Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Schaaf restaureren

Schaaf restaureren

Op dit forum melde iemand een linkje naar een Engelsman die schaven opknapt. Dit geheel met foto's alles er op en aan. Helaas kan ik de link nergens meer vinden.

Wie kan mij helpen.

Hartelijke groet Hugo

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Schaaf restaureren

hugo,

heb je zelf een schaaf die je op wil knappen? persoonlijk vind ik dit wel erg leuk werk. een prettige bijkomstigheid is dat je aan goed gereedschap kan komen voor een goede prijs.

Bedoel je majorpanic ?
    Ik zag enige tijd geleden ook een schaaf die ik graag op zou knappen, het ging over een rijschaaf uit begin 1900 die voor drie tientjes over te nemen was, helaas maakten de verzendkosten het totaal op bijna honderd euro waardoor ik het toch niet gekocht heb, helaas.

Hallo Rick en Pepijn
    Bedankt voor het sturen van het linkje. Ik heb me scheel gezocht.

Ik heb op marktplaats een schaaf gekocht, niet een heel oude maar wel een waar ik wat aan wil doen. Ik beschouw het dan ook gelijk als oefening voor als er weer eens wat leuks voorbij komt en ik echt aan het opknappen sla.
    Ik zal foto's posten van de werkzaamheden.

Hartelijke groet Hugo

Ik heb hem net binnen, t ís geen oudje maar wel een goede om te beginnen.

Attached files

Die zou ik graag willen zien als die af is (ik woon vrij dichtbij), of eventueel komen helpen
    Mocht je willen, er zijn rosewood handvat sets te koop waardoor je al een zorg minder hebt (en die er zeer goed uitzien).

Hallo Pepijn,
    Bedankt voor de aanbieding die onthoud ik. Ik werk normaal in de schuur, aka de diepvries. Er is geen verwarming. Als het niet meer vriest ga ik in de schuur aan het werk. Ik ben ook nog bezig om spullen voor een werkbank te verzamelen. De poten en het blad zijn er al. Bij beter weer en meer tijd heeft die voorrang. Met de schaaf heb ik vanmiddag wel even geschaafd, werkte prima. Als ik verder ben dan post ik hier foto's .

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Volgens mij heb ik een dergelijke schaaf in Holland liggen in ongeveer dezelfde conditie. Als m'n spullen naar Amerika verhuisd zijn ga ik die ook opknappen. In afwachting van een betere kwaliteit heb ik bij Home Depot (een soort van Hornbach) een relatief goedkope Buckmaster schaaf gekocht van identieke grootte. Die schaaft boven verwachting goed.
    Zijn er nog goede beitels voor te koop?

Sorry, ik was in de war met wapentuig. De naam moet zijn: Buck Brothers. Ze zijn begonnen als immigranten uit Sheffield, Engeland met het maken van hoogwaardig handgereedschap in Amerika ergens in de 1850's. Rond 1950 zijn ze overgenomen door een grote concurrent. De naam is gebleven maar de kwaliteit niet. Maar het is wel beter dan het modale Chinese spul.

Je kan op diverse plaatsen vervangende stanley beitels kopen, hoewel er ook passende lie nielsen beitels te koop zijn waar ik me binnenkort aan ga wagen voor mijn nummer vier.

Volgens mij is op het ogenblik de beste koop de Veritas vervangingsbeitels. Die worden op de spiegelzijde echt vlak geslepen en dat scheelt weer werk. In Amerika ben je natuurlijk in het paradijs op dit gebied, alles waar je op internet over leest is daar gewoon te koop!

Forum Rechten