Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Marjan,
    Volgens mij bestaan er 3 groepen in zaagtafels en je moet kijken wat je er in de toekomst wil mee doen. Ga je voor meer dan gewoon hobby.. ga dan voor groep 3. het kost wat, maar je hebt dan ook een zeer degelijke machine.

Groep1 : Brandhoutzaagtafels en dergelijke... herkenbaar aan hun blik-frame. Mijn advies : afblijven als je iets of wat nauwkeurig wil zagen.

Groep 2 : De tafels met alu vlak. prijs ligt tss 400 en 1000 Euro. als hobby machine kan ik dit wel aanraden. Makita , Bosch , Metabo , Dewalt .. ze hebben ze allemaal. Zelf heb ik de Bosch GTS10XC (op de GTA60W mobiele werktafel .... nu ja mobiel ... verplaatsbaar is een beter woord) Officieel vallen deze ook onder cathegorie : bouwzagen maar door hun bouw significant stabieler.

Groep 3 : de zware zaagtafels (vaak met stalen bovenblad ) : Prijs zit dan wel een stuk hoger (> 2000 Euro) , vaak met motor met 3fazen (400V) Bijna niet te verplaatsen maar zeeeeer stabiel .

Let op : op geen van die machines is werken met grote platen een makkie... dan moet je al naar formaatzagen gaan... en ik denk dat dit "out of budget" is.
    Alternatief hiervoor is een goede (inval-)zaag met langsgeleider, maar dan kun je best een goede werktafel maken (groot genoeg om je stukken op te leggen, maar niet te groot zodat je overall nog aan kunt.)

Good luck
    Jos

Meng mij er ook maar even in gezien mijn recente zoektocht naar een zaagtafel.

Ik ben ook met een grote boog om de goedkopere plastic en alu gebruikte machines gelopen. Daar hoef je weinig precisie van te verwachten naast het feit dat stabiliteit vaak ver te zoeken is. Wanneer je krachtstroom aansluiting hebt krijg je meer mogelijkheden m.b.t. een zwaardere oude gietijzeren zaagtafel, maar weet niet of dat bij jou een optie is. Ik heb die van mij voor € 750 opgepikt, nieuw CMT zaagblad erop en het ding gaat nog 50 jaar mee. Anders zou ik ook voor een invalzaag gaan en door sparen voor een betere kwaliteit zaagtafel.
    Ervaring krijg je wanneer je niet krijgt wat je wilt.

Zeg jos, vergeet je nu niet de alom geprezen INCA en Kity groep niet? ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McAvoy87 Bekijk Berichten
    Zeg jos, vergeet je nu niet de alom geprezen INCA en Kity groep niet? ;-)
    Groep 2b ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Cuypers Bekijk Berichten
    Groep 2b ?

Haha, vooruit, tussen het nieuw grut en de grote jongens in ;-).

Maar na lang zoeken ben ik ook gaan kijken voor een inca, en voor de schappelijke prijs kon ik hem niet laten staan. En het zaagt echt prima! Kity is ook mooi, zijn ook voldoende onderdelen van (ook nog te krijgen)

en volgens mij is er maar weinig aan die dingen die écht kapot kunnen

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McAvoy87 Bekijk Berichten
    Haha, vooruit, tussen het nieuw grut en de grote jongens in ;-).

....

en volgens mij is er maar weinig aan die dingen die écht kapot kunnen

Tja, degelijkheid van vervlogen tijd ... ik zeg altijd : zoals ze in '64 gemaakt werden vinde ze niet meer ...

Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2017
    Naar aanleiding van onder meer het antwoord van Tomasz:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomasz Bekijk Berichten
    en de opmerking van Tuoh over invalzagen:
    ""Beide "tafelzagen" zijn in feite opgeleukte brandhoutzagen, iets deftigs valt daar niet van te verwachten. Hooguit wat schulp- en afkortwerk bij steigerhouten delen, voor de rest zijn ze niet juist genoeg.

Bij een eerder beperkt te besteden budget zou ik eerder gaan rondzien voor een invalzaag met geleidingslatten, merken als Makita, Bosch, Dewalt etc.. kosten niet zo veel en kunnen de vergelijking met Festool zeker aan. Heb je ineens een nieuwe machine inplaats van een afgeleefd oud ding.""

...ben ik dit weekend bij een dealer beland met de bedoeling mij eens te laten voorlichten over een Dewalt DW745.
    Van het een kwam het ander en zijn we bij de Festool gereedschappen terecht gekomen...

Nu sta ik dus op het punt me een invalzaag aan te schaffen, Festool TS 55 REBQ inclusief twee geleiderails...

Het lijkt me een uitgekiende machine voor het verzagen van plaatmateriaal, meubels maken en afwerken.
    Ik weet dat ik eerst op zoek was naar een tafelzaag, maar dit lijkt me een zeer waardig alternatief.
    Moest ik me later beklagen dat ik geen vaste tafelzaag heb, kan ik hem nog altijd inbouwen, er staan voorbeelden genoeg op het forum en youtube.

Ik vind het ook wel een fijn idee dat ik een nieuwe machine in handen heb straks, via een dealer. Zo kan ik ten allen tijde iemand bij mij in de buurt aanspreken bij problemen.

In ieder geval allemaal heel hartelijk bedankt voor de nuttige commentaren en adviezen. Ik zal later zeker een berichtje plaatsen over mijn bevindingen met de invalzaag.
    En binnenkort zal ik jullie in een aparte post nog eens lastig vallen met vragen rond de bouw van mijn badkamer meubel!
    "Wat je zelf doet, duurt langer."

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Waarom de Festool? Kijk eens bij Bosch/Makita, zeker net zo goed en houdt je nog wat budget over ook
    Met vriendelijke groet,
    Joris

de makita sp6000 j of k invalzaag is inderdaad net zo goed als de festool ts 55 ebq echter kan je bij mijn weten de makita niet later inbouwen in een tafel wat dan met de festool wel weer mogelijk is. Dat is dan ook het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken van de festool t.o.v de makita behalve dan de gebruikelijke verschillen tussen beide invalzagen. Zelf een makita en een festool (laatste zit in de tafel ingebouwd).

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten