maar het reageert ook met de lijnolie. Dat heeft twee voordelen. Als je begint met een laagje lijnolie dan trekt dat beter IN het hout dan de CA, en krijg je na reactie van de lijm met de olie dus effectief een betere doordringing van het hout. Daarnaast krijg je in plaats van een poly-CA plestik laag op je hout een laag van een CA-olie polymeer, die vervolgens nog (net als ongemodificeerde lijnolie) verder 'uithardt'. Deze CA-BLO hars (om het zo maar even te noemen) is wat flexibeler en minder 'bros' dan pure CA polymeer.

Henk, ik zit weer te klapperen met mijn oren :)
Ik lees elke post die je plaats weer met enorme verbazing en interesse; wat een kennis!
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Prachtige pen!!!

Het BLO-CA verhaal van henkverhaar heeft mij zin doen krijgen om het ook eens te proberen. Nu gebruik ik enkel CA.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Buiten de vele filmpjes op YOU TUBE zijn er nog de vele persoonlijke manieren om CA op te brengen, een aspect dat je zeker niet moet onderschatten zijn de gassen die bij deze manier van afwerking vrijkomt. Gebruik dus afzuiging of een ventilator om ze af te voeren. Bescherm handen en ogen of bril tegen eventuele spatten.
Het is trouwens mooi om te zien dat er steeds meer pennenmakers op het forum te vinden zijn.
Een van de vele tips ik ik geleerd heb van een ander forum, is het maken van je eigen CA versneller.
Een mespuntje baking soda op 1/4 ltr. water, geeft hetzelfde resultaat.
Dit alles en nog veel meer kun je vinden op www.penturners.org ,je kunt kosteloos aanmelden om toegang te krijgen tot de library en fotos.
En natuurlijk je werk te delen met de rest van de wereld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tissue. Keukenrol. Er zijn er ook die het met een stukkie PE (meestal van een van de zakjes van de gebruikte pen kit ;-) ) doen.

Overigens vind ik BLO-CA (dus een combinatie van lijnolie en secondenlijm) een fijnere afwerking geven. CA reageert normaal met zichzelf (polymerisatie). Het reageert ook met sommige substraten (onder andere met hout - het hecht dus best goed, zeker de eerste laag). Maar het reageert ook met de lijnolie. Dat heeft twee voordelen. Als je begint met een laagje lijnolie dan trekt dat beter IN het hout dan de CA, en krijg je na reactie van de lijm met de olie dus effectief een betere doordringing van het hout. Daarnaast krijg je in plaats van een poly-CA plestik laag op je hout een laag van een CA-olie polymeer, die vervolgens nog (net als ongemodificeerde lijnolie) verder 'uithardt'. Deze CA-BLO hars (om het zo maar even te noemen) is wat flexibeler en minder 'bros' dan pure CA polymeer.

Tot hoeveel lagen lijnolie werkt dat ? doe je na x lagen ca weer een laagje olie ?
Mooie pen, mooie rustige vorm en ontzettend mooi hout (vind alleen het dopje niet zo mooi, maarja....da's de kit)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tot hoeveel lagen lijnolie werkt dat ?

Kweenie - ik doe normaliter 4 lagen - proberen een gladde afwerking zonder strepen of bobbels te krijgen - dat lukt tegenwoordig aardig; dan hoef je niet tussendoor te schuren, alleen aan het eind polijsten, met micromesh. Ik sla de twee 'grofste' dan over en werk door tot 12000, dan glimt het geheel wel mooi. Heb afgelopen week als kadootje voor een familielid een vulpotlood in cocobolo gemaakt - met op verzoek een 0.7 mm mechanisme (dat moest apart besteld en kwam vandaag binnen). De pen is nu af, en het presentatiedoosje in gestoomd peren bijna (er moet nog een viltje in, en de randjes zijn gebroken maar moeten nog even bijgeschuurd en daarna in de olie). Als alles helemaal af is zal ik wat fotoos plaatsen.

doe je na x lagen ca weer een laagje olie ?
Om en om - laagje olie, laagje CA. Olie zo dun dat er niks meer op ligt, daarna een druppeltje CA - net genoeg om de hele 'barrel' te bevochtigen. Alles aanbrengen en uitpolijsten op de draaibank - de snelheid van reageren van de lijm met de olie, samen met de hitte gegenereerd door de wrijving op de draaibank, zorgt voor een bijna instant uitharding. De truc van het verkrijgen van een glad egale afwerking zit m met name in het gebruiken van precies genoeg (i.e. niet te veel) CA per gang. Zoals gezegd, 4 gangen, olie en CA om en om.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.