Boomstamtafel vervaardigd uit kastanjehout

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Hallo,

Na het voorstellen van mezelf wil ik graag onderstaand project met jullie delen.
Dit is mijn eerste gemaakte boomstamtafel.

Via-via 2 kastanje schaaldelen van 2500mm lang op de kop getikt welke uiteindelijk de boomstamtafel moesten gaan vormen. 1-zijdig zou er een rechte kant aan gezagen moeten worden en de andere kant moest de schors verwijderd worden waarna deze glad geschuurd werd. De schaaldelen waren winddroog (uiteindelijk volgens mij niet droog genoeg om deze te verwerken).

Foto 12-11-16 11 59 09.jpgFoto 12-11-16 16 03 28.jpg

De schaaldelen waren 82mm dik, een gewone cirkelzaag komt vaak niet zo diep dus die moest ik me eerst aanschaffen. Een 2e hands zaag voor 3 tientjes aangeschaft welke een zaagdiepte heeft van 95mm, hier zou ik het dus mee moeten redden. Ik wou tevens niet onnodig honderden euro's gaan besteden aan een nieuwe cirkelzaag terwijl het me überhaupt misschien niet eens ging lukken.
Het gevaar met een cirkelzaag uit de hand langs een geleider een 'rechte' kant zagen, is dat je vaak nooit 100% recht kan zagen, één kleine millimeter wordt dus al zichtbaar wanneer je deze 2 schaaldelen aan mekaar gaat verlijmen. Hieronder een foto waarop zichtbaar is hoe ik de rechte lijn gezagen heb. Dit d.m.v. een strook MDF op het blad te klemmen.

Foto 16-11-16 19 38 40.jpg

Nadat ik er twee rechte kanten aan had gezagen was het tijd om te kijken of deze een beetje recht waren zonder een naad wanneer deze tegen elkaar werden geklemd. Er was toch wel degelijk verschil te merken in de 2 zaaglijnen, deze proberen uit te tekenen en d.m.v. een banschuurmachine, een tikkeltje schuins, de desbetreffende kanten opgeschuurd tot ik wel een strakke rechte lijmnaad had.

Foto 16-11-16 20 31 32.jpg

Toen was het dus tijd om de 2 schaaldelen tegen elkaar te verlijmen. Om de druk op de lijmnaad te verminderen heb ik simpelweg lamellen toegepast, ook hiervoor een 2ehand machine voor gekocht voor een paar tientjes. Er werd me toentertijd verteld dat in de meubelindustrie sergeanten/serre-joints worden toegepast om bladen te verlijmen. Ook deze had ik me dus aangeschaft, echter achteraf bleek dat deze aluminium dingen niet geschikt waren om zo'n dikke bladen te klemmen (1 brak namelijk af). Tijdens het verlijmen van het blad dan ook spanbanden toegepast om het geheel dan toch dicht te krijgen. Als lijm heb ik de Bison Konstructielijm (bruisend) én de Bison Woodmax als spleetvullende lijm gebruikt. Omdat ik de speetvullende Woodmax niet voldoende had aangebracht zag je na het weghalen van de verbindingsmiddelen op sommige plekken nog een minuscule naad, deze d.m.v. houtlijm en wat zaagsel netjes opgevuld en vlak geschuurd.

Foto 26-11-16 14 48 49.jpgFoto 03-12-16 12 14 02.jpg

Het geheel eenmaal helemaal opschuurt en buiten geplaatst voor een mooie foto is hieronder zichtbaar. Simpele trapezium stalen onderstellen toegepast voor een mooie industriële look. Tevens ook simpel te bevestigen d.m.v. houtdraadbouten aan de onderzijde. Niet slecht vond ik voor mijn eerste boomstamtafel met goedkope 2ehandse materialen en machines.

Foto 10-12-16 13 17 48.jpg

Het blad is verder afgewerkt met een mattere wat donkere lak. Ook is een lak toegepast om het 'bloeden' van het hout te stoppen. Je ziet op de foto waar de tafel nog onbehandeld is dat er een 'gelere' waas te zien is van het hout. Om dit te bedekken is daarom voor de wat donkere lak gekozen. Zie hieronder het eindresultaat in de woonkamer:

Foto 03-04-17 13 30 33.jpgFoto 03-04-17 13 30 15.jpgFoto 03-04-17 13 30 23.jpg

De tafel moest met 4 man tegelijkertijd getild worden om deze te verplaatsen.

Achteraf blijkt dus wel dat het best moeilijk is om een rechte kante te zagen, normaliter schaaf je deze kant haaks. Aangezien ik geen groot kaliber vlakschaaf en van-dikte-bank heb werd dit dus al lastig. Verder oneffenheden schaven met de elektrische handschaafmachine leek me ook heel bewerkelijk en moeilijk met zo'n dik blad. Iemand tips hoe men dit normaliter doet?

Hopelijk een interessante rapportage hoe ik mijn eerste boomstamtafel samengesteld hebt.
Wellicht hebben jullie aanvullingen/vragen/tips welke ik in de toekomst mee kan nemen :D.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het resultaat geslaagd en een rechte kant zagen gaat doorgaans prima, je moet er alleen even de weg in vinden.
Spanbanden hebben niet de klemkracht van flinke lijmklemmen.

O ja en hoeveel is 25000 mm?
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Ik vind het resultaat geslaagd en een rechte kant zagen gaat doorgaans prima, je moet er alleen even de weg in vinden.
Spanbanden hebben niet de klemkracht van flinke lijmklemmen.

O ja en hoeveel is 25000 mm?

Wat vooral belangrijk is bij het zagen, is dat je het rustig aan moet doen en de zaag (met een scherp zaagblad) het werk moet laten doen zonder de zaag te 'duwen'. Bij het duwen wilt het zaagblad wat scheef gaan heb ik wel gemerkt...

Binnenkort waarschijnlijk zwaardere lijmklemmen kopen om een nog beter resultaat proberen te krijgen. Dit keer ga ik een eiken boomstamtafel maken vervaardigd uit 65mm dik hout.

*En goed opgelet, gelijk even aangepast ;)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Zo doe ik dat ook wel ja. Delen tegen elkaar aan, en dan beide delen in één keer doorzagen. Werkt elke keer weer perfect.

Mooi resultaat geworden. Ik ben alleen benieuwd hoe de tafel het gaat houden als deze verder gaat drogen in huis. Je zei dat het winddroog was? Dus de kans bestaat dat het gaat scheuren of werken op sommige plekken!
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Zo doe ik dat ook wel ja. Delen tegen elkaar aan, en dan beide delen in één keer doorzagen. Werkt elke keer weer perfect.

Mooi resultaat geworden. Ik ben alleen benieuwd hoe de tafel het gaat houden als deze verder gaat drogen in huis. Je zei dat het winddroog was? Dus de kans bestaat dat het gaat scheuren of werken op sommige plekken!

In één keer doorzagen gaat in ieder geval niet. Dan eerst inderdaad een rechte kant aan zagen en daarna, mocht hij niet strak zijn, inderdaad de 2 delen nog een keer zagen.

De tafel is inmiddels verkocht, ik had wel het idee dat het droog was, maar het was in ieder geval niet in de oven gedroogd. Daarlangs hadden de kopers het blad op de aanhanger gelegd en deze niet afgedekt met zeil en deze is toen nat geworden nadat er een bui viel. Beetje zonde, maar volgens mij heeft de tafel niet extreem meer gewerkt. Ik heb verder ook niets meer gehoord van de kopers..
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
In één keer doorzagen gaat in ieder geval niet. Dan eerst inderdaad een rechte kant aan zagen en daarna, mocht hij niet strak zijn, inderdaad de 2 delen nog een keer zagen.

Precies, zo bedoelde ik het ook. Aan beide delen een rechte kant zagen. Dan de beide delen tegen elkaar aan en met een latje op de onderkant aan elkaar klemmen om verschuiven tijdens het zagen te voorkomen. Dan doorzagen voor een mooi resultaat.

Voor een volgende keer zou ik toch kiezen voor gedroogd hout. Vooral als je de meubels gaat verkopen, zou je er problemen mee kunnen krijgen.

Maar, mooie tafel, en ook een mooie warme kleur.
 
  • Leuk
Waarderingen: mvansoest

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik hoop voor de kopers dat de gaten in de poten, waar je het blad opgelegd en met houtdraadbouten hebt vastgezet, sleufgaten zijn? Anders heb je toch wel kans dat over een jaar aan de onderkant toch wel wat zou kunnen gaan scheuren.
Het resultaat was prachtig moet ik zeggen.
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Precies, zo bedoelde ik het ook. Aan beide delen een rechte kant zagen. Dan de beide delen tegen elkaar aan en met een latje op de onderkant aan elkaar klemmen om verschuiven tijdens het zagen te voorkomen. Dan doorzagen voor een mooi resultaat.

Voor een volgende keer zou ik toch kiezen voor gedroogd hout. Vooral als je de meubels gaat verkopen, zou je er problemen mee kunnen krijgen.

Maar, mooie tafel, en ook een mooie warme kleur.

Momenteel begonnen aan een eiken boomstamtafel van 65mm dik. Dit is wel bij een echte houthandelaar gekocht waar het gedroogd is in de oven. Voorheen had ik er eerlijk gezegt niet bij stil gestaan, echter wanneer je je er dan in gaat verdiepen kom je erachter dat dat dus wel degelijk een belangrijk punt is dat je goed gedroogd hout hebt.
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Ik hoop voor de kopers dat de gaten in de poten, waar je het blad opgelegd en met houtdraadbouten hebt vastgezet, sleufgaten zijn? Anders heb je toch wel kans dat over een jaar aan de onderkant toch wel wat zou kunnen gaan scheuren.
Het resultaat was prachtig moet ik zeggen.

Fantic, inderdaad er zitten slobgaten in de strip van de stalen onderstellen zodat het geheel kan 'werken'.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Verder oneffenheden schaven met de elektrische handschaafmachine leek me ook heel bewerkelijk en moeilijk met zo'n dik blad. Iemand tips hoe men dit normaliter doet?

Koop op mp een tweedehandse lange reischaaf van een cm of 70 a 80 bijv, kost een euro of 20 en slijp de beitel, dan krijg je als je goed schaaft een behoorlijk rechte zijkant.
Misschien niet 100% vlak met zulke dikke planken maar goed genoeg om geen kieren te krijgen als je dan stevige klemmen gebruikt tijdens het verlijmen.
Ik vind je tafel toch heel netjes geworden, mooi!
Kan me voorstellen dat je hierdoor enthousiast wordt om verder te gaan.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Mooi resultaat. Heb je de delen alvorens verzagen en verlijmen nog gevlakt? Zo ja, hoe? Verder zou ik in de toekomst een vlakbank gebruiken om een zijde te vlakken.

ahk
 

Schvn

Actieve deelnemer
25 aug 2017
38
0
Meijel
Mooi resultaat. Heb je de delen alvorens verzagen en verlijmen nog gevlakt? Zo ja, hoe? Verder zou ik in de toekomst een vlakbank gebruiken om een zijde te vlakken.

ahk

Bedankt nog voor de reactie!

Na de delen te hebben verzaagd heb ik ze tegen elkaar aan gelegd en gekeken wat het verschil was en of hij ergens openstond, dit heb ik proberen af te tekenen met de potlood en middels een bandschuurmachine langzaam beetje voor beetje vlak proberen te krijgen zodat de naad mooi strak en recht werd. Dit was eerlijk gezegd een pokkeklus. Beter is om deze te vlakken op de vlakbank, maar wanneer je die niet tot je beschikking hebt moet je maar zien te improviseren XD.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Hoi Schvn,

Ik bedoel niet de zijkanten maar de boven- en onderkant van het blad. Heb je deze nog gevlakt met bijvoorbeeld de frees en langsgeleider?

ahk

Bedankt nog voor de reactie!

Na de delen te hebben verzaagd heb ik ze tegen elkaar aan gelegd en gekeken wat het verschil was en of hij ergens openstond, dit heb ik proberen af te tekenen met de potlood en middels een bandschuurmachine langzaam beetje voor beetje vlak proberen te krijgen zodat de naad mooi strak en recht werd. Dit was eerlijk gezegd een pokkeklus. Beter is om deze te vlakken op de vlakbank, maar wanneer je die niet tot je beschikking hebt moet je maar zien te improviseren XD.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Heb je het blad gestabiliseerd? Komende winter zal je wel merken hoe het blad gaat leven in een verwarmde en droge omgeving.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.