Houten spookschaaf

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goedemiddag allemaal,
Ik was weer eens op de website van Dieter (https://www.fine-tools.com).
Moet ik niet doen, dom, dom, dom...:cool:
Hij heeft veel te veel mooie spullen.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken:
Ik kwam daar de houten spokeshave kit van Veritas tegen.
Ik kon de verleiding niet weerstaan en hier is het resultaat:

IMG_0909.jpgIMG_0912.jpg

Ik heb hem gemaakt van een restant Bosse wat ik heerlijk hout vind om te bewerken.
Afgewerkt met 2 lagen shellac en een laagje wax.
Ben er erg blij mee, werkt fantastisch en is heel makkelijk in te stellen.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Bruina: Dank
@Bossy: Ik ben begonnen mijn nieuwe project hier te posten (een bureau met veel shaping) daarbij gaat hij zeker nog langskomen met een hoop krullen!

Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Speaking of Paul Sellers, die heeft een video gemaakt om precies zo'n zelfde spookschaaf te maken. Dat is te vinden in z'n gratis deel.
Klopt,
Maar ik ben niet zo'n smid....
Ik zag het maken van het blad niet zitten, had ook niet zoveel zin om midden in de zomer mijn Jotul flink op te gaan stoken.
Dus daarom maar de gemakkelijke weg gekozen.
Hans
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Heel leuke kit om te maken en ook goed instelbaar , ik gebruik ook antieke houten spookschaven veel die veel minder instelbaar lijken maar het eigenlijk niet zijn. Ik heb ze ook liever van hout dan van metaal . En in dit geval kun je nog je hout nasr eigen voorkeur uitzoeken .
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heel leuke kit om te maken en ook goed instelbaar , ik gebruik ook antieke houten spookschaven veel die veel minder instelbaar lijken maar het eigenlijk niet zijn. Ik heb ze ook liever van hout dan van metaal . En in dit geval kun je nog je hout nasr eigen voorkeur uitzoeken .

Voor het "grovere" werk vind ik een houten spookschaaf ook fijner door de wat grotere grip.
Geeft een goede controle.
Voor het fijnere smoothing werk gebruik ik graag de metalen Veritas.

Groet,
Hans
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Dat was ook precies wat ik wilde weten van die metalen spookschaaf van Veritas , maar ik wilde je topic niet kapen. Is dat die spookschaaf van aluminium die je zowel voor hol en bol schaven kunt gebruiken ?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dat was ook precies wat ik wilde weten van die metalen spookschaaf van Veritas , maar ik wilde je topic niet kapen. Is dat die spookschaaf van aluminium die je zowel voor hol en bol schaven kunt gebruiken ?
Ik weet niet precies welke jij bedoelt, maar hier zie je mijn beide schaven:
IMG_0914.jpg

Zegt dat je genoeg?

Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Tsja, ik weet het niet.
Precies en nauwkeurig werken kan ook met een "gewone".
Kwestie van weinig afnemen en nauwkeurig werken.
Voor de afwerking gebruik ik toch altijd nog een flexibel schraapstaal.

Enige manier om er achter te komen wat het fijnste voor je werkt is ze vergelijken denk ik.

Groet,
Hans
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik gebruik ook meestal schraapstalen voor het fijnere werk, vooral ook omdat mijn luchtwegen niet echt gecharmeerd zijn van fijn schuurstof en ik niet altijd zin heb om een stofmasker te dragen . Daarom werk ik ook zo min mogelijk met elektriek
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.