Eikenhouten badkamermeubel met zelf gestort betonnen blad

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Hallo,

Na de rapportage van de boomstamtafel heb ik nog een rapportage welke ik met jullie wil delen. Mijn eikenhouten badkamermeubel met een zelf gestort betonnen wasbak. Badkamermeubel is bijna af, alleen de eikenhouten panelen dienen nog bevestigd te worden.

1: Het meubel eerst volledig uitgetekend met AutoCad. Op basis van tekenwerk materialen besteld en opgehaald.

Tekening.jpg

2: Eerst begonnen met het Meranti-multiplex om de binnenkant samen te stellen. Hiervoor heb ik 18 en 12mm multiplex gebruikt. 12mm multiplex voor de lades en de rest van 18mm. Uiteindelijk gaf dit een goede basis om de eiken panelen tegen te bevestigen en persoonlijk vond ik dit fijner en rechter werken, zeker met het samenstellen van de lades.

Foto 19-07-17 20 24 26.jpgFoto 19-07-17 20 24 17.jpgFoto 11-07-17 18 59 06.jpg

3: Uiteindelijk het multiplex 2 x wit gegrond en 2 x wit afgelakt.

Foto 01-08-17 14 03 29.jpgFoto 01-08-17 14 03 16.jpg

4: Hierna ben ik de eiken panelen gaan samen stellen. Ruwe planken aangeschaft van 27x135mm welk ik geschaafd en gevlakt heb om deze te kunnen verlijmen.

Foto 01-08-17 11 03 35.jpgFoto 01-08-17 11 03 33.jpg

5: Toen was de betonnen wasbak aan de beurt. Eerst een mal samengesteld uit meubelplaat welke een gladde afwerking heeft. De hoeken afgekit en het roostertje gespaard d.m.v. een pvc pijpje. De eerste keer storten is volledig mislukt omdat ik het onderschat had wat betreft het trillen van de beton. Ik dacht het beton te kunnen trillen d.m.v. een schuurmachine, echter was dit lange na niet voldoende. Na 3 dagen de kist eraf gehaald te hebben was het dan ook volledig gescheurd en dus niet bruikbaar.
Toen kwam ik op het idee om de kist te laten trillen d.m.v. een klopboormachine met bijtel tegen de kist aan te houden. Dit werkte uiteindelijk perfect. Het gestorte blad was dan ook goed verdicht. Ook had ik bij de 2e keer extra wapening toegepast in de randen om doorbuiging tegen te gaan.

Foto 31-07-17 09 32 10.jpgFoto 24-07-17 20 29 12.jpgFoto 25-07-17 20 41 13.jpgFoto 25-07-17 20 41 20.jpg


6: Eenmaal ontkist en licht gepolijst kwam het betonnen blad zo eruit te zien.

Foto 04-08-17 15 23 44.jpgFoto 04-08-17 15 24 16.jpgFoto 04-08-17 15 24 24.jpg

7: Om het geheel waterdicht te krijgen heb ik gekozen voor een 2-componenten transparante Epoxy met UV-stabilisator om het geheel in de sluiten. Door de wasbak in zijn geheel 3 tot 4 keer te lakken komt er +- een laag van 2mm epoxy op het geheel.

Foto 20-08-17 09 28 38.jpgFoto 20-08-17 09 28 21.jpg

Momenteel staat het geheel er zo bij en is het nog tijd om het geheel te bekleden met eiken panelen. Uiteindelijk zal aan de buitenkant geen wit multiplex meer te zien zijn.

Ik hoor graag jullie reacties :).

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik vind de kleur van de wasbak niet bijzonder.
Op de foto zelfs lelijk maar het kan een vertekend beeld zijn.
Ik zou in ieder geval de mortel met een beetje kleurpoeder hebben aangepast aan de tegels.

maar smaken verschillen...

succes verder!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Leuk project. Maar ook ik vind het beton geen mooie kleur hebben. Maar smaken verschillen natuurlijk.
En het lijkt of er nog steeds barsten in zitten?
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ziet er tof uit! ook niet mijn smaak, maar dat blijft persoonlijk.
Het resultaat is wel geslaagd denk ik! loopt de bak nog af naar het putje, of is 'ie helemaal vlak?
Ik weet dat de baksteen en voegen van onze gevel zijn geimpregneerd om water afstotend te zijn, moet dat met beton ook?
Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje met de lades er in.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Het idee is erg leuk uitgedacht, maar had wellicht iets beter uitgevoerd kunnen worden. Voor een volgende keer kan je wellicht proberen het geheel af te dekken na het storten. Dit voorkomt verdamping van het water en wellicht ook scheurvorming. Krimp- en uitdrogingsscheurtjes hou je bijna niet tegen met beton uit zakken (aanname, ik weet t), maar je kan het wel deels voorkomen door zoveel mogelijk in de eerste 4 weken de spanningen te verdelen.. En minder water wil ook helpen..

Als betontechnoloog maak ik m'n eigen mengsel met materiaal op m'n werk voorhanden als ik een projectje heb.. Dit soort toepassingen zou ik persoonlijk met zelfverdichtend beton doen, vanwege de hoge sterkte en als het goed uitgevoerd wordt, ook een spiegelglad oppervlak zonder belletjes. Maar dat is voor de gewone sterveling nauwelijks te doen, dat snap ik ook wel.. Overigens kan je met een gelakte houten mal en autowas ook een glimmend polijsteffect krijgen zonder polijsten..

Lekker origineel en dhz, dat vind ik wel heel tof! Je doet het toch maar ff, net als je tafel.. Daarvoor complimenten!
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Leuk project. Maar ook ik vind het beton geen mooie kleur hebben. Maar smaken verschillen natuurlijk.
En het lijkt of er nog steeds barsten in zitten?

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad, smaken verschillen dat zie je wel.
Er hebben zich tijdens het drogen paar kripmscheurtjes gevormd rondom het roostertje. Deze heb ik met een betonreparatie opgevuld. Om er zeker van te zijn dat deze waterdicht werd heb ik ook gekozen voor die Epoxy omdat er zodoende een 'laagje' overheen wordt gezet.
De vlekken als het waren zijn contourlijnen van het betonnetje wat erin ligt, of het komt door de betonsamenstelling? Ik weet ook niet waarom deze zo duidelijk zichtbaar zijn geworden.
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Ziet er tof uit! ook niet mijn smaak, maar dat blijft persoonlijk.
Het resultaat is wel geslaagd denk ik! loopt de bak nog af naar het putje, of is 'ie helemaal vlak?
Ik weet dat de baksteen en voegen van onze gevel zijn geimpregneerd om water afstotend te zijn, moet dat met beton ook?
Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje met de lades er in.

De beton heb ik inderdaad nadat het gestort was geïmpregneerd voordat ik met de epoxy aan de slag ging, maar dit had ik achteraf misschien beter niet kunnen doen aangezien hierdoor de eerste laag van de epoxy niet fijn hechte op de wasbak.
Er zit 4mm afschot in van zijkant tot putje.
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Het idee is erg leuk uitgedacht, maar had wellicht iets beter uitgevoerd kunnen worden. Voor een volgende keer kan je wellicht proberen het geheel af te dekken na het storten. Dit voorkomt verdamping van het water en wellicht ook scheurvorming. Krimp- en uitdrogingsscheurtjes hou je bijna niet tegen met beton uit zakken (aanname, ik weet t), maar je kan het wel deels voorkomen door zoveel mogelijk in de eerste 4 weken de spanningen te verdelen.. En minder water wil ook helpen..

Als betontechnoloog maak ik m'n eigen mengsel met materiaal op m'n werk voorhanden als ik een projectje heb.. Dit soort toepassingen zou ik persoonlijk met zelfverdichtend beton doen, vanwege de hoge sterkte en als het goed uitgevoerd wordt, ook een spiegelglad oppervlak zonder belletjes. Maar dat is voor de gewone sterveling nauwelijks te doen, dat snap ik ook wel.. Overigens kan je met een gelakte houten mal en autowas ook een glimmend polijsteffect krijgen zonder polijsten..

Lekker origineel en dhz, dat vind ik wel heel tof! Je doet het toch maar ff, net als je tafel.. Daarvoor complimenten!

Bedankt voor jou reactie Rizz. Na zo'n eerste keer neem je inderdaad dingen mee voor de volgende keer die beter kunnen. Het nat houden van de wasbak, was ik te laat mee begonnen en inderdaad, het afdekken van het beton heb ik niet gedaan. Wellicht waren dan de kleine krimpscheurtjes rondom de sparing niet ontstaan? Hoe zou ik de spanningen kunnen verdelen?

Eerst keer storten heb ik gekozen voor kant-en-klare betonmortel met kleine grind (goede aanname dus). Omdat deze door slechte verdichting in zijn geheel ging scheuren, kwam ik op het idee om krimpvrije gietmortel te pakken. Deze is dan ook uit krimpvrije gietmortel gegoten. Misschien dat dit, i.c.m. het betonstaal, deze verkleuring geeft? Misschien dan ook de volgende keer wel voor beton te gaan i.p.v. de gietmortel.

Mag ik vragen waar jou betonmengsel uit bestaat? Voeg jij ook aparte 'middeltjes' toe om het geheel waterafstotend te krijgen? Hoe zou ik het betonmengsel kunnen maken als 'gewone sterveling' XD? En het zo uit kunnen voeren dat er minimaal scheuren ontstaan. Het liefst wil je hebben dat het geheel in één keer waterdicht is en dat je niet voor bijvoorbeeld de epoxy hoeft te gaan om er zeker van te zijn dat het waterdicht is.

Hoor graag jou reactie! :)
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Leuk project. Combinatie beton-eik vind ik altijd zeer geslaagd. De hele wasbak van beton vind ik niet zo geweldig. Op basis van je titel ging ik er vanuit dat het een beton bovenblad met een waskom erop was.

Ben benieuwd naar het eindresultaat! Succes verder.
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Leuk project. Combinatie beton-eik vind ik altijd zeer geslaagd. De hele wasbak van beton vind ik niet zo geweldig. Op basis van je titel ging ik er vanuit dat het een beton bovenblad met een waskom erop was.

Ben benieuwd naar het eindresultaat! Succes verder.

Bedankt voor jou reactie. Klopt de titel is niet geheel correct, ik wou deze wijzigen maar zie in de gauwigheid niet waar dit mogelijk is?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Bedankt voor jou reactie Rizz. Na zo'n eerste keer neem je inderdaad dingen mee voor de volgende keer die beter kunnen. Het nat houden van de wasbak, was ik te laat mee begonnen en inderdaad, het afdekken van het beton heb ik niet gedaan. Wellicht waren dan de kleine krimpscheurtjes rondom de sparing niet ontstaan? Hoe zou ik de spanningen kunnen verdelen?

Eerst keer storten heb ik gekozen voor kant-en-klare betonmortel met kleine grind (goede aanname dus). Omdat deze door slechte verdichting in zijn geheel ging scheuren, kwam ik op het idee om krimpvrije gietmortel te pakken. Deze is dan ook uit krimpvrije gietmortel gegoten. Misschien dat dit, i.c.m. het betonstaal, deze verkleuring geeft? Misschien dan ook de volgende keer wel voor beton te gaan i.p.v. de gietmortel.

Mag ik vragen waar jou betonmengsel uit bestaat? Voeg jij ook aparte 'middeltjes' toe om het geheel waterafstotend te krijgen? Hoe zou ik het betonmengsel kunnen maken als 'gewone sterveling' XD? En het zo uit kunnen voeren dat er minimaal scheuren ontstaan. Het liefst wil je hebben dat het geheel in één keer waterdicht is en dat je niet voor bijvoorbeeld de epoxy hoeft te gaan om er zeker van te zijn dat het waterdicht is.

Hoor graag jou reactie! :)

Goed beton is vloeistofdicht, maar om indringing van zeep e.d. te voorkomen zou ik er sws een laag iets overheen smeren, zo behoud je wel je uiterlijk.. Waterafstotendheid bereik je met een waterretentiemiddel, maar dit is zo niet te krijgen.. Wat er bij jou deels gebeurd is, is dat je spanningen gaat creëren door het niet af te dekken, je krijgt dan verdamping aan je stortzijde. Vergelijk het maar met hout wat aan drie kanten gelakt is en aan 1 kant niet.. Zo snel mogelijk ontkisten en zorgen dat de omstandigheden aan alle zijden het zelfde zijn. Goeie verdichting en zoals eerder gezegd is je watergehalte cruciaal. Je wilt lekker vloeibaar beton, maar dat heeft een keerzijde.. Dat water gaat er een keer uit, dat laat open poriën achter en dus een zwakke plek.

Scheurvorming voorkomen is erg lastig. Aan de ene kant wil je mooi beton, egaal en eenduidig van kleur, je wil beton sterk genoeg voor jouw toepassing en je wilt geen scheuren. Type cement, toeslagmateriaal, korrelverdeling, oppervlaktebehandeling zijn allemaal factoren die je mee moet nemen. Het is dan ook niet voor niets dat er in Nederland een aanbeveling voor schoon beton bestaat. Ook ontstaan vaak scheurtjes door te snelle verharding. bij bijvoorbeeld te hoge temperaturen.. Grote kans dat als je dit midwinter had gedaan, het er mooier had uitgezien

Een goede ZVB kenmerkt zich door veel poeder (niet persé cement), een uitgebalanceerde toeslagmaterialenmengsel, relatief weinig water en hulpstoffen (plastificeerders en wellicht een ontluchter). Als je dus zelfeen goed mengsel wilt maken, zal je er een aantal berekeningen op los moeten laten en de eigenschappen van je te gebruiken materialen moeten weten. Niet eenvoudig dus.. Het is wel mogelijk met beton uit de bouwmarkt, maar met wat meer nazorg na het storten..

Lang antwoord en nu weet je eigenlijk nog niet zoveel, buiten een aantal mogelijk oorzaken..
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Bedankt voor jou uitleg Rizz. Als ik jou antwoord lees dus inderdaad heel veel factoren die een rol meespelen. Voordat ik ging storten diverse bedrijven gevraagd voor informatie zoals type betonsamenstellingen etc., maar zoals je het antwoord al kon verwachten geven ze dit allen niet vrij.
Ik denk als je inderdaad inspeelt op het droogproces, temperatuur, verdichting en niet te veel water dat dan misschien al een beter resultaat behaald wordt. En dan even niet gekeken naar de diverse berekeningen etc.

Mijn standpunt blijft ook wel dat het beton best wat mag leven, een aantal luchtbelletjes of wat 'vlekkerig' is voor mij dan ook totaal geen probleem.

In ieder geval bedankt voor jou tips, misschien in de toekomst eens proberen een nieuw blad te storten en goed te letten op deze facetten.

Is de betonwereld jou beroep Rizz?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Inderdaad, ik werk als onderzoeker toegepaste betonwetenschappen, heb dus dagelijks te maken met allerlei problemen en uitdagingen wat betreft beton en eigenschappen van beton..

En ajb, verhardingsproces! Ik word iedere keer 10 jaar ouder als iemand drogen en beton in 1 zin gebruikt.. :) (beroepsdeformatie, ik weet t.. )
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Inderdaad, ik werk als onderzoeker toegepaste betonwetenschappen, heb dus dagelijks te maken met allerlei problemen en uitdagingen wat betreft beton en eigenschappen van beton..

En ajb, verhardingsproces! Ik word iedere keer 10 jaar ouder als iemand drogen en beton in 1 zin gebruikt.. :) (beroepsdeformatie, ik weet t.. )

Mijn excuses, verhardingsproces, zal het onthouden :D!
Interessant beroep!
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ik vind het er gaaf uitzien. En ik ben heel benieuwd naar het eiken gedeelte. Super leuk om te lezen dat er zoveel gedeeld wordt hier op het forum. Fijn mensen met verstand van zaken!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Eerst keer storten heb ik gekozen voor kant-en-klare betonmortel met kleine grind (goede aanname dus). Omdat deze door slechte verdichting in zijn geheel ging scheuren, kwam ik op het idee om krimpvrije gietmortel te pakken. Deze is dan ook uit krimpvrije gietmortel gegoten. Misschien dat dit, i.c.m. het betonstaal, deze verkleuring geeft? Misschien dan ook de volgende keer wel voor beton te gaan i.p.v. de gietmortel.

Ik vraag me af of gietmortel voor zo'n object wel handig is. Beton zit grind in (enz.), gietmortel alleen hele kleine bestanddelen. Al heb je wel weer vezelversterkte gietmortel.

Heb je een foto van hoe/waar de wapening zit?
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Ik vraag me af of gietmortel voor zo'n object wel handig is. Beton zit grind in (enz.), gietmortel alleen hele kleine bestanddelen. Al heb je wel weer vezelversterkte gietmortel.

Heb je een foto van hoe/waar de wapening zit?

Bijtel bedankt voor jou reactie. Ik heb voor krimparme gietmortel gekozen van Sakrete GM5. Dit was tot een dikte van 120mm toe te passen dacht ik in de specificaties te lezen. Ook omdat er bij de eerste keer storten zoveel krimpscheuren ontstonden ging ik af op mijn gevoel, echter zijn dus veel meer factoren van toepassing.

Nadat ik het gestort had was, kwam ik erachter dat ik vergeten was een foto te knippen van het betonstaal wat erin verwerkt is..
Er ligt een netje 6mm in over de gehele onderkant en in de 80mm dikke rand heb ik in de bovenzijde rondom ook nog een staaf in gelegd van 6mm.
Het netje heeft wel maar 15mm dekking aangezien de onderkant 30mm dik is, wellicht zie je daarom ook zo goed die contourlijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.