Oud hout klieven

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Ik heb toevallig 1,5 jaar geleden behoorlijk wat beuken gekliefd met een Fiskars 25. De stukken in dezelfde maat als bart25 ze beschrijft. Opvallend was dat ze snel steeds taaier werden. in januari bomen gekapt, in februari goed te doen, in april al duidelijk moeilijker. De stapel lag buiten, de scheuren op kopse kant waren na enkele weken al zichtbaar. Hoe meer scheuren hoe zwaarder het kloven, viel me op. De methode met de autoband is overigens geweldig, scheelt veel bukwerk. Let wel, snij de binnenrand (metalen ring) er uit, je bijl wordt er bot van.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Geïnspireerd door dit geweldige forum ben ik toch maar eens wat verder gaan kijken, heb zojuist een Fiskars X27 besteld. Met de 10 a 20 kuub die ik ieder jaar kloof vind ik dat ik dit mijzelf wel kan veroorloven...
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Zijn volgens mij erg goed (en inderdaad gunstig geprijsde) kloofbijlen.
Ik voel zelf echter wat meer voor traditionelere bijlen.

De Gransfors Bruks kloofhamer bijvoorbeeld. :p
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Ik kloof al vele jaren met een bijl van husqvarna, heeft een vrij smalle kop en een soort ribben op de zijkant. Ik heb nooit een betere bijl bert gehad, al zijn de fiskars ook erg goed.
de impact op het hout is de kinetische energie oftewel halve massa maal het kwadraat van de snelheid. Dus een lichtere bijl die je meer snelheid kunt geven werkt beter dan traag met een zware. Mijn bijl is slechts 1,75 kg met een lange steel.....Let bij aanschaf op, sommige mensen willen een vastgeslagen kllofbijl nog wel eens mer een moker door het hout slaan. Dat kan niet bij alle bijlen, maar alleen bij kloofhamers, te herkennen aan een dikkere/ hogere kop aan de achterzijde.
de grote dikke bijlen van 3 kg vind ik waardeloos, bij hard, droog hout dringen ze onvoldoende in het hout om het te splijten, ze stuiteren zelfs terug. Voor nat zacht hout als wilg zijn ze wel goed, daar sla je een smallere bijl in vast.
beukenhout moet je vers kloven, als het droogt wordt het knetterhard. Het heeft een korte draad, als een groot blok oud beukenhout wilt 'afpellen' splijt het niet, maar breken er schellen uit en zwiept je bijl opzij weg, oppassen dus!
verder goed kijken hoe de draad loopt, waar scheurtjes zitten en luisteren naar het geluid als je een klap geeft. Een blok een kwartslag draaien scheelt vaak. Sowieso hak ik altijd met de groeirichting mee, oftewel het blok hout staat bij mij ondersteboven. Succes!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Sowieso hak ik altijd met de groeirichting mee, oftewel het blok hout staat bij mij ondersteboven. Succes!

Ik ben niet zo goed thuis in het gebruik van bijlen, maar lees graag mee om iets bij te leren. Je laatste zin verbaast me wel. Kun jij zien aan het hout wat boven- en onderkant is dan? Of versta ik het verkeerd?
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Kloof wiggen werken ook prima bij droog warrig hout , je moet er dan wel minstens twee hebben , als de eerste vast zit sla je de tweede wat verder in dezelfde scheur , vervolgens komt de eerste weer los , die plaats je daar weer voor en zo voort .
Mvrgr
Adr
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik ben niet zo goed thuis in het gebruik van bijlen, maar lees graag mee om iets bij te leren. Je laatste zin verbaast me wel. Kun jij zien aan het hout wat boven- en onderkant is dan? Of versta ik het verkeerd?

Het is niet altijd even goed zichtbaar maar vaak kun je (bijvoorbeeld aan het verloop van de dikte) wel zien wat onder en boven was. Ik deel de ervaring dat het inderdaad makkelijker hakt 'met de groeirichting mee'.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een smart splitter Werkt prima, en hoef je niet zo te zwaaien met een bijl. Mijn ervaring met oud hout is dat het droog veel beter te klieven is dan nat.
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Bij een noestvrije stam is het vaak slecht te zien, maar maakt het ook wat minder uit. Zit er een noest, dan wijst die meestal schuin naar boven ( en bij kloven dus naar beneden) Overigens ook niet dwars op een noest kloven, maar met de noest mee, je klooft de noest als het ware ook ips van dat je hem probeert door te hakken.
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Ik zie dat de bahco kloofhamer canadees model verdacht lijkt op mijn kloofbijl van husqvarna, en met hickoreysteel slechts 38 euro kost. Wel heeft de mijne volgens mij een langere steel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.