afkortzaag zonder geleidestangen achter.

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ben nu al een tijdje op dit forum alles aan t naspitten over een goede afkortzaag.
Maar, heb toch nog een paar vragen.
Ik zoek een afkortzaag die ik dicht tegen de muur wil zetten in mijn werkplaats. Omdat de werkplaats niet breed is wil ik dus geen afkortzaag met armen die naar achteren uitsteken.
Heb nu zelf de volgende gevonden.;
De Kapex 120 en 60, de Bosch Gmc 12 GDL, de ryobi, en van DeWalt de 774/777/778.?
Van de Dewalt weet ik dus niet zeker of die ook achter geen stangen heeft zitten.
Verder kan ik van metabo zo niet een machine vinden dat die stangen achter heeft zitten.
Makita heeft volgens mij ook stangen zitten.

Nu is eigenlijk de Kapex 120 de ideale machine qua zaagbereik. Alleen veel te duur (voor mij)
De kapex 60 heeft een zaaghoogte die te weinig is, maar verder ook perfect
De bosch is dan weer een hele grote zaag, zal voor mij te veel zijn. Maar, lees er veel goede verhalen over.
De Ryobi is dan weer een heel stuk goedkoper, maar daar zijn hele wisselende ervaringen over.
Van de Dewalt weet ik dus niet zeker of die strak tegen de muur kan worden geplaatst.

Zijn er nog machines die ik mis in dit lijstje?

De machine wil ik op een vaste plek gaan zetten, langs een wand in de werkplaats. Wil daarvoor langs die hele wand een werkblad/kast maken waarop ik het lange hout kan leggen om af te korten. Dus aan weerskanten van de machine een meter of 2 (2,5meter?) Dan ga ik de machine gebruiken voor afkorten van hout voor meubels, deuren en andere werkstukken.
Af en toe zal ik de afkortzaag gebruiken om buiten een schuur te gaan bouwen, of om in en rond het huis wat kamers af te gaan werken.

Ik heb alle topics al doorgelezen over afkortzagen op dit forum, als ik uit de bovenstaande machines moet kiezen dan word het denk ik toch de Bosch GMc 12 GDL. In duitsland staat die voor een 750 te koop. Bosch onderstel heb ik er dan voor nog eens 90 euro bij.
Als iemand nog een ander type heeft die ik ook mee kan nemen in mijn vergelijking dan graag.
Ben zelf bang dat ik van die ryobi spijt ga krijgen, qua kwaliteit.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb de DeWalt 777 en deze kan strak tegen de muur. De geleidingsstangen zitten in de machine. Deze bevalt me overigens prima. Ik gebruik de machine op precies de manier die jij ook wilt.
Ook niet onbelangrijk is dat ik er een afzuigkit bij heb, en zo kan ik nagenoeg stofvrij zagen.

Met de andere zagen heb ik geen ervaring.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
772
115
omg Haarlem
je hebt nog een metabo. Is kwalitatief ook een prima machine en nauwkeurig. Uiteindelijk ben ik voor de kapex 60 gegaan mede ook omdat ik al wat meer festool spul heb. Zaaghoogte is in mijn geval in 95% van de gevallen afdoende.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik heb de Dewalt DW777 gehad en ik was daar niet tevreden over. Tenminste, niet over de zuiverheid op het moment dat je de radiaalfunctie gebruikt. Zonder dat spatzuiver, hij is nl. prima af te stellen, maar zodra hij ook maar 2 cm uit werd getrokken was dat weg. Contact over gehad met de leverancier, nieuwe gehad, exact hetzelfde.. Als bouwzaag prima, daar heb ik 'm in eerste instantie ook voor gebruikt, een verbouwing, maar voor de hobby: crap..
 

drinker9

Nieuw lid
25 okt 2009
6
1
Ik heb de Ryobi,solide zaag zeer precies en nog geen minuut spijt van gehad.
Ze is ook makkelijk mee te nemen en alles is regelbaar.
één minpuntje, kan maar naar één kant kantelen om dubbel verstek te zagen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Makita heeft een nieuwe slider uit , de 1019L, waar nogal lyrisch over wordt gedaan, maar volgens mij is die nog niet beschikbaar in de EU ("Lekker nuttig dan, Jimbo"). Ik vind 'm alleszins niet, maar ik heb nu ook weer niet erg uitgebreid gezocht. En voor hen die er gevoelig aan zijn: hij is ERG blitz met zijn stangen schuin opzij.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Op die Makita LS1019L zit ik ook te wachten. Ik had Makita België al eens gecontacteerd maar ze weten niet wanneer deze beschikbaar komt in België... :(

Volgens Makita Nederland zou deze in het laatste kwartaal ergens gelanceerd worden.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Ik heb de Dewalt 770, niet meer verkrijgbaar maar wel in nieuwere modellen. en dit betreft alleen afkort/verstekzaag met inwendig de telescopische functie verwerkt.
enige nadeel van deze is toch dat de stofafzuiging aan de achterzijde zit en je dus alsnog iets afstand moet houden van de muur.
maar je hoeft inderdaad niet zo heel ruimte achter de zaag te reserveren.
ik had graag gezien dat de afzuiging ook haaks op het apparaat te monteren was. ideaal voor de beperkte ruimte en toch willen voldoen aan "gezond" werken.

ik heb een 45 graden bocht direct op het apparaat omhoog gezet en daar de afzuigslang in gemonteerd.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb alle topics al doorgelezen over afkortzagen op dit forum, als ik uit de bovenstaande machines moet kiezen dan word het denk ik toch de Bosch GMc 12 GDL. In duitsland staat die voor een 750 te koop. Bosch onderstel heb ik er dan voor nog eens 90 euro bij.

Je bedoeld natuurlijk de Bosch GCM 12 GDL (staat 2x verkeerd in je startpost :p).
Maar ik kan alleen maar zeggen: doen! Ik zou niet weten wat ik nog anders zou willen aan een afkortzaag.


Die Bosch is heel mooi. Eerste gebruikers reviews waren ook heel positief, weet alleen niet hoe de langere termijn ervaringen zijn.

Die zijn zeer goed. Ik vind het een waanzinnig fijne zaag. Een van m'n beste Bosch Blauw aanschaffen om eerlijk te zijn.
Kan hem ook niet meer missen, want hij wordt bijna iedere dag (en soms ook echt veel!) gebruikt.

Heb 'm nu ruim 2,5 jaar en ben nog altijd 100% tevreden erover :D

Grtz,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik bedoelde inderdaad de Bosch GCM 12 GDL:rolleyes:
Mag ik vragen wat jij er zoal voor een werk mee doet?
Ik wil zelf een nieuwe keuken maken, ook enkele meubels, maar ook buiten een kapschuur, kippen/konijnenhok en andere grotere zaken.

Die Makita LS1019, daar had ik ook al naar geïnformeerd bij makita nl. Inderdaad, laatste kwartaal van dit jaar.
Zolang kan ik toch echt niet wachten, heb m eigenlijk wel eerder nodig.
Maar de videos van die nieuwe machine zien er goed uit....
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Direct drive, brushless motoren, geen uitstekende stangen en betere stofafzuiging... ik wacht ervoor!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
de stofafzuiging van de bosch 12 gdl is niet om over naar huis te schrijven.
Houdt daar rekening mee.

Ik zou de makita afwachten
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De Metabo X.Act zou ook de stofafzuiging vd Kapex evenaren ('t is dan ook van dezelfde designer, zo wordt beweerd), en daar moet je niet op wachten. Eigenlijk had ik mijn zinnen op dat toestel gezet, maar die Makita brengt me aan het twijfelen. Ik ben dan ook een fan vh merk, oh oppervlakkige ik, terwijl ik Metabo enkel voor de boormachines 'vertrouw' (oh beïnvloedbare ik).

Nu ja, ik heb de luxe te kunnen wachten (Lees: mijn huidige afkorter - uit Dunnaldi - is niet kapot te krijgen)
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
De Metabo X.Act zou ook de stofafzuiging vd Kapex evenaren ('t is dan ook van dezelfde designer, zo wordt beweerd), en daar moet je niet op wachten. Eigenlijk had ik mijn zinnen op dat toestel gezet, maar die Makita brengt me aan het twijfelen. Ik ben dan ook een fan vh merk, oh oppervlakkige ik, terwijl ik Metabo enkel voor de boormachines 'vertrouw' (oh beïnvloedbare ik).

Nu ja, ik heb de luxe te kunnen wachten (Lees: mijn huidige afkorter - uit Dunnaldi - is niet kapot te krijgen)
Ik heb de Metabo X.Act vergeleken met de Kapex, vond het een tegenvaller. Het metaal voelde eigenlijk exact het zelfde als de goedkope 216, de afwerking vond ik erg slecht. Het schuifmechanisme voelde licht. Mooie machine, maar voor het geld vond ik hem onder doen voor de Kapex 60. De Makita lijkt me een betere investering.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Denk dat ik toch voor de Bosch ga.
Dat de stofafzuiging niet optimaal is vind ik nog niet zo belangrijk. Heb nu een afkortzaag die helemaal niets afvoert door de afzuigslang, dus alle vooruitgang is een verbetering.
Om op de Makita te gaan wachten gaat me niet lukken. Plus, het kan er allemaal wel gelikt uitzien, maar had ook al slechtere reviews gelezen.
Achja, zoveel machines en zoveel meningen....
(dacht eerst ook dat ik perse de Kapex moest hebben, daar ben ik gelukkig weer van terug gekomen. En houd ik een mooi centje over om te sparen voor een Domino 500:rolleyes:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.