Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

welke houtsoort is dit

Een keer een berichtje van mij bij de houtdraaiers. Ik kreeg van mij buurvrouw 2 mooie houten kommetjes die ze gekocht had op de bekende weekendmarkt Chatuchak. Het draaiwerk is niet bijzonder en de finisch ook niet, maar het gebruikte hout vind ik zelf schitterend! Het kommetje is 15 cm doorsnede en bijna 10 cm hoog. Iemand een idee? Als hint kan ik nog verklappen dat de meeste Thai het hout niet mooi vinden en zwart schilderen.

jaap

Attached files

Re: welke houtsoort is dit

Mij lijkt het wortelhout van iets... Maar ik heb totaal geen idee van wat.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

jaap,

ik zou zeggen : huur een container, prop dat helemaal vol met dat hout en opsturen maar. werkelijk erg ,erg mooi hout. heb nog nooit zoiets gezien. heb je nog leuke projecten lopen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    jaap,

ik zou zeggen : huur een container, prop dat helemaal vol met dat hout en opsturen maar. werkelijk erg ,erg mooi hout. heb nog nooit zoiets gezien. heb je nog leuke projecten lopen?
    Er zou een tribunaal moeten komen voor misdaden tegen zulk mooi hout.

Hey, als ik het houttype goed heb, krijg ik de container dan? :mrgreen: :mrgreen:
    Ik dacht aan Snakewood, die is bekend als twee soorten: Piratinera guianensis en Acacia xiphophylla.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Hey, als ik het houttype goed heb, krijg ik de container dan? :mrgreen: :mrgreen:
    Ik dacht aan Snakewood, die is bekend als twee soorten: Piratinera guianensis en Acacia xiphophylla.
    [/quote]

het is zeker geen snakewood..die tekening is geheel anders,bovendien is het een van de hardste houtsoorten die er is en over het algemeen worden de stammetjes niet erg dik.

Het zou ook te kostbaar zijn schat ik zo in....die surinamers weten hun prijs wel voor snakewood...overigens heb ik zelf een aantal delen liggen om een gitaartoets van te maken...

Mango misschien?

M.vr.groet,
    Aad.

Prachtige tekening in het hout een lust voor het oog voor de liefhebber.
    Het is geen misdaad dit prachtige hout op beperkte schaal te gebruiken.
    Ik denk dat mensen die graag met hout werken de waarde apprecieren.
    Een "misdaad" is de grootschalige kaalslag voor eenmalige bebouwing en het gebruik van tropische houtsoorten waar inlandse alternatieven voor zijn.
    Ik ben een voorstander van inlandse houtsoorten bij draaiwerk en maak de meeste dingen uit hout dat normaal op de kachel beland.
    Maar voor dit hout met die prachtige tekening zou ik graag een uitzondering maken.
    Ik zie al een prachtige manta-doos voor me met zo'n tekening.

Maarre..wat voor hout is het nou dan? :P

Aad had het goed geraden, althans voor zo ver ik weet. Ik bedoel eigenlijk, dat het schaaltje verkocht is als mango wood. En ik heb wel eens een tafel van mangowood gezien, die vrij gevlekt is, ook donker, heel anders dan het kommetje. Ik was afgelopen week bij een meubelmaker/showroom, die vertelde dat mangowood meestal geschilderd wordt, in zijn geval zwart. Ik heb daar een paar leuke foto's gemaakt die er aan komen.
    Terug bij het kommetje, dat is, als zoveel houten producten op Chatuchak, geschilderd. Best wel kunstig, maar ik heb voor de ongelovigen onder ons de schuurmachine er op gezet.
    Ik wil heus wel een container voor regelen, maar ik denk dat het animo wel wat gezakt is :lol: :lol: .

jaap

ps. ik weel wel iemand die jullie die schildertechnieken wil leren

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

jaap

ps. ik weel wel iemand die jullie die schildertechnieken wil leren
    [/quote]

Waarschijnlijk 2 verschillende kleuren olie verf in water doen,effe kort roeren.Het hout erin en eruit en laten drogen...? :?:

Forum Rechten