Krijgertjes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik kreeg van een klant wat oud gereedschap, waaronder een booromslag met een set slangenboren, een zweihaak, een soldeerbrander met een slang uit 1986 en een Stanley schaaf. De schaaf bleek bij nadere inspectie een 4 1/2 te zijn. Wat is het voordeel van een 4 1/2 ten opzichte van een gewone 4? Hij is iets breder, maar dan houdt het volgens mij ook op. Wanneer gebruik je een 4 1/2 in plaats van een 4?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je meer breedte belangrijker vind als meer gewicht. Mijn 4 1/2 is best goed, maar ik gebruik de 4 (die een stuk slechter is) toch vaker. Alleen bij het glad schaven van grotere oppervlaktes is de 4 1/2 handiger.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik gebruik een 4 1/2 als ik door de extra breedte een balk in 1 keer kan schaven. Handig voor constructiehout. Maar de bredere schaafbeitel zorgt ook voor meer weerstand, dus je moet hem fijn afstellen zodat je afname niet te groot is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.