Holle vorm walnoot

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Een probeersel in diep uithollen.
Deze holle vorm is gedraaid uit notelaar, grootste diameter is 31cm, hoogte is 12cm.
Afgewerkt met poriënvuller en Woodwax22.
Ronny
P1010234 (Medium).jpgP1010235 (Medium).jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met een heel lang handvat. Bovendien kan toch niemand binnenin voelen.

Een andere mogelijkheid is dat de voet / bodem er later ingelijmd is, maar dat verwacht ik niet als Ronny het over diep uithollen heeft.

Persoonlijk vind ik het erg knap, maat de combinatie van een iets 'inzakkende' bovenkant en het randje spreekt me me qua vorm niet aan. Ik had dan de neerwaartse vorm geaccentueerd door de opening verder naar binnen te laten zakken, denk ik.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Dus omdat de diameter 31cm is heb je een hefboom van een kleine 15 cm.... toch ?
Hoe hou je de beitel dan in bedwang .?
Ik heb de spaanbegrenzer klein gezet, maar op sommige momenten heb ik hard moeten vasthouden, en ook een paar keren de 1pk motor stilgezet door de weerstand van het snijden. De wanddikte zit rond de centimeter, behalve waar de diameter het grootst is, daar kon ik niet goed komen en zit er, denk ik, een drietal cm hout.

Met een heel lang handvat. Bovendien kan toch niemand binnenin voelen.

Een andere mogelijkheid is dat de voet / bodem er later ingelijmd is, maar dat verwacht ik niet als Ronny het over diep uithollen heeft.

Persoonlijk vind ik het erg knap, maat de combinatie van een iets 'inzakkende' bovenkant en het randje spreekt me me qua vorm niet aan. Ik had dan de neerwaartse vorm geaccentueerd door de opening verder naar binnen te laten zakken, denk ik.
De bodem is er niet afgeweest, er was alleen een 10mm gaatje in, doordat ik met mijn enthousiasme te ver had geboord, dat heb ik opgevuld.
Ik ben ook minder tevreden over de lichtjes invallende vorm, eerst was het plan om een schaal te maken, maar dan ben ik van gedacht veranderd na de start van het uithollen, omdat het mooie kernhout ging verloren gaan.
Zoals eerst aangegeven was dit een probeersel en ik heb er heelwat uit geleerd.
Ronny
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
De vorm vind ik minder mooi. Ik heb met de mini munrow holloeer tot 20 cm diep uitgehold. Gelukkig heb ik nu een haak met 16m steel dat is wat stabiler. Al denk ik dat ik hem de volgende ker nog dikker maken.
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
mooi, heb het in het echt gezien en het is echt wel mooi.
Een paar opmerkingen zoals hierboven ivm de bovenkant kan ik begrijpen.
gr
Ronny (andere)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.