Gestileerde buizerd / havik?

P

Pel

Guest
Gestileerde buizerd maar de kop lijkt meer op die van een havik, de kop van een buizerd is m.i. dikker, maar zo zat hij nu eenmaal in het blok hout wat ik gekregen heb van een boer. Ik was aan het fietsen met mooi weer, toen ik een motorzaag hoorde, ja, dan spits ik mijn oren, en ging op het geluid van de motorzaag af. in eens stond ik op een erf en zag ik dat een man houten stammen klein aan het zagen was, er lag ook een dikke plaat eikenhout van ± 8.5 cm dik 2 meter lang en 50 cm breed bij. Die zo te zien ooit gebruikt was als werkbank aan de zwarte olie die erop zat, hij stopte met zagen en we raakten aan de praat, ik zei tegen hem, die plaat eiken ga je toch zeker niet kapot zagen voor in de kachel? Moet je hem hebben zei de man, ik zeg maar wat graag, ik snel naar huis de auto gehaald en het hout opgehaald. Ik vroeg wat hij er voor wilde hebben, niks zei hij, het hout kwam van een oude eik die ± 40 jaar geleden om was gedaan en daarna laten verzagen tot dikke platen van ± 8.5 cm dik. Ik stelde voor om in ruil voor het hout er iets van te maken, voor hem als aandenken van de oude eik. En vroeg wat hij mooi vond, nou vogels vond hij wel mooi, ik stelde voor om hem een buizerd cadeau te doen, en daar was hij het mee eens.

Een stuk van de plaat afgezaagd, en geprobeerd of de olie eraf ging met de guts, zo te zien zat de olie niet al te diep, dacht ik. De vogel heeft daarna een hele tijd lang in de werkplaats gelegen half afgemaakt, ieder keer kwam er weer wat tussen. En hoe het vaak gaat, dan ligt zo'n werkstuk op een bepaald moment zo ver weg dat je hem niet meer ziet, tot je weer eens op gaat ruimen. Verrek hier ligt die buizerd die ik beloofd had, ± 2 jaar later:eek:, nu had ik erbij gezegd dat hij niet op stel en sprong klaar zou zijn, maar 2 jaar was toch weer wat al te lang. Vandaag heb ik hem in de olie gezet en breng ik hem een van deze dagen maar vlug naar de man, helaas krijg ik de motorolie er niet helemaal uit, maar dat hoort dan maar bij de levensloop van het hout, van oude eik, naar werkbank, naar gestileerde buizerd / havik?

Groet Pel.

Havik 1.jpg

Havik 2.jpg

Havik 3.jpg

Havik 4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Werk is prachtig, maar op de 1 of andere manier vind ik een matte(re) finish mooier bij snijwerk..
 
P

Pel

Guest
Hier was de olie nog nat Rizz, zo ziet hij er droog uit. Henk je hebt gelijk wat de snavel betreft, maar het hout was op die plaats niet erg vast vandaar dat hij een wat grotere snavel heeft, was bang dat hij af zou breken.

Groet Pel.

SDC11828.jpg
 
P

Pel

Guest
Uitstekend vervolg van de gestileerde buizerd / havik.
Vandaag de roofvogel naar de boer gebracht, hij was er heel erg blij mee en vond hem mooi, zijn vader had de oude eik ± 60 jaar geleden geveld en tot planken van 4 cm waar ze varkenshokken van hadden gemaakt, en platen van 8.5 cm laten verzagen vertelde hij. Als je hout moet hebben zei hij, kom maar eens mee, tjonge tjonge hij had daar vele kubieke meters hout zitten, helaas allemaal gekloven met een pneumatische klover. Er zaten wel verschillende grote stukken tussen die zou hij terug leggen voor mij, maar er lag ook een kroon met drie zware zijtakken ± 1 meter hoog en een doorsnee van ik denk minstens 85 cm, die zou hij voor mij in het langs door doen. Hij had ook een plataan staan die hij zeer waarschijnlijk om ging doen omdat de boom alle vocht onttrok van zijn beuken heg. Dat zou hij me dan wel laten weten, daar kon ik ook hout van krijgen. Wat ben ik blij dat ik die buizerd, die er m.i. uitziet als een havik, maar met een snavel van een steenarend, naar de man gebracht heb. En mijn afspraak die ik met hem had ben nagekomen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.