Kity motor probleem.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hallo,

Pas 3 machines van Kity gekocht via MP en het was bekent dat de condensator van de motor kapot was hiervoor heb ik een nieuwe besteld en geplaatst, stekker in het stopcontact en draaien ik dacht klaar en lekker gebruiken maar helaas, bij het uitschakelen zag ik rook uit de motor komen en de nieuwe condensator was warm.

Op de motor staat ook niet zo heel veel informatie en heb daar ook niks over kunnen vinden op internet.
Dit is het type/model plaatje wat op de motor zit.
IMG_5897.jpg

Wie weet wat meer over dit model/type motor.

Onder het deksel waar de draden zitten komen 6 draden uit de motor hier zat de condensator ook maar die past er niet meer in en er zit een relais.
Hier zal ik een tekeningetje van maken met de kleuren erbij en de gemeten waardes.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Alle aansluiting los gehad en alles doorgemeten en weergegeven op de tekening.
De spoelen in de motor lijken mij goed, de spoel van het relais meet ik geen weerstand.

Dit is het relais wat erin zit.
IMG_0254.jpg

En dit is het schema
IMG_0255.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.577
Het lijkt er op dat de startwikkeling niet uitgeschakeld wordt. Het schema op zich lijkt logisch en goed aangesloten. Hoewel de spoel mij niet bekend voorkomt, is het de bedoeling dat de startwikkeling uitgeschakeld wordt als de motor op toeren is. Hier wordt ook vaak een centrifugaalschakelaar voor gebruikt. De spoel moet als een soort timer werken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dan zou ik de motor uit elkaar moeten halen om te kijken als er zo'n centrifugaalschakelaar in zit anders kun je dat niet zien toch?

Zoals het nu is zou ik denken dat het relais zich zelf uitschakelt als die bekrachtigd zou worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.577
Ik denk datje de motor in elkaar kunt laten. Ik zou denken dat er iets mist dat het relais moet schakelen. Een centrifugaalschakelaar is eigenlijk een relais dat door de snelheid van de motor geschakeld wordt. Als deze in je motor zou zitten, zou er geen extra relais geplaatst zijn. Uit de foto's is niet te herleiden wat er mist, of waardoor het relais afgeschakeld moet worden.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat scheelt dan al weer dat die in elkaar kan blijven :)
Normaal moet je over de spoel van het relais een weerstand meten maar ik meet hier ook helemaal niks over, het zou natuurlijk kunnen zijn de relais spoel is doorgebrand.
En anders een timer relais er tussen als vervanger voor het relais wat er nu tussen zit en deze op een korte tijd zetten? Zou dat ook kunnen?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zo en een update.

De motor en de condensator zijn nog heel, denk dat de condensator wel een klap heeft gehad maar de motor start gewoon netjes dus koop nog geen nieuwe.

Het relais was erin zit is dus kapot en deze ga ik er tussen weg halen, de originele schakelaar haal ik er ook tussen weg dit is nu gewoon aan/uit.

Het geheel wordt vervangen voor een nullastbchakelaar met losse onderdelen (losse schakelaars en relais) zodat de aan schakelaar een extra relais schakels voor de startwikkeling.
Dan zou die weer jaren mee moeten kunnen gaan hoop ik.

Een foto als het klaar is zal ik dan nog plaatsen, onderdelen zijn in bestelling dus het duurt nog even.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.577
Waardoor wordt het nieuwe relais afgeschakeld? Instelbare afvalvertraging?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Nog even precies bekijken hoe ik het ga maken maar zoiets zal het worden ja maar dan een inschakelvertraging, iets anders kan ook haast niet.
Heb er nu een moment schakelaar (NO) tussen zitten. Dus die indrukken machine inschakelen en dan los laten en dan draait die :)
De bestelde relais zijn 12V dus de vertraging is makkelijk te maken met een paar onderdelen en die liggen nog wel in de kast.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Inmiddels zijn alle onderdelen binnen en samen gebouwd tot een schakeling en in een behuizing geplaatst en aan de "kast" gezet waar de machines op staan en de motor aan hangt.
En het werkt weer naar behoren.
Een schema heb ik niet heb het gewoon uit het hoofd gemaakt.

Het werkt nu zo dat je de start knop ingedrukt moet houden (een paar tellen) tot de tijdvertraging inschakelt dan kun je de knop los laten en blijft het geheel netjes in bedrijf druk je op de stop knop gaat ook ie weer netjes uit, het kan anders maar dan heb ik nog een relais nodig.
Het wordt nog aangepast als er een andere tafel voor is dan komt er nog een extra relais bij in zodat de knop niet meer vast gehouden hoeft te worden en er komen 3 start/stop knoppen op wel zo handig omdat niet alles aan 1 kant zit :)

En het kastje met de schakeling, deksel zit er ook op nu. en hij hangt recht :)
IMG_0273.jpg
De start/stop knop zitten met een los snoer en komen in een apart kastje.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.577
Mooi dat je je probleem hebt kunnen oplossen. Het is altijd fijn als mensen hun oplossing ook even op het forum zetten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ja ook wel blij mee ja :) en inderdaad zoveel moeite is het niet om de oplossing ook nog even te plaatsen.
Zal eens kijken als ik de schakeling in een schema kan zetten misschien ook wel weer handig voor anderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.