Advies voor beitels voor beginnende draaier.

Gerard1968

Nieuw lid
19 aug 2017
11
0
Spijkenisse
Vandaag op Marktplaats deze draaibank MJC 1000 gekocht met Vierklauw voor 60 euro.

Nu moet ik nog opzoek naar beitels en hout. :)
Hebben jullie advies voor me welke beitels ik het best mee kan beginnen en waar ik goed hout kan halen? (Liefst in de buurt van Rotterdam?)

Dank vast
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Je had beter eerst advies kunnen over een een draaibank voor je hem aanschafte of even wat teruglezen hierover op het forum.
Maar neem eens contact op met Radius de houtdraaiers vereniging en ga eens bij een van hun leden in je buurt kijken en advies vragen.
http://www.houtdraaien.com/wp/
 
Laatst bewerkt:

Gerard1968

Nieuw lid
19 aug 2017
11
0
Spijkenisse
Ik had over de draaibank contact met iemand van het forum en die gaf aan dat djt als beginners bank voor 60 euro een prima start is. Blijkbaar zijn de meningen verschillend?
 
De bank is kwalitatief niet erg goed. Probeer er ook vooral geen grote zware blokken hout aan te hangen want dat gaat mis.
Bij dit soort bankjes heb je verschillende problemen. Het gewicht is onvoldoende om stabiel te kunnen draaien, de aansluiting is afwijkend wat betekent dat je weinig standaard materiaal kan kopen dat er direct op past. Daarnaast mist de bank variabele toerenregeling en bestaat de bank eigenlijk alleen uit plaatstaal en geen gietijzer.

Voor 60 euro inclusief vierklauw denk ik echter niet dat je een miskoop hebt gedaan. Vaker komen hier mensen voorbij die er veel meer voor hebben neergelegd, en dan is het zonde van het geld.

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan bekijken wat je wilt gaan draaien. Schalen en vazen vereisen namelijk andere beitels dan "tussen de centers" werk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Aan draaihout, zeker als beginner, moet je geen geld uitgeven. Vrijwel alles is goed, zolang er geen spijkers en te grote barsten in zitten. Dus sloophout, palletten en andere verpakkingen, brandhout, een oud meubel dat geen toekomst meer heeft, noem maar op. Je kan ook langs gaan bij een houthandel of houtverwerkend bedrijf om reststukken.
Als je vraagt, krijg je veel!
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Hey Gerard,

Wat betreft het hout kan ik Mathieu alleen maar bijtreden, ik heb een stapel brandhout en dat krijgt ze nu en dan eens een andere bestemming :). Maar met de juiste contacten kan je ook wat edeler hout op de kop tikken voor en niet al te hoge prijs.
Ik ben vorig jaar in het najaar begonnen en heb deze set bij dictum gekocht, ik heb hier in het Limburgse een tweedehands Teknatool Nova 1624 op de kop getikt, en dan maar beginnen draaien.
Ik heb nu wel een paar maand geleden een cursus gevolgd voor een dagje waar ik een enorme boost heb gekregen in de techniek, maar zou er nog een pak meer moeten volgen ;)

Ik heb dus bewust niet gekozen voor een goedkope draaibank, omdat ik vooral vernam dat die meestal een maand of twee gebruikt worden en dan opnieuw in de verkoop gaan. Een aangepaste tafel heb ik er ook nog voor gemaakt, want met mijn lengte waren de standaard poten 20 cm tekort :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.