Teaktafel behandelen Teakfix of toploil van Osmo?

Nens

Nieuw lid
27 aug 2017
4
0
Voor een nieuwe teaktafel zoek ik de optimale behandelwijze; de kleur moet blijven zoals hij is, bescherming tegen vlekken en vocht gewenst.
Ik lees over teakfix; wat zijn de ervaringen hier mbt kleurverandering en bestendigheid tegen vuil en vocht?
Verder is mij Osmo aangeraden de topoil 3058 bijv; hiervan staat echter vermeld dat het de kleur van het hout versterkt, 'permanente wetlook' geeft, dit 'beangstigt' mij een beetje... wie heeft ervaring met deze topoil 3058 of de 3068 die geen wetlook maar wellicht licht gekalkt wit effect achterlaat..??
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zoek maar een op skylt ultramat. Ik denk dat deze aan al je wensen gaat voldoen.

Teakfix heb ik ook al eens gebruikt. Een waterig goedje wat naar mijn mening weinig beschermend effect gaf.
 

Nens

Nieuw lid
27 aug 2017
4
0
hoi Jelmer, dank voor je reactie. Die heb ik voorbij zien komen, maar dat is een lak toch? Ivm bijwerken van evt kleine krasjes en zo. en het 2-componenten verhaal maakt me ook niet vrolijk..
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het is eigenlijk een vloerenlak. Dus je mag er van uitgaan dat dat een stevige lak is. Ik heb het nu een aantal jaar op onze eettafel zitten, en met 2 kleine kinderen kan ik je vertellen dat er qua krassen nog weinig van te merken is. Ook na het kleuren worden stiftsporen die niet op het papier zijn beland er zonder moeite afgeveegd met een doekje.

En waarom word je van 2 componenten niet vrolijk?
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Is gewone teakolie geen optie? Heb 20 jaar een teakhouten tafel als keukentafel gebruikt en altijd bijgehouden met teakolie. Gaat er water overheen dan even met een doek afdoen. Ga je kringen zien op het hout dan weer even teakolie er over heen en hij ziet er weer als nieuw uit.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Vorig jaar een zwaar mishandelde teaktafel opgeschuurd en met druivenpitolie behandeld. Ziet er prima uit en onderhoud is gemakkelijk zoals hiervoor beschreven is, maar dan met de druivenpitolie.

Fons
 

Nens

Nieuw lid
27 aug 2017
4
0
@Jelmer; ok, dus na 2 jaar intensief gebruik nog steeds de originele kleur en geen krassen? Klinkt goed Vetvlekken (zoals pastasaus) ook geen probleem?
met mijn inzicht heb ik vast uiteindelijk verkeerde verhoudingen gemengd.. Of is het een kwestie van pat A bij pot B? Maar is het dan nog wel houdbaar om later te gebruiken?

@Walters; olie verdiept (lees verdonkert) volgens mij per definitie, van teakfix weet ik dat dat niet zo is, maar heb geen ervaringsgegevens over natte glazen of vette vlekken... Juist die onbehandelde kleur van het hout vind ik zo mooi.

@Athanor; druivenpitolie is nieuw voor me... Vind de keuze nu al lastig, Skylt is wel serieus alternatief, maar Osmo en Teakfix ook.
Iemand die hier ervaring heeft met Osmo Topoil? (3058/3068)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
@ Nens

Na een aantal jaar nog steeds geen grote zichtbare krassen. Ik heb o.a. onze tafel 3 keer in de skylt lak gezet. Vergeet ook niet om de onderkant in de lak te zetten. Dit kan eventueel met een goedkope lak. Dit om kromtrekken te voorkomen.

Hier is het na elke maaltijd een slagveld op tafel. Incl. Jus, toetje en alles daartussen in. Nat doekje erover en klaar. Geen probleem.

Teakfix heb ik slechte ervaring mee. Watervlekken trekken er gewoon in het hout. Dat gebruik ik nooit meer.

Mengen spreekt voorzich. Wat je (ongemengd) overhoud, kan je bewaren voor later. Ik gebruik voor het mengen een keukenweegschaal. Dat werkt voor mij het prettigst.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
@ Nens . Buiten moet teak vergrijzen, binnen vind ik de donkere kleur wel passen. Ik kan het fout hebben, maar het lijkt soms dat het ene soort teak donkerder wordt dan de ander na het behandelen met olie. Ook kwestie van smaak.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb afgelopen jaar TopOil 3058 gekocht en gebruikt voor 3 aanrechtbladen, ben er nog steeds erg blij mee. Het houdt zich goed, voelt nog heel glad en het heeft bij ons best wel wat te lijden. Of het goed werkt met Teak weet ik niet, ik heb het op een gelamineerd blad gesmeerd (Ikea houten aanrechtblad).
 

Nens

Nieuw lid
27 aug 2017
4
0
Dank voor alle reacties! Ondanks het uitgangspunt zoals verwoord in de topic-titel ga ik toch voor een lak. Ben overtuigd geraakt dat er ultramatee lakken zijn die beschermen maar toch een onbehandelde look geven. En als ze voor projectmatig gebruik op vloeren gechikt zijn zal het huishoudelijk eettafle gebruik qua krassen toch ook geen problemen mogen opleveren.

Na de lovende woorden over Skylt, uitgekomen bij trae lyx naturel (puur vanwege leverbaarheid lokaal), wat ongeveer dezelfde pers heeft. Overigens blijkt bij doorvragen dat de houtsoort Acacia is en niet teak...
Maakt voor de nu gekozen behandeling niet uit, maar bij een (top)olie vrees ik toch voor verkleuring.

Ik moet trouwens zeggen dat ik prachtige creaties voorbij heb zien komen in mijn zoektocht, wat een creatieve mensen hier en wat een geweldige ontwerpen! Ik ga mijn lieve prive timmerman proberen over te halen ook nog wat moois te produceren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.