Draaien van iep met slaap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een stuk iep dat behoorlijk ver heen is. Het hout is serieus aangetast en draait daardoor slecht. Het komt van het onderste stuk van een boom die afgestorven is door de iepenspintkever. In de winter heb ik de boom omgezaagd,en het stuk van een goede halve meter lengte onder de carport bewaard.Het hout is echter nauwelijks gedroogd en de vochtmeter geeft nog 50% RV aan.
Ik heb geprobeerd voor te draaien, maar het oppervlak is erg brokkelig.
Mijn vraag nu is: zal het hout zich beter laten draaien als het droog is, of maakt dat geen verschil.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik het zo hoor za; dat geem verschil maken. Je kunt van alles proberen, epoxy, kunsthars onder vacuum, maar het simpelste is gewoon accepteren dat dit stuk hout te ver heen is en een nieuw stuk hout zoeken. Life is too short to turn bad wood, zoals ik ooit ergens las.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je dat hout gedraaid had toen je het juist in je bezit kreeg, was het misschien mogelijk geweest om het voor te draaien.

Het probleem met spalting/slaap is dat dit doorgaat zolang het hout boven 20% vocht is, het stopt dus niet terwijl het zit, beneden de 20% vocht kan de schimmel niet leven, zo het beste is onmiddellijk voor draaien en dan laten drogen.

Het word dus niet beter, maar alleen maar slechter met zitten terwijl het nat is, Sorry.

spalted Elm.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Leo, ik denk niet dat het hout nog veel slechter geworden is in de zes maanden dat het hier gelegen heeft. Het was het gedeelte net boven de stronk en doordat de boom op een helling stond, was het aan een kant bedekt met aarde.
Maar ik heb vandaag de andere helft van het stuk in de draaibank opgespannen. Het was al flink gedroogd (ongeveer 25% aan de buitenkant) en het ging beter dan het eerste stuk. Het is ook wel in iets betere staat.
Ik heb het stuk eerst ruw gedraaid en daarna fijn nagedraaid met een schalenguts op 30° (ja, ik weet het, dat is te een te scherpe hoek!). Maar ik krijg nu fijne krullen en vooral weinig uitbreeksel. Wordt vervolgd.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Geloof wat je wilt Mathieu, spalting of slaap zoals je het noemt, is het gevolg van het rotten van hout door fungus dat het hout aantast, en het leeft in het hout en gaat door met het rotten zolang het hout natter is dan 20%, gaat langzamer in koude temperaturen en stopt als het bevroren is, gaat vlugger bij warme temperaturen.

Ik kijk uit naar je werkstuk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De voorgedraaide schalen waren ondertussen helemaal droog en afgelopen week heb ik ze afgewerkt.
Het draaien ging nu flink beter, zonder uitbreeksel, putten en dergelijke.
Het enige probleem is dat er nu hobbels in het oppervlakte zitten, en de rand niet overal even dik is. Het hout is niet gelijkmatig aangetast waardoor er zachte en heel zachte delen zijn. De zachte delen schuren sneller weg, met golven en dalen tot gevolg.
Maar de schalen zijn geslaagd. Ik ben tevreden.
Eentje heeft nog geen afwerking, de andere moet nog enkele laagjes olie krijgen.

IMG-2592(1).jpg

IMG-2594.jpg

IMG-2595.jpg

IMG-2597.jpg

IMG-2597.jpg

IMG-2598.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu, dat heet bij jullie toch niet iep met slaap maar vervuurde iep?
Hout met slaap wordt hier inderdaad niet zo benoemd. Vervuurd ook niet.
Eigenlijk zullen de meeste mensen dit half vermolmde olm noemen. Iep zal je hier ook zelden horen. De boom wordt olm genoemd.
Een kennis houtdraaier heeft het in dit geval over 'gespikte olm', maar dat is ook weer een woord wat ik niet ken.
En nog even terzijde, Pieter. Als ik me goed herinner, er is nog ergens een voorgedraaide schaal in iep die nu wel droog zal zijn...
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
De invloed van de Franse taal is in Vlaanderen nooit weg te denken, ook niet bij het houtdraaien blijkbaar.
"Vervuurd hout" komt van het franse "bois échauffé" wat zo veel betekend als opgewarmd hout.

Het verschil tussen olm en iep begrijp ik ook niet zo goed, zelfs in Duitsland gebruiken ze Ulme en Rüster voor dezelfde houtsoort.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mooie schalen van iep of olm, met slaap of vervuring, prachtig allemaal! Hoe krijg het voor mekaar met dat zachte spul ertussen. De afwijkende maat komt dat door verschillende werking van het hout misschien?

De bodems met een hoekige overgang vind ik erg mooi.

groeten, Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De invloed van de Franse taal is in Vlaanderen nooit weg te denken, ook niet bij het houtdraaien blijkbaar.
"Vervuurd hout" komt van het franse "bois échauffé" wat zo veel betekend als opgewarmd hout.

Het verschil tussen olm en iep begrijp ik ook niet zo goed, zelfs in Duitsland gebruiken ze Ulme en Rüster voor dezelfde houtsoort.

Dat lijkt inderdaad een plausibele verklaring. Maar het is toch een merkwaardig woord voor de beschrijving van schimmels in hout (maar dat is 'slaap' ook).
Misschien dat het 'échauffé' verwijst naar de gevlamde tekening van de schimmel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie schalen van iep of olm, met slaap of vervuring, prachtig allemaal! Hoe krijg het voor mekaar met dat zachte spul ertussen. De afwijkende maat komt dat door verschillende werking van het hout misschien?

De bodems met een hoekige overgang vind ik erg mooi.

groeten, Hans

Uiteindelijk was het behoorlijk te draaien. Misschien dat mijn vaardigheden er ook weer wat op vooruit zijn gegaan de laatste maanden.
Wat bedoel je met afwijkende maat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.