Oostenrijks Kantbijl met Greep van Hulst

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
P9040959.jpg
Deze oude kantbijl heb ik voorzien van een nieuwe greep van hulst, een die uit Frankrijk komt waar de hulst is meer bekende als steel hout en waar de invloed uit Verenigd Staten is niet zo grote en ze hebben geen hickory hout nodig.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
leuk om te zien dat het blad niet helemaal recht op het heft staat. best logisch als je bedenkt hoe deze bijl gehanteerd dient te worden. (zouden ze ook een linkshandige versie hebben gemaakt?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
leuk om te zien dat het blad niet helemaal recht op het heft staat. best logisch als je bedenkt hoe deze bijl gehanteerd dient te worden. (zouden ze ook een linkshandige versie hebben gemaakt?

Gezien de oneindig variabelen is er geen vast regel mogelijk die de relatie tussen blad en greep in een bepaald stand vast kan leggen. Deze bijl is links en daarom een zeldzaamheid.
 
P

Pel

Guest
Mooi linkshandige bijl Ernest, ik wist niet dat huls ook gebruikt werd als steel hout voor werktuigen, maar het is behoorlijk zwaar vast en krijtwit hout, ik had ook wat huls stammetjes gekregen om te drogen, het scheurde alle kanten op. Ik heb er gelukkig nog enkele redelijk iets grotere hele stukken van over gehouden.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Mooi bescherming Ernest, maar dat touwtje dat is m.i. drie keer niks:), ik zou daar een leren riempje voor gebruiken. Als je toevallig een stoffeerder kent die hebben vaak hele stukken leer liggen wat tijdens het opmaken van een stoel of bankstel eraf wordt gesneden. Daar kun je met een stanleymesje mooi dunne riempjes van snijden, dat ziet er m.i. een stuk mooier uit, zeker voor zo'n unieke bijl.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Mooi bescherming Ernest, maar dat touwtje dat is m.i. drie keer niks:), ik zou daar een leren riempje voor gebruiken. Als je toevallig een stoffeerder kent die hebben vaak hele stukken leer liggen wat tijdens het opmaken van een stoel of bankstel eraf wordt gesneden. Daar kun je met een stanleymesje mooi dunne riempjes van snijden, dat ziet er m.i. een stuk mooier uit, zeker voor zo'n unieke bijl.

Groet Pel.

Ha, ha ha, dat vind ik fijn Pel die touw heb ik vandaag zelf gevlochten uit vlas van eigen kweek. Vlas is voor mij een heel fascinerende plant die ik graag gebruik van maakt. Als touw vond ik hier geschikt vanwege zijn sterkte maar ja, was ik alleen maar een beter touwmaker. Ik heb het zo gedaan na het speuren door mijn dos met leer niks opleverde. Ik heb alle riempjes en gespen al opgemaakt.
P9060992.jpgP9060998.jpg
 
P

Pel

Guest
Ernest, excuseer mijn lompigheid, ik had niet gezien dat het een zelf gevlochten touwtje was,:) desondanks vind ik toch dat deze bijzonder mooie bijl toch ook een mooi riempje verdient

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ernest, excuseer mijn lompigheid, ik had niet gezien dat het een zelf gevlochten touwtje was,:) desondanks vind ik toch dat deze bijzonder mooie bijl toch ook een mooi riempje verdient

Groet Pel.

Dus twee van mijn kantbijlen hebben een bescherming met gesp en leer en ik zou eerlijk zijn en zeggen met de gespen moet ik altijd oppassen dat die niet zo vrij gaan wapperen als ik een bijl uitpakt en per ongeluk tegen de snij komen en zo een ongewenst deuk erin maken. Die met de touw gaat samen met mijn poging om metalen objecten in de buurt van scherp kanten te vermijden. Je moet minstens een ding voor dat touw zeggen nl. het is tenminste geen klitverband.

- - - Updated - - -

Waarvoor gebruik je eigenlijk zo'n bijl voor? Kantrechten?

Yes.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Prachtige bijl, Ernest.

Heb je een idee hoe oud die zou kunnen zijn?

groeten
Ornament
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Deze volledig gesmeed bijlen komen niet voor na de jaren 40 van de vorig eeuw en met dit soort versiering zelfs eerder, uiterste jaren 20 van dat zelfde eeuw zou ik zeggen, (was daarna een beetje uit de mode geraakt behalve misschien in dit of dat conservatief Oostenrijks dal.) Maar die komen voor in dit form tot in de 18d eeuw. Dit bijl laat zien niet al te veel gebruikssporen en ook elementen van de laste ontwikkelingen en dus denk ik dat het is van die later periode dus rond ongeveer einde 19d begin 20st eeuw. Dat is de hoogtepunt in de ontwikkeling van deze bijlen toen die warren nog steeds volop in dagelijks gebruik door de timmermannen en houthakkers. Zo zie ik het maar ik ben geen deskundig alleen en gebruiker.
Oops - en timmervrouwenob_614b1e_jc2.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dank je , Ernest,

werkelijk een prachtig gesmeed gereedschap.
Het moet fijn zijn om met zo'n mooi gereedschap te kunnen werken.

groeten
Ornament
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
dank je , Ernest,

werkelijk een prachtig gesmeed gereedschap.
Het moet fijn zijn om met zo'n mooi gereedschap te kunnen werken.

groeten
Ornament

Ja dat is zo maar in het begin niet. Ik heb eens een heel zwaar en grote exemplaar en vond het zo lastig ik heb hem aan iemand van een museum verkocht. Wat een spijt achteraf heb ik sindsdien want zoiets heb ik nooit meer tegengekomen. Ik vond toen dat ik beter met model met dubbel vouw kon kantrechten. Dat ging makkelijker en was goed om een techniek te ontwikkelen dan kom je tegen de grenzen aan wat zo'n bijl kan doen maar je wil door met een verbeterde resultaat en zo kwam ik bij dit model wat ik denk niet te verbeteren is behalve door nog meer massa, trouwens net zoals dat eerste wat ik heb verkocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.