Nieuwe uitdaging: Bureau met vloeiende lijnen

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Allemaal,
Ik was al een hele tijd op zoek naar een ontwerp voor een klein bureautje, maar kon niet iets vinden dat mij aansprak.
De meest ontwerpen zijn vrij hoekig en rechtlijnig en ik wilde iets speelser.
Toen kwam ik het nieuwe project van Paul Sellers tegen in zijn Masterclasses. Hij bouwt hier een laptop desk die er zo uitziet:
laptop desk.jpg

Dit ontwerp sprak mij aan omdat het speels en licht van ontwerp is met veel rondingen.
Daarom heb ik besloten zo'n soort bureau te maken.
De uitdagingen voor mij zijn:
- De vele niet haakse verbindingen;
- Het shapen van het frame
- Het werken met een storyboard

Door het volgen van de masterclass leer ik weer een hoop technieken bij en hopelijk houd ik er een mooi bureau aan over.

De keuze van het hout: Het bureau komt in de buurt van onze eettafel te staan en aangezien Rick nog een schaaldeel had liggen van dezelfde boom waar onze eettafel uit komt was de keuze eenvoudig: Het werd olijfessen.

Mijn doel is om het project hier te documenteren als daar interesse voor is. We zien wel hoe het eindigt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De eerste stap: Het hout in "behapbare brokken".
Ik wilde in eerste instantie het schaaldeel in zijn geheel hier naartoe laten komen totdat ik mij het gewicht van mijn eettafel herinnerde.
Ook zijn mijn machines niet geschikt voor dit formaat hout.
Dus heb ik Rick gevraagd het geheel adhv een zaaglijst in behapbare brokken te zagen.
Dit leidde tot de volgende levering:
IMG_0875.jpg
Een IKEA pakketje, maar dan anders.

De eerste stap was om aan alle delen adhv de zaaglijst de juiste functie toe te kennen. Dat was een aardige puzzel:
IMG_0876.jpg

Daarna begonnen om alle onderdelen van het frame op maat te maken. Hierbij gebruik ik de volgende methode:
Vlak en haaks maken doe ik met de hand (goede oefening in nauwkeurig werken en het minste verlies aan hout):
IMG_0877.jpg
Dan grofweg op maat zagen met de lintzaag (met een marge van +/- 1mm). Daarna een ritje door de vandikte bank en tot slot de definitieve afwerking met de hand:
IMG_0879.jpg
Tot slot afkorten tot de definitieve lengte op de zaagtafel.
Dat leidde uiteindelijk tot een stapeltje mooie balkjes:
IMG_0881.jpg

Tot zover het voorwerk.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Leuk project, lijkt wel geinspireerd door de mid-century modern periode. Ben benieuwd naar het vervolg!

Veel succes! Fons
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik volg met veel interesse..... Ik stem voor veel plaatjes :)
Leuke werkplaats trouwens, met een 'hand' en een 'machine' deel. Ooit als ik later groot ben koop ik ook een lintzaag.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goedemiddag allemaal,
Dank voor de complimenten en aanmoedigingen.
Ik zal proberen mijn telefoon veel bij mij te hebben voor de foto's.

Ik heb het geluk dat ik de garage heb kunnen claimen als "speelkamer". Moest daarvoor de logeerkamer inleveren (geen slechte deal lijkt mij).
Het voorste deel heb ik ingericht met machines, achterin mijn werkbank voor het betere handwerk.
IMG_0913.jpg
@Nerf: Een lintzaag is wel heel fijn ja. Vooral bij het grof dimensioneren gebruik ik hem veel. Bij dit project ook om de curves grof uit te zagen.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goed, het echte werk kan beginnen: Het frame
Omdat de voorpoten onder een hoek staan kan ik niet zomaar de een met elkaar gaan verbinden.
Daarom de precieze stand van alle onderdelen 1:1 uitgezet op een storyboard.
Daarna de onderdelen heel precies hierop neergelegd:
IMG_0883.jpg
Nu kunnen de onderlinge verbindingen afgetekend worden.
Ik heb hierbij het ontwerp van Paul Sellers gebruikt. Dat maakt de uitvoering een stuk eenvoudiger omdat ik niet meer al het rekenwerk hoef te doen.
Alleen maar heel nauwkeurig de door hem opgegeven maten uitzetten.
Omdat de schouders niet allemaal symmetrisch zijn wel erg oppassen waar ik alles uitzet!
Daarna kan het gehak beginnen:
IMG_0885.jpg
Daarna de pennen. Dit doe ik vrijwel altijd met de "split tenon" techniek:
IMG_0887.jpg
Dit houdt in de borsten inzagen en daarna vanaf de top met een brede bijtel het hout splitten. Ik doe dit meestal in 3 lagen zodat ik niet het risico loop dat bij een naar binnen lopende nerf ineens mijn hele pen eraf ligt. Vaak is de nerf vrijwel recht en werkt het snel en efficient.
De pennen finetunen doe ik met de grondschaaf:
IMG_0888.jpg
Ik vond een mooie strakke pen-gat verbinding altijd erg moeilijk totdat ik deze methode ging toepassen. Nu is het met geduld een "fluitje van een cent".
Altijd volledige controle over de gelijke dikte van mijn pennen.

Na het proefpassen de eerste grove vorm aan de onderdelen gegeven:
IMG_0898.jpg
De grote rondingen aangebracht met een dun latje wat op zicht gebogen kan worden langs een van de onderdelen. Daarna deze curve aftekenen (is een beetje gegoochel, eigenlijk zou je dit met z'n tweeën moeten doen).
De lijnen grof uitzagen op de lintzaag en daarna voor de eerste (en zeker niet de laatste keer!) met de spookschaaf aan de gang.

Dan gaat het ineens wat lijken en begint er iets van speelsheid te ontstaan.
Volgende stap wordt het definitieve "shapen" van het frame.

Wordt vervolgd...

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Volgende stap: Het shapen van het onderstel.
Hierbij heb ik het volgend gereedschap gebruikt:
IMG_0922.jpg
Ik zie dat ik nog vergeten ben de spookschaaf erbij te leggen.
Om een beetje een idee van de vorm te krijgen heb ik een stukje 5mm multiplex gepakt en daar met een forstnerboor een gat in gezaagd en dat weer door midden.
Dat werkt perfect om. Je kunt jezelf zo vaak als je wilt controleren op de vorm van de curve.
In eerste instantie begonnen met van alle zijden een 45graden hoek af te halen met een breedte van zo'n 15mm:
IMG_0899.jpg
Van daaruit heb je een prima begin om te gaan afronden. Op het kopse hout de curve afgetekend wat het eerste deel makkelijk maakt om te vormen.
Daarna is het een kwestie van heel veel (spook)schaafwerk en veel controleren.
IMG_0900.jpgIMG_0901.jpg
Had hier nog niet de beschikking over mijn houten spookschaaf maar die was hier wel perfect voor geweest.
De poten moeten gedaan worden met de verbindingen intact om te zorgen dat je hier niet uitschiet.
IMG_0905.jpg
Het probleem bij dit vormgeven is:
Wanneer stop je? Perfect wordt het nooit en je kunt hier dagenlang mee bezig zijn.
Het wordt nog erger wanneer je de overloop naar de verbindingen met de regels gaat maken:
IMG_0915.jpgIMG_0916.jpg
Hier kun je echt dagenlang zoet mee zijn.
Ik heb geprobeerd hier vrij pragmatisch in te zijn: Als het er van een afstandje maar goed uitziet is het voldoende.
Uiteindelijk gaat het dan ergens op lijken:
IMG_0923.jpg
De volgende stap wordt het samenvoegen van het geheel tot een (hopelijk) stabiel onderstel. Hiervoor moet ik nog de regels van de bovenzijde en achter/onderzijde passend maken. Alleen de achter/onder regel moet een curve krijgen.
Dit gaat nog even duren omdat ik eerst op vakantie ga.
Wordt vervolgd...

Hans
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Prachtig.... Zo benieuwd naar hoe het uiteindelijk wordt!!
Je zegt dat je houten spookschaaf beter was geweest. Waarom?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Prachtig.... Zo benieuwd naar hoe het uiteindelijk wordt!!
Je zegt dat je houten spookschaaf beter was geweest. Waarom?
Hallo Nerf,
Dank voor het compliment, ik ben ook erg benieuwd. Zoiets als dit heb ik nooit eerder gedaan.
Of een houten spookschaaf beter is dan een metalen is een persoonlijke voorkeur, ze doen allebei prima hun werk.
Alleen heeft mijn houten spookschaaf een wat grotere grip, wat ik voor het grovere werk prettig vind:
IMG_0914.jpg
Voor de afwerking neig ik weer meer naar de metalen Veritas.
Maar nogmaals, ze doen allebei hun werk en ik pak de schaaf waar ik op dat moment het beste gevoel bij heb.

Groet,
Hans
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi hoor, ik zie rode aantekeningen op het hout is dit met een rode viltstift of potlood gedaan?
Gaat dat er weer makkelijk af en hoe doe je dat?
Mvg, :).
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Spaander,
Dank.
De rode stift is een gewone redding 3000 permanent marker.
Die heb ik toevallig liggen. Niet echt ideaal, maar potlood is soms lastig te zien.
Ik wil nog een keer een dunne zwarte stift kopen.

Verwijderen: Gewoon schaven/schrapen (kun je op de laatste foto zien, is nog een restje rood aanwezig).
De stift dringt nauwelijks door in het hout, is dus zo verdwenen.

Groet,
Hans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het probleem bij dit vormgeven is:
Wanneer stop je? Perfect wordt het nooit en je kunt hier dagenlang mee bezig zijn.
Het wordt nog erger wanneer je de overloop naar de verbindingen met de regels gaat maken

Hans, als je zorgt dat de pennen en de gaten goed aansluiten zodat er geen kieren zijn dan zou ik na het verlijmen met een paar fijne ronde en rechte vijltjes de verbindingen vijlen en schuren zodat het daarna keurig één geheel vormt.
Ik vind het mooi dat je dit met ronde vormen gaat maken, dat geeft zo'n mooi vloeiend aanzicht, succes!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er al heel goed uit! Mooi project.
Kleine tip die ik handig vind met het latje buigen om wat af te tekenen. De kopse kanten even een V-tje inzagen, aan één kant een touwtje met een knoop achter hangen, op spanning brengen (buigen) tot de juiste radius en aan de andere kant het touwtje erdoorheen en of een ook een knoop of gewoon met de vinger vasthouden. En vervolgens aftekenen. Vind ik prima werken.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Willem: Zoals jij al zegt eerst zullen de verbindingen netjes moeten aansluiten, anders ziet het er sowieso niet strak uit, daarna afwerken. Ik denk dat ik daar een 3-hoekige vijl voor ga kopen. Heb jij een advies wat voor soort vijl daar het meest geschikt voor is?
@Leroy: Dank, goeie tip. Alleen werkt dat het beste als je een curve maakt over de hele lengte, wat ik nu niet gedaan heb, maar dan nog kun je wel iets verzinnen met een klein spijkertje of zo. Nu heb ik een klem op de poot gezet en daar het latje tegen aan gedrukt, is een wat wankel geheel. Lastig om een mooie vloeiende curve te maken. Overigens ben ik niet uitgegaan van een cirkel met radius, maar meer van een uitgerekte druppelvorm. Maar aan het uitzetten hiervan ga ik de volgende keer meer aandacht besteden, da's een belangrijk leermoment voor mij. Paul Sellers doet dat zo lekker uit de losse pols. Bij hem ziet het er altijd zo makkelijk uit, maar die heeft +/- 50 jaar meer ervaring dan ik...

Groet,
Hans
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ah oke, ja dan gaat de vlieger niet op met 1 bocht. Paul Sellers laat het er inderdaad af en toe verdacht simpel uitzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.