Eikenhouten badkamermeubel met zelf gestort betonnen blad

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Na ontkisten

2017-09-01_08-57-58.jpg
Na plaatsen
20141104_062053.jpg
Detail
20141104_062318.jpg

Bovenstaande was bak is gemaakt met een zelfverdichtend beton met een max korrel van 10 mm, witte cement en polypropyleen vezels. Bekisting is gemaakt met betonplex en in 1x gestort. De kist eromheen weggezaagd en het laatste deel is eruitgebroken (in de bak). Dit zorgde ervoor dat de bodem loskwam, deze is er later weer terug op gelijmd.. Na ontkisten is het geheel geschuurd en gepolijst, zodat de mooie korrels bovenkwamen. Daarna is er een speciale coating overheen gegaan ter bescherming. Helaas zit de bak er niet meer zo mooi uit. Een cement- en betonlab geeft toch wat troep en stof en niet iedereen is even goed en zorgvuldig in schoonmaken helaas...
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Heel erg mooi Rizz! Lijkt wel heel erg op granito.
Ook die van Paul en Schvn zijn erg mooi!

Rizz, zou je hier eens een korte werkomschrijving van kunnen maken?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik vind het heel moedig dat iemand een dergelijk project aanpakt. Ik loop al lang aan te hikken tegen het zelf maken van een aanrechtblad dat niet rechthoekig en breder moet worden. Eigenlijk zou je eerst een proefprojectje moeten maken als leerproces. Dus mijn complementen Schv! Ik wil nog wel een idee inbrengen maar wordt daarbij niet geplaagd door kennis of ervaring :- ) . Is het mogelijk een idee om de bak te verfraaien met een beton-cire afwerking? https://www.google.nl/search?q=beto...y4PWAhXkCMAKHRGkAeIQ_AUICigB&biw=1280&bih=918
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Heel erg gaaf Rizz. Heb je het granito effect bereikt met een alternatieve vulstof in het cement? Ah, ik zie dat je bericht aangepast is.
Hoe heb je de donkere vulling bereikt?
Wat voor afwerking heb je erop gebruikt?

Zou het wellicht veiliger zijn om met zo'n diepe bak een binnenmal te maken van schuimrubber platen of piepschuim (EPS)? Daarmee loop je minder risico op het breken van de bak, toch?
 
Laatst bewerkt:

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Is het mogelijk een idee om de bak te verfraaien met een beton-cire afwerking? https://www.google.nl/search?q=beto...y4PWAhXkCMAKHRGkAeIQ_AUICigB&biw=1280&bih=918

Een bak of blad met beton-ciré stucen is zeer goed mogelijk.
Alleen is het dan overkill om als basis een betonnen blad/bak te gebruiken.

Beton-ciré is (zeker als je het na-impregneert) waterdicht, dus je kunt een basis van voorbehandeld MDF, multiplex of permoxx plaat gebruiken. Scheelt ook een hoop kilootjes.

je hoeft geen goede stucadoor te zijn om het mooi te smeren, maar een klein beetje nat-in-nat stuc-ervaring komt wel van pas, heb ik gemerkt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Heel erg gaaf Rizz. Heb je het granito effect bereikt met een alternatieve vulstof in het cement? Ah, ik zie dat je bericht aangepast is.
Hoe heb je de donkere vulling bereikt?
Wat voor afwerking heb je erop gebruikt?

Zou het wellicht veiliger zijn om met zo'n diepe bak een binnenmal te maken van schuimrubber platen of piepschuim (EPS)? Daarmee loop je minder risico op het breken van de bak, toch?

Het granito effect wordt bereikt door zwart, wit en doorzichtig toeslag materiaal te gebruiken ipv bijvoorbeeld riviergrind. Door het te schuren en polijsten komen dez korrels deels weer boven en krijg je dit effect. De overheersend witte kleur is cementpasta en wit zand.

Het nadeel van eps oid is dat het gaat drijven en heel lastig ondercontrole te houden is. Dit was ook de tweede stort, de eerste is ook gescheurd. Dit is ook zeer hoge sterkte beton, met druksterkte boven de 120 N/mm2, dus na verharding en voldoende tijd, heb je voldoende druk- en treksterkte icm de vezels om dit veilig te ontksten..

20160720_065031.jpg

Dit is een voorbeeld van materialen die in deze samenstelling zitten, ex de zwarte kleurstof..
 
Laatst bewerkt:

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Ik vind het heel moedig dat iemand een dergelijk project aanpakt. Ik loop al lang aan te hikken tegen het zelf maken van een aanrechtblad dat niet rechthoekig en breder moet worden. Eigenlijk zou je eerst een proefprojectje moeten maken als leerproces. Dus mijn complementen Schv! Ik wil nog wel een idee inbrengen maar wordt daarbij niet geplaagd door kennis of ervaring :- ) . Is het mogelijk een idee om de bak te verfraaien met een beton-cire afwerking? https://www.google.nl/search?q=beto...y4PWAhXkCMAKHRGkAeIQ_AUICigB&biw=1280&bih=918

Bedankt voor jou reactie Dopeling, het was in ieder geval heel veel werk ;).
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Niet bedoeld als reclame maar onlangs een betonnen blad voor een keuken gestort met materiaal van http://dutchdesignbeton.nl werkt voorbeeldig en een dikte van 18mm is afdoende .Bekijk bijlage 67997

Littleart, hier heb ik ook naar gekeken om mijn wasbak hieruit samen te stellen. Echter vond ik het relatief prijzig voor weinig hoeveelheid, dus ik wou het dan ook eerst met kant-en-klare beton proberen.
 

Siebe75

Nieuw lid
25 aug 2014
1
0
Wat interessant om te lezen allemaal. Zelf ben ik nu ook bezig met een plan om een aanrechtblad te maken. Dat moet 3 meter lange worden. Daarbij ben ik wel heel erg bang voor scheuren en dergelijke. Het proefstuk wat ik heb gemaakt was 100x50 cm, met een binnenmal. Het resultaat is best mooi echter 1 kopse kant is gescheurd wat denk ik vooral gekomen is door de binnenmal. Die heb ik ook 4 dagen laten zitten. Het is gemaakt met lichtgewicht beton uit de bouwmarkt. Nu vooral bedoeld om te leren. Het afwerken moet nog gebeuren.
In dit topic staan nu wel leuke en handige tips die ik best wel mee ga nemen. Maar met het beton in voorgaande reactie word het voor mij in ieder geval wel weer aardig kostbaar.
Leuk meubel Schvn en Rizz leuk dat je zoveel info geeft.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Duur? Reken met een dikte van 18mm :) maar dan nog als dit de eerste en enige is tov van laten maken of x op x dokteren nee in de praktijk vindt ik het niet duur. Erg vlek bestendig ook trouwens.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Noy ja, als je er vanuit gaat dat een kuub beton €75 kost en dit dus inclusief coatings €7200/m3 dan is het duur ja..

Maar idd, als kant en klare oplossing is het prima te doen. Ik heb de mogelijkheid om te klooien, maar ik bwn 1 van de weinigen.. Een losse wasbak kost best een hoop centen en hiermee kan je wel je fantasie de vrije loop laten. Je bent slechts beperkt tot jouw vermogen welke mal te maken. Maar we zijn houtbewerkers, toch? ��

@Siebe75. Lichtgewicht beton is leuk om het te proberen, maar verwacht er niet teveel van. Het is beton voor binnenmuren, niet dragend. Krimp is groot en sterkte is erg laag
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Ik heb de ad on packs besteld, de kleur (wat ik de volgende x niet meer doe), de reparatie set voor evt verdichting achteraf en de sealer want sealen moet goed gebeuren! Zelf witte dijkerman specie toegevoegd GEBRUIK GEEN ANDERE! En 3mm korrel metselzand. En dan 18mm kunnen maken. Ofwel licht en waterdicht ik zeg das heul goedkoop ;) Screenshot_2017-09-01-11-57-42.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Beetje mosterd na de maaltijd: een kennis van mij is heel erg fan van AcrylicOne, hier te koop: http://shop.acrylicone.nl/index.cfm?ps_id=1 . Geen beton, maar heel hard materiaal dat in ieder geval weersbestendig is. Ik weet niet of het direct zonder coating te gebruiken is voor een wasbak, maar daar is op internet vast meer over te vinden.

Edit:
Op https://www.rotacaster.co.uk/acrylic-one-technical staat een stukje over een sealer die je kan gebruiken, waardoor het 30 jaar mee kan zolang het niet constant onder water staat maar tussentijds kan drogen.
 
Laatst bewerkt:

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Leuk topic dit. Ik heb in mijn vorige huis een aanrecht gemaakt van beton, gewoon gestort op de kastjes en later de bekisting afgehaald.
hier kwamen ook scheuren in, rond de wasbak en ook de gasplaat.
Met beton cire heb ik het toen aangesmeerd en dat gaat eigenlijk makkelijker dan je zou denken.

in ons nieuwe huis ook beton cire op watervast multiplex van 30mm gesmeerd. Gaat goed als je maar het stappenplan goed volgt. Betonaparte heeft op youtube wel aardige instructie filmpjes staan.

Wasbak in de badkamer wil ik maken van beton + eiken kastjes :rolleyes:
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
mag ik vragen hoe je het eiken bevestigd hebt?

De panelen zijn vanuit de binnenkant geschroefd. De schroeven zijn niet zichtbaar bij normaal gebruik, alleen als je de lades eruit haalt.

Omdat de multiplex binnenkant stevig is van zich eigen kun je een degelijke bevestiging maken.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Waar ik nou zo benieuwd naar ben is hoe je de sparing maakt voor de sifon. Alleen een pvc pijp instorten is niet genoeg. Er moet een mooi verdiept putje komen met de juiste diameter. Hoe moet dat?
 

Erik56

Nieuw lid
16 aug 2021
18
3
winterswijk
Hallo,

Hierbij wil ik jullie het resultaat laten zien na het eiken bevestigd te hebben.
Bekijk bijlage 60225Bekijk bijlage 60226Bekijk bijlage 60227Bekijk bijlage 60228

Benieuwd naar jullie meningen.

- - - Updated - - -

**Iemand een idee hoe ik mijn afbeeldingen kan draaien???
Fantastisch meubel geworden!! Mijn complimenten.

Ik ben zelf ook in het proces om een badkamermeubel te maken. Het karkas wordt van multiplex ext. verlijmd en afgewerkt met eikenhout.
Er komt een natuurstenen blad op te liggen, ik gok dat deze zo'n 75kg weegt.


Voor welke montage/ophangmethode heb jij gekozen? Ben heel erg benieuwd naar hoe je dit is bevallen na 4-5 jaar.

Hoor graag!

Mvg,
Erik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.