Nieuwe uitdaging: Bureau met vloeiende lijnen

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ah oke, ja dan gaat de vlieger niet op met 1 bocht. Paul Sellers laat het er inderdaad af en toe verdacht simpel uitzien.
Ja hoor, jouw trucje lukt best, ligt er maar net aan waar je de spanning op het latje zet. Doe je dat excentrisch krijg je vanzelf een elliptische vorm.

Tof om te zien !! Blij dat ik een heeeel klein beetje heb mogen helpen.
Nou Rick, voor mij was het wel veel meer als een klein beertje hulp. Ik had echt niet geweten wat ik met een schaaldeel van >100kg (of zoiets) had gemoeten:cool:

Erg leuk om dit mooie project te volgen.
Nico, dank voor het compliment. Stimuleert mij zeker om ermee door te gaan.

Groet,
Hans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Willem: Zoals jij al zegt eerst zullen de verbindingen netjes moeten aansluiten, anders ziet het er sowieso niet strak uit, daarna afwerken. Ik denk dat ik daar een 3-hoekige vijl voor ga kopen. Heb jij een advies wat voor soort vijl daar het meest geschikt voor is?

Hans, ik raad je aan een setje kleine vijltjes te kopen met verschillende kanten dus in ieder geval een half ronde, een driehoekige en een platte.
De driehoekige kan vooral handig zijn op het laatst als je nog kleine oneffenheden hebt en een fijne rattestaart is ook altijd handig omdat je net als de halfronde alleen dat vijlt wat gevijld moet worden en de rest raak je niet.
lidl (op de website) heeft vaak een setje diamantvijltjes voor een paar euro voor het hele kleine werk en er zijn ook forumleden die bij Ali hebben besteld, moet je alleen wat langer wachten.
Ik heb de Lidl set zelf ook, als ze niet in de winkel liggen dan; https://www.lidl-shop.nl/search?query=vijlen
Als je nog niet met schuurpads werkt maar alleen met papier koop dan een paar pads in verschillende grofheden want dat werk heel prettig af in die rondingen.
Bewaar wat van het houtslijpsel want dat kan nog handig zijn als je toch een klein kiertje nog wat opvult met wat houtvulsel en lijm.
Voordeel met die ronde vormen is dat het niet veel uitmaakt of de ene kant van de poot een paar mm dikker is dan de andere kant van de poot want dat valt toch niet op.

Succes in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo allemaal,
Sorry voor het delay, maar erg drukke tijd achter de rug.
Maar da's het mooie van houtbewerking, dat kun je rustig een tijd laten rusten.
Ik was gebleven bij het frame. Dat heb ik daarna gelijmd:

IMG_0946.jpg

Wat ik nog niet had was de gebogen regel aan de achterzijde:
IMG_0941.jpgIMG_0942.jpg

Deze is op dezelfde manier vormgegeven als de andere regels.
Even terugkomend op het verschil in de spookschaven: Met de houten variant kan ik veel grover afnemen. Dat gaat echt heel snel.

IMG_0943.jpg

Daarna kon het hele frame in elkaar gelijmd worden:

IMG_0980.jpg

Voor de afwerking van de voorzijde en zijkanten heb ik een gebogen extra regel gemaakt welke met zwaluwstaarten verbonden is met de zijregels en in de uitsparing van de voorpoten valt (ik zie dat ik hier bijna geen foto's van gemaakt heb):

IMG_0952.jpgIMG_0955.jpgIMG_0981.jpg

Een heuglijk feit: Het onderstel is af!!:cool:
Volgende deel wordt het maken van het blad.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@koenele: Dank voor het compliment.
Zoals gezegd, volgende stap is het blad. Hiervoor heb ik 4 stroken olijfessen gebruikt. Deze vlak en vandikte geschaafd (ja, ben lui geweest heb het machinaal gedaan:rolleyes:).
Daarna de lijmkanten opengeklapt en samen geschaafd voor een perfecte lijmnaad. Het geheel koud verlijmd en tot slot op maat gezaagd.
Hierna kon ik beginnen met het maken van de ronding.
Om deze ronding af te tekenen heb ik het blad op zijn kop gelegd en het onderstel erop gezet en de ronding hiervan overgenomen zowel aan de onder-, als bovenkant.
Om de ronding te krijgen heb ik om de +/- 10cm het blad ingezaagd tot iets boven de lijn en het geheel met een beitel afgestoken:

IMG_0982.jpg

Daarna de rand met spookschaaf en no.4 schaaf netjes afgerond. Om het blad wat eleganter te doen lijken de rand sterk verjongd (zeg je dat ook voor een blad, of alleen voor (tafel)poten?) van 20mm naar 6mm:

IMG_0983.jpg

Hiervoor ook de scrubplane gebruikt om een beetje meters te maken en toch een vlakke zool te hebben. De spookschaaf werkt goed in eerste instantie, maar hiermee krijg je geen mooie vlakke zijde. Tot slot alles met de no.4 netjes afgewerkt:

IMG_0985.jpg

Dan gaat het ineens snel!
Heb ik een onderstel en een blad. Nu die 2 nog samenvoegen.
Paul volgend heb ik ervoor gekozen om de voorzijde van het blad met schroeven te fixeren aan het onderstel. Dus alleen de achterzijde kan werken.
Dit geregeld met een "turn button" constructie. Ik heb geen idee hoe dat in het Nederlands heet.
Om geen gaten in de regels te hoeven maken een "turn button rail" gemaakt en die tegen de achter regel gelijmd:
IMG_0987.jpgIMG_0988.jpgIMG_0990.jpg

Zag ik ineens dat ik bij 2 turnbuttons mijn kruis niet goed gezet had, en dus het gat niet echt centraal:(.
Nu ja, maakt voor de functie niet uit en niemand ziet het.

Blad op zijn kop, onderstel erop (positie had ik al afgetekend) en vastschroeven.
Omkeren en je hebt ineens een bureau!

IMG_0991.jpgIMG_0992.jpgIMG_0993.jpg

Nu nog het bovenwerk met de laatjes waarop de monitor kan staan, maar ik heb al een functioneel bureau.
Tot nu toe is niet alles perfect gegaan, maar ik ben toch best tevreden!:cool:

Wordt vervolgd,
Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Turn button is bladwervel :)

Leuk project!!
Persoonlijk vind ik het blad ietwat iel ogen ten opzichte van het onderstel.
Tip ik zou de schroeven in het midden van het blad ook verwijderen en hier blad wervels aanbrengen.
Hoe ga je het hout afwerken? Met een mooie oranje politoer gaat het olijf essen erg mooi uitkomen.
Erg leuk om zo het maak proces te volgen.

groetnis, Roeland
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Roeland,
Dank voor het opbouwende commentaar!
Bladwervel: Logische naam, weer wat geleerd.
Dikte van het blad: Het stoort me niet, maar misschien dat ik een volgende keer het ook iets dikker zou maken, moeilijk vooraf in te schatten.
Met de schroeven in het midden bedoel je de korte zijden? Waarom zou jij dat doen? Het blad kan toch werken zo?
Ik heb het net afgewerkt met Traelyx naturel, vooral omdat onze eettafel (uit dezelfde boom) er in de buurt staat en ook zo is afgewerkt.
Maar dank voor de tip, ik werk graag met olijfessen en ga het voor een volgend project zeker uitproberen.
Is oranje politoer hetzelfde als ongezuiverde schellak?
Is het kleurverschil groot met blanke schellak? Dat heb ik al eerder gebruikt en vind ik zelf ook erg mooi met olijfessen.

Groet,
Hans
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik vind het zeer mooi en kundig gemaakt. Hier zitten veel leuke uitdagingen in om te maken. Knap dat je dat tot iets moois hebt weten te maken.

Ik zeg een 10 met een griffel. :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Erg knap! Echt een mooi eindresultaat, mag je trots op zijn :)

De houten spookschaaf.. Is dat een zelfgemaakte met een Veritas hardware kit, of?
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
leuk om te zien hoe je verschillende handgereedschaptechnieken gebruikt. Waarom gebruik je de lintzaag niet om de pennen te zagen? Principieel of krijg je met de beitel mooiere pennen? Ga je volgen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heren,
Dank voor alle complimenten.
@Petrolhead: De houten spookschaaf is de Veritas kit, leuk om te maken.
@Stef: Ik gebruik in principe mijn machines alleen voor het (grove) voorwerk (dimensioneren van het hout). Je kunt het een principe noemen, maar ik vind het vooral leuk om houtverbindingen met de hand te maken. Ik heb geen haast, hoef geen productie te draaien. Ik vind het ook een stuk plezieriger om met de hand te werken dan steeds met gehoor-, en gezichtsbescherming.

Groet,
Hans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Roeland,

Met de schroeven in het midden bedoel je de korte zijden? Waarom zou jij dat doen? Het blad kan toch werken zo?

Is oranje politoer hetzelfde als ongezuiverde schellak?
Is het kleurverschil groot met blanke schellak? Dat heb ik al eerder gebruikt en vind ik zelf ook erg mooi met olijfessen.

Groet,
Hans

Hans, inderdaad de schroeven in de korte zijde het blad zit. Aan de voorzijde zit het blad vast en vandaaruit (het vaste punt) moet het blad vrij kunnen werken. En dat kan nu niet tussen je voorzijde en de schroef je creëert 2 vaste punten waartussen het hout niet of nauwelijks kan werken.

Oranje politoer is niet hetzelfde als ongezuiverde shellak maar er is juist aan de zuivere schellak een kleurstof toegevoegd bv rode krab.
Ik heb een aantal kleuren standaard op voorraad waaronder antiek oranje, donker oranje, bruin
En ja het kleur verschil kan groot zijn een blanke houtsoort behandeld met oranje politoer word wat oranje/geel.

Groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hans, inderdaad de schroeven in de korte zijde het blad zit. Aan de voorzijde zit het blad vast en vandaaruit (het vaste punt) moet het blad vrij kunnen werken. En dat kan nu niet tussen je voorzijde en de schroef je creëert 2 vaste punten waartussen het hout niet of nauwelijks kan werken.

Oranje politoer is niet hetzelfde als ongezuiverde shellak maar er is juist aan de zuivere schellak een kleurstof toegevoegd bv rode krab.
Ik heb een aantal kleuren standaard op voorraad waaronder antiek oranje, donker oranje, bruin
En ja het kleur verschil kan groot zijn een blanke houtsoort behandeld met oranje politoer word wat oranje/geel.

Groetnis, Roeland

Roeland,
Opnieuw dank.
Helemaal duidelijk nu. Klinkt ook logisch om de zijkant speelruimte te geven.

Lijkt mij leuk om eens met de kleurnuances te gaan spelen.
Meng jij de kleurstof zelf door de shellac of koop je het kant en klaar?

Heel knap gemaakt! Ik hou er wel van om klassieke methodes gebruikt te zien worden voor een stijlvol en eigentijds ontwerp
Hallo Bossy,
Dank voor het compliment. Het geeft mij ook veel meer voldoening om een project met de hand te maken dan machinaal.

Groet,
Hans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De schellak kleuren die ik noemde koop ik kant en klaar in 5 liter cans, maar ik maak ook zelf met schellak schilfers gezuiverd en pure alcohol en natuurlijke kleurstoffen.
`het zelf maken kan een langdurig proces zijn en dat komt niet altijd uit en dan grijp ik naar een kant en klare oplossing, die trouwens onderling ook goed te mengen zijn'

Groetnis, Roeland
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De schellak kleuren die ik noemde koop ik kant en klaar in 5 liter cans, maar ik maak ook zelf met schellak schilfers gezuiverd en pure alcohol en natuurlijke kleurstoffen.
`het zelf maken kan een langdurig proces zijn en dat komt niet altijd uit en dan grijp ik naar een kant en klare oplossing, die trouwens onderling ook goed te mengen zijn'

Groetnis, Roeland

Ik heb mijn blanke shellac gekocht bij Dieter Schmid. Die lost vrij makkelijk op in alcohol.
Is volgens mij goede kwaliteit en goedkoper dan een aantal adressen dat ik in Nederland gevonden heb.
Ik ga op zoek naar kleurstoffen om mee te gaan experimenteren.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Bovenbouw

Volgende fase, de bovenbouw.
Het oorspronkelijke ontwerp van Paul Sellers gaat uit van een bovenbouw met 3 openslaande deksels.
Ik heb gekozen voor een bovenbouw met laatjes, ten eerste omdat ik dat mooier vind en ten tweede omdat ik de bovenbouw als monitor verhoging wil gebruiken.
Bij het ontwerp heb ik ervoor gekozen om de ronding van het bureaublad hierin te laten terugkomen.
Daarnaast heb ik ervoor gekozen om de bovenbouw als aparte module te maken, los van het blad.
Voor de constructie heb ik vooral gebruik gemaakt van een pen/gat constructie.

Stap 1: bodem en dak maken.
ik had nog een dikke plank liggen die ik wilde opdelen in een dak van 20mm en een bodem van 10mm. Dat betekende een stuk essen van 250x30x105mm herzagen.
Dat is toch een redelijke klus voor mijn Hammer. Daarom van een restant MDF een hoge geleider gemaakt.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_500.jpg

Het ging eigenlijk verassend makkelijk. Ik had alleen een klein probleem op het eind om de plank netjes door de zaag te geleiden. Dit leidde tot het "onderuit" zakken van de plank in de laatste cm's. Gelukkig nog binnen de marge die ik had.
Ik denk dat ik de volgende keer nog een puntgeleiding maak aan de andere zijde om het geheel aan 2 zijden te ondersteunen.
Heb vooraf nog even gedacht aan 2 hoge geleiders, maar dat durfde ik niet aan, was toch bang voor problemen.
Afijn, het resultaat was ik best tevreden over:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4ff.jpg

Beide stukken nog eenmaal over de vlakbank en ik had 2 prachtige planken.
Volgende stap, het afronden en verjongen van de voorzijde van het "dak". Dat is een herhaling van zetten van het afronden van het bureaublad, nu alleen op kleinere schaal:

attachment.php


Daarna nog wat andere stukken hout bij elkaar gezocht en ik kon aan de slag met de constructie:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_502.jpg

Het wenge ga ik gebruiken voor de lade fronten.
De verbinding met de bodem aan de buitenzijde heb ik dmv zwaluwstaarten gedaan, de rest dmv pen-gat verbindingen.
Wat volgt is een hoop secuur afteken en hakwerk:
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_507.jpg

Zoals altijd gebruik ik voor de finetuning van de pennen mijn grondschaaf, werkt perfect:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_509.jpg

Met uiteindelijk het volgende resultaat:
IMG_1011.jpg

Pakketje in elkaar zetten:
IMG_1014.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_50c.jpg

De bodem laat ik bewust wat terugvallen om het mijzelf makkelijk te maken met de stop en geleiding van de laatjes. De lade frontjes maak ik 10mm dier dan de rest. Op die manier worden de laatjes perfect geleid en zullen ze altijd netjes vlak sluiten.
Hiermee is weer een fase afgesloten en hoef ik alleen nog de laatjes te maken.
Wordt vervolgd...

Groet,
Hans
 

Bijlagen

  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_501.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_501.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 203

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.