zelfbouw zaagtafel tekening gezocht

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben in het bezit van een eenvoudige Metabo zaagtafel (zoals onderstaande plaatje).

Nu heeft het ding nogal wat beperkingen waarvan, voor mij, de voornaamste zijn de tafel (formaat en stevigheid) en de zijgeleider. Nu loop ik met het idee om het zaaggedeelte van de tafel los te halen (6-8 boutjes loshalen) om dat gedeelte onder een zelfbouw frame/blad te hangen en te voorzien van een degelijke zijgeleider.. Om nu niet helemaal het wiel opnieuw uit te vinden ben ik benieuwd of er onder jullie zijn wie ook zoiets hebben gedaan en daar wellicht wat duidelijke foto's/tekeningen van hebben.


server.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het is een redelijk onnauwkeurige zaag en dat blijft het ook als je er zelf een tafel voor gaat maken. Is het niet beter om de Metabo te verkopen en er een Dewalt DW745 of Bosch GTS 10 J of XC voor te halen en daar eventueel een verlenging/verbreding voor te maken? Dan hoef je niet zelf een langsgeleider voor te maken. Het kost natuurlijk wel wat meer. De Bosch zagen zijn goedkoop te koop bij Axminster (verzendkosten €25 - €30).

Mocht je toch zelf een langsgeleider willen maken, kijk dan ook eens naar dit project van Jeremy Schmidt:


Mathias Wandel heeft eer ook 1 gemaakt: minder metaal en meer hout.


Overigens heb ik zelf een zaag/freestafel gemaakt met een Festool CS70, Incra LS Positioner en Item-profielen. Maar ik vermoed dat een dergelijke build niet iets is wat jij voor ogen hebt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.