Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Ik hoop voor de kopers dat de gaten in de poten, waar je het blad opgelegd en met houtdraadbouten hebt vastgezet, sleufgaten zijn? Anders heb je toch wel kans dat over een jaar aan de onderkant toch wel wat zou kunnen gaan scheuren.
    Het resultaat was prachtig moet ik zeggen.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Precies, zo bedoelde ik het ook. Aan beide delen een rechte kant zagen. Dan de beide delen tegen elkaar aan en met een latje op de onderkant aan elkaar klemmen om verschuiven tijdens het zagen te voorkomen. Dan doorzagen voor een mooi resultaat.

Voor een volgende keer zou ik toch kiezen voor gedroogd hout. Vooral als je de meubels gaat verkopen, zou je er problemen mee kunnen krijgen.

Maar, mooie tafel, en ook een mooie warme kleur.
    Momenteel begonnen aan een eiken boomstamtafel van 65mm dik. Dit is wel bij een echte houthandelaar gekocht waar het gedroogd is in de oven. Voorheen had ik er eerlijk gezegt niet bij stil gestaan, echter wanneer je je er dan in gaat verdiepen kom je erachter dat dat dus wel degelijk een belangrijk punt is dat je goed gedroogd hout hebt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    Ik hoop voor de kopers dat de gaten in de poten, waar je het blad opgelegd en met houtdraadbouten hebt vastgezet, sleufgaten zijn? Anders heb je toch wel kans dat over een jaar aan de onderkant toch wel wat zou kunnen gaan scheuren.
    Het resultaat was prachtig moet ik zeggen.
    Fantic, inderdaad er zitten slobgaten in de strip van de stalen onderstellen zodat het geheel kan 'werken'.

Verder oneffenheden schaven met de elektrische handschaafmachine leek me ook heel bewerkelijk en moeilijk met zo'n dik blad. Iemand tips hoe men dit normaliter doet?
    Koop op mp een tweedehandse lange reischaaf van een cm of 70 a 80 bijv, kost een euro of 20 en slijp de beitel, dan krijg je als je goed schaaft een behoorlijk rechte zijkant.
    Misschien niet 100% vlak met zulke dikke planken maar goed genoeg om geen kieren te krijgen als je dan stevige klemmen gebruikt tijdens het verlijmen.
    Ik vind je tafel toch heel netjes geworden, mooi!
    Kan me voorstellen dat je hierdoor enthousiast wordt om verder te gaan.

Hele mooie tafel,zit ook in mijn verlanglijstje.

Mooi resultaat. Heb je de delen alvorens verzagen en verlijmen nog gevlakt? Zo ja, hoe? Verder zou ik in de toekomst een vlakbank gebruiken om een zijde te vlakken.

ahk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AHK Bekijk Berichten
    Mooi resultaat. Heb je de delen alvorens verzagen en verlijmen nog gevlakt? Zo ja, hoe? Verder zou ik in de toekomst een vlakbank gebruiken om een zijde te vlakken.

ahk
    Bedankt nog voor de reactie!

Na de delen te hebben verzaagd heb ik ze tegen elkaar aan gelegd en gekeken wat het verschil was en of hij ergens openstond, dit heb ik proberen af te tekenen met de potlood en middels een bandschuurmachine langzaam beetje voor beetje vlak proberen te krijgen zodat de naad mooi strak en recht werd. Dit was eerlijk gezegd een pokkeklus. Beter is om deze te vlakken op de vlakbank, maar wanneer je die niet tot je beschikking hebt moet je maar zien te improviseren XD.

Hoi Schvn,

Ik bedoel niet de zijkanten maar de boven- en onderkant van het blad. Heb je deze nog gevlakt met bijvoorbeeld de frees en langsgeleider?

ahk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schvn Bekijk Berichten
    Bedankt nog voor de reactie!

Na de delen te hebben verzaagd heb ik ze tegen elkaar aan gelegd en gekeken wat het verschil was en of hij ergens openstond, dit heb ik proberen af te tekenen met de potlood en middels een bandschuurmachine langzaam beetje voor beetje vlak proberen te krijgen zodat de naad mooi strak en recht werd. Dit was eerlijk gezegd een pokkeklus. Beter is om deze te vlakken op de vlakbank, maar wanneer je die niet tot je beschikking hebt moet je maar zien te improviseren XD.

Forum Rechten