Poort scharnier

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumleden,

Op het programma staat het ontwerpen en bouwen van een tuindraaipoort in twee delen van 2,70 m (dus in totaal 5,40 m breedte) en ongeveer 1,6 m hoogte.
Normaal is dit geen al te moeilijke klus en is er veel informatie te vinden op dit forum.
Mijn probleem is echter dat de poort naar binnen moet draaien en dat de weg een helling heeft van 6,6 % naar omhoog.
Met andere woorden de poort moet minstens ter hoogte van de scharnier ongeveer 20 boven de grond blijven wil ze volledig kunnen draaien.
Die 20 cm is geen overkomelijk probleem maar een buurman meende te weten dat er scharnieren bestaan die de poort als het ware bij het draaien naar omhoog laten gaan.
Kan iemand me bevestigen dat dit soort scharnier bestaat?
Dank bij voorbaat.

Bert
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die bestaan. Maar naar mijn weten gaat het maar over hooguir een paar cm, dus geen 20.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Ik probeer het me voor te stellen, maar volgens mij zou de paal (of waar de poort dan ook maar aan bevestigd wordt) dan naar voren moeten kantelen tijdens het draaien, of wellicht in rust al naar voren moeten hellen. De poortdelen zelf zullen immers haaks zijn, en geen parallellogram kunnen worden gedurende het draaien.
Als het al bestaat lijkt het mij dat de poort automatisch (en, gezien grootte en bijbehorende massa: met een rotgang) zal dichtvallen als je hem een stukje opent. Een beetje zoals hekken in wandelgebied, maar die zijn doorgaans slechts 90cm, en geen 270.

Je zou de poortdelen ook van onderen schuin oplopend kunnen maken: aan de randen tot bijna op de grond en in het midden 20cm boven de grond. In gesloten toestand heb je dan een driehoekige opening onder de poort, en in open toestand lopen de poortdelen mooi parallel aan de weg.

edit: ah, ik snap het: door te draaien wordt de paal als het ware langer en tilt hij de hele poort al draaiend iets omhoog.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
ik ken deze: zelfsluitende paumelle.10928_040220710_foto_01_preview.jpg

https://lecot-raedschelders.com/nl-...-stijgende-paumelle-tonic-line-tl-1104-nl-be/
Dat gaat over kleine beetjes omhoog. En of dat in formaat tuinpoort bestaat weet ik zo snel niet. Zelf maken is wellicht een optie.
Wel nog een overweging: je gaat feitelijk de hele poort van 270x160 tegen een helling op moeten duwen. Dat is nog best wat gewicht denk ik. Maar wellicht met een contragewicht of veer te helpen.


Groet,
CC
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
of een dubbel deur maken. dat scheelt 10 cm ellende en staat nog wel netjes ook...
eventueel straatwerk nog een klein beetje aanpassen. kun je het terugbrengen naar 5 cm

een poort moet de boel een beetje afsluiten. 20cm kruipt een kind onderdoor, of hond...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.