zaagtafel/invalzaag: tweedehands

Marjan

Nieuw lid
22 mrt 2017
13
0
Belgie, West-Vlaanderen
Hallo best medemensen,

Ik ben helemaal nieuw hier, maar al heeeel lang aan het meelezen.
Ik ben altijd al graag met hout bezig geweest, maar meestal kwam dit in de praktijk naar op doe-het-zelf-snel-oplossingen voor huis- en tuin toepassing. Veelal van oude of gekregen materialen werd er hier vaak iets in elkaar geflanst, zoals een kippenren, een konijnenhok, hekwerken en zo meer.

Nu de badkamer verbouwd wordt (gaat worden
icon11.png
), ben ik van plan om het meubel zelf te maken. Hiervoor kom ik niet toe met mijn huidig gereedschap, en denk ik aan de aanschaf van een zaagtafel.

Nu kwam ik op internet een tweedehands festo tegen, een ATF 55 EB. Op de foto is te zien dat het logo Festo is, dus waarschijnlijk een machine van voor 2000?
De machine staat op een festo onderstel.

Mijn vraag is in feite: is het verstandig zo'n oude machine te kopen? Is het waarschijnlijk dat deze nog deftig ( en precies) werkt?
Zijn er eventueel nog onderdelen voor te krijgen?
Moest ik er naar gaan kijken, waar moet ik dan vooral op letten? Mijn ervaring met zaagtafels is eerder beperkt...

Ik weet dat er veel draadjes zijn over zaagtafels, en ik heb er dit weekend al heel wat gelezen, maar ik zou jullie hulp in deze erg op prijs stellen.
 
Laatst bewerkt:

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Een oude machine is interessant als het gene wat slijt makkelijk te vervangen is. Zoals de motor van een grote zaagtafel. Bij een atf 50 heb ik twijfels, ik zou het zelf niet doen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het ligt er helemaal aan hoe er met de machine is omgegaan.
Toevallig heb ik mijn Festo atf 55 eb vorig jaar verkocht na hem in 1995 nieuw te hebben gekocht.
En daar mankeerde niets aan.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je kan ook de TS55 ebq kopen op MP , staan er genoeg te koop en is slag moderner. Heb em zelf ook in bezit ingebouwd in de zaagtafel, daarnaast heb ik een makita sp6000K invalzaag die ik wou verkopen maar toch stiekem (niet aan vrouw vertellen) nog even in bezit houd.

- - - Updated - - -

Je kan ook de TS55 ebq kopen op MP , staan er genoeg te koop en is slag moderner. Heb em zelf ook in bezit ingebouwd in de zaagtafel, daarnaast heb ik een makita sp6000K invalzaag die ik wou verkopen maar toch stiekem (niet aan vrouw vertellen) nog even in bezit houd.
 

Marjan

Nieuw lid
22 mrt 2017
13
0
Belgie, West-Vlaanderen
Ik heb dat inbouwen van bijvoorbeeld een TS55 ebq eens bekeken en dat lijkt me wel iets; voor in de toekomst.
Punt is dat ik nu eigenlijk dringend aan die badkamer moet beginnen, en er dus geen tijd is om zelf een zaagtafel te bouwen.
Ofwel koop ik er dus een los onderstel bij, maar dat gaat dan mijn budget dan weer te boven denk ik.

TS55 ebq: 300 euro
basis: 300 euro
samen tussen de 500 en 600 euro, op voorwaarde dat ik de passende basis vind, er zijn er blijkbaar verschillende?

andere opties

Scheppach zaagtafel: 275 euro
$_85.JPG$_86.jpg


Elektra Beckum: 325 euro
$_86 (1).jpg$_86 (2).JPG




deze is trouwens die festo waarvan eerst sprake, ondertussen al meer dan 550 euro
$_85 (1).JPG$_86 (3).jpg


Ik zal me nog eens verder beraden, op zich heb ik wel 600 euro over voor een machine, maar ik vind die festo net iets te oud.
Er schiet dan geen budget meer over voor vervangingen/reparaties.

in ieder geval al bedankt voor de reacties.

AZls er iemand iets zinnigs te zeggen heeft over die Scheppach of die Beckum? Graag!
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb toen voor mijn festool zaagtafel met ts55ebq 700 euro betaald. Voordeel het is inklapbaar, maar als je de ruimte hebt is een Electra Beckum toch ook een goede optie. Ik heb gewoon niet de ruimte om zo'n zaagtafel te plaatsen want anders had ik nooit voor een festool gekozen :) hoewel het een mooi stuk gereedschap is.
 

tuoh

Oud hout
Beide "tafelzagen" zijn in feite opgeleukte brandhoutzagen, iets deftigs valt daar niet van te verwachten. Hooguit wat schulp- en afkortwerk bij steigerhouten delen, voor de rest zijn ze niet juist genoeg.

Bij een eerder beperkt te besteden budget zou ik eerder gaan rondzien voor een invalzaag met geleidingslatten, merken als Makita, Bosch, Dewalt etc.. kosten niet zo veel en kunnen de vergelijking met Festool zeker aan. Heb je ineens een nieuwe machine inplaats van een afgeleefd oud ding.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beide "tafelzagen" zijn in feite opgeleukte brandhoutzagen, iets deftigs valt daar niet van te verwachten. Hooguit wat schulp- en afkortwerk bij steigerhouten delen, voor de rest zijn ze niet juist genoeg.

Dat heet een bouwzaag, toch? ;-) Ik zou denk ik ook voor een invalzaag gaan - voor die bedragen koop je een leuke nieuwe, waarmee je met een geleider makkelijk meer precisie bereikt. Zelfs de veelbekritiseerde Bosch PTS10 tafelzaag levert beter zaagwerk dan zo'n bouwzaag...
 

rawcut

Nieuw lid
16 jun 2016
14
0
Eens met André, eens met Henk Verhaar. Loop met een grote boog om "blikken" zaagtafels heen, zoals Andre al zegt. Als je handig bent en je "bescheiden" tafelzaag goed gebruikt, kun je een heel end komen...
ik ben eigenaar van zo'n Bosch pts10 en ben er heel tevreden mee! Het "motorverbrandingsprobleem" heb ik simpel opgelost door een waszak over het motorhuis te trekken en stevig aan te snoeren; nergens last van!
ik heb heeel veel gezaagd met de Bosch. Ik vind het vooral belangrijk dat ik het hout over de zaag kan verplaatsen, in plaats van de zaag over het hout!
De haakse geleider van de Bosch is onbetrouwbaar, maar dat is met een goede haak op te lossen.
belangrijkst is dat het blad van de tafel van spuitgegoten aluminium is en vlak; het buigt of "torst" niet...
Als je beheerst zaagt en goed op haaksheid let kun je er loeistrak op zagen...

succes met je projecten, Henk (een andere dan die hierboven!)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Marjan,
Volgens mij bestaan er 3 groepen in zaagtafels en je moet kijken wat je er in de toekomst wil mee doen. Ga je voor meer dan gewoon hobby.. ga dan voor groep 3. het kost wat, maar je hebt dan ook een zeer degelijke machine.

Groep1 : Brandhoutzaagtafels en dergelijke... herkenbaar aan hun blik-frame. Mijn advies : afblijven als je iets of wat nauwkeurig wil zagen.

Groep 2 : De tafels met alu vlak. prijs ligt tss 400 en 1000 Euro. als hobby machine kan ik dit wel aanraden. Makita , Bosch , Metabo , Dewalt .. ze hebben ze allemaal. Zelf heb ik de Bosch GTS10XC (op de GTA60W mobiele werktafel .... nu ja mobiel ... verplaatsbaar is een beter woord) Officieel vallen deze ook onder cathegorie : bouwzagen maar door hun bouw significant stabieler.

Groep 3 : de zware zaagtafels (vaak met stalen bovenblad ) : Prijs zit dan wel een stuk hoger (> 2000 Euro) , vaak met motor met 3fazen (400V) Bijna niet te verplaatsen maar zeeeeer stabiel .

Let op : op geen van die machines is werken met grote platen een makkie... dan moet je al naar formaatzagen gaan... en ik denk dat dit "out of budget" is.
Alternatief hiervoor is een goede (inval-)zaag met langsgeleider, maar dan kun je best een goede werktafel maken (groot genoeg om je stukken op te leggen, maar niet te groot zodat je overall nog aan kunt.)


Good luck
Jos
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Meng mij er ook maar even in gezien mijn recente zoektocht naar een zaagtafel.

Ik ben ook met een grote boog om de goedkopere plastic en alu gebruikte machines gelopen. Daar hoef je weinig precisie van te verwachten naast het feit dat stabiliteit vaak ver te zoeken is. Wanneer je krachtstroom aansluiting hebt krijg je meer mogelijkheden m.b.t. een zwaardere oude gietijzeren zaagtafel, maar weet niet of dat bij jou een optie is. Ik heb die van mij voor € 750 opgepikt, nieuw CMT zaagblad erop en het ding gaat nog 50 jaar mee. Anders zou ik ook voor een invalzaag gaan en door sparen voor een betere kwaliteit zaagtafel.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2


Haha, vooruit, tussen het nieuw grut en de grote jongens in ;-).


Maar na lang zoeken ben ik ook gaan kijken voor een inca, en voor de schappelijke prijs kon ik hem niet laten staan. En het zaagt echt prima! Kity is ook mooi, zijn ook voldoende onderdelen van (ook nog te krijgen)

en volgens mij is er maar weinig aan die dingen die écht kapot kunnen
 

Marjan

Nieuw lid
22 mrt 2017
13
0
Belgie, West-Vlaanderen
Naar aanleiding van onder meer het antwoord van Tomasz:


en de opmerking van Tuoh over invalzagen:
""Beide "tafelzagen" zijn in feite opgeleukte brandhoutzagen, iets deftigs valt daar niet van te verwachten. Hooguit wat schulp- en afkortwerk bij steigerhouten delen, voor de rest zijn ze niet juist genoeg.

Bij een eerder beperkt te besteden budget zou ik eerder gaan rondzien voor een invalzaag met geleidingslatten, merken als Makita, Bosch, Dewalt etc.. kosten niet zo veel en kunnen de vergelijking met Festool zeker aan. Heb je ineens een nieuwe machine inplaats van een afgeleefd oud ding.""


...ben ik dit weekend bij een dealer beland met de bedoeling mij eens te laten voorlichten over een Dewalt DW745.
Van het een kwam het ander en zijn we bij de Festool gereedschappen terecht gekomen...

Nu sta ik dus op het punt me een invalzaag aan te schaffen, Festool TS 55 REBQ inclusief twee geleiderails...

Het lijkt me een uitgekiende machine voor het verzagen van plaatmateriaal, meubels maken en afwerken.
Ik weet dat ik eerst op zoek was naar een tafelzaag, maar dit lijkt me een zeer waardig alternatief.
Moest ik me later beklagen dat ik geen vaste tafelzaag heb, kan ik hem nog altijd inbouwen, er staan voorbeelden genoeg op het forum en youtube.

Ik vind het ook wel een fijn idee dat ik een nieuwe machine in handen heb straks, via een dealer. Zo kan ik ten allen tijde iemand bij mij in de buurt aanspreken bij problemen.

In ieder geval allemaal heel hartelijk bedankt voor de nuttige commentaren en adviezen. Ik zal later zeker een berichtje plaatsen over mijn bevindingen met de invalzaag.
En binnenkort zal ik jullie in een aparte post nog eens lastig vallen met vragen rond de bouw van mijn badkamer meubel!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
de makita sp6000 j of k invalzaag is inderdaad net zo goed als de festool ts 55 ebq echter kan je bij mijn weten de makita niet later inbouwen in een tafel wat dan met de festool wel weer mogelijk is. Dat is dan ook het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken van de festool t.o.v de makita behalve dan de gebruikelijke verschillen tussen beide invalzagen. Zelf een makita en een festool (laatste zit in de tafel ingebouwd).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.