Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: esdoornfineer

esdoornfineer

Hey
    Ik ben opzoek naar esdoornfineer voor een skateboard
    Ik woon in velp mischien weten jullie nog een winkel
    welke soort eadoorn moet ik nemen want er zijn verschilende
    Welkebis stevig maar ook buigzaam

Groeten, david aka dragydof

Athanor
    Guest

Re: esdoornfineer

De Arnhemse fijnhouthandel heeft dat wel. Gewoon esdoorn of ahorn vragen. Bovendien kunnen zij je een goed advies geven. Kijk maar eens goed op hun website: http://www.af.nl/
    Succes! Fons

okey bedankt!

maar welke lijm zou ik dan nemen want deze site http://www.diyskate.com zegt titebondIII ultimate maar dat kom uit america en das heel duur(verzendkosten)
    dus welke lijm zou ik dan kunnen gebruiken om een skateboard te maken

groeten, David aka dragydof

Je kan titebond ook gewoon in Nederland kopen, zoals bij baptist.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

david

ik weet niet waar je woont maar als je esdoorn fineer nodig hebt dan heb ik nog wel een goed adres daarvoor. mail maar als je meer wil weten

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    david

ik weet niet waar je woont maar als je esdoorn fineer nodig hebt dan heb ik nog wel een goed adres daarvoor. mail maar als je meer wil weten

Yep..in apeldoorn....en titebond...gewoon witte houtlijm gebruiken...ik heb laatst dat spul gekocht bij de LIDL...en al 20 flessen of zo gebruikt met eikenhout....vaster dan vast hoor...

Lijm maar eens 2 delen hout opelkaar (juiste druk) en breek het doormidden....de breuk zit niet bij de lijmnaad... :shock: :shock:

Even wat punten naar voren brengen. Ik hoop dat er nog iemand komt met meer verstand van zaken.

Esdoorn is heel buigzaam, dat gaat vast geen probleem opleveren.

Voor een skatebord moet je denk ik wel aan een watervaste lijm denken. Gewone witte houtlijm is dan een minder geschikte keuze. Iets in de D4 category. Ik zou zelf geen 1 component polyuretaan lijm kiezen, ik heb daar slechte ervaringen mee. Maar wat vind je hiervan, twee componenten polyuretaan van Bison en gewoon in de bouwmarkt te koop? Of epoxy?

Hoe ga je het bevestigen? Fineer moet je over het volle oppervlak goed aanklemmen. Met een pers is dit een beetje moeilijk in deze gebogen vorm, dan moet je allerlei contramallen gaan maken. Of heb je een vacuumzak? Die drukt wel goed gelijkmatig overal aan. Ski bouwers heb ik wel gezien met brandweerslangen en perslucht, maar dat wordt wel heel complex. Maar er is nog een idee. Als je een 2 komponenten epoxy lijm gebruikt, heb je niet zo'n hoge aandrukkracht nodig. Dan zou je met zandzakken de boel kunnen verzwaren. Dit is niet in de bouwmarkt te koop. Je moet namelijk voor de sterkte een trage uithardingstijd hebben, en de bouwmarkt heeft alleen maar die snelle epoxy in dure spuitjes of trage in heel dure tubetjes. Ik zou hiervoor op internet zoeken of bij een bootbouwer oid.

Zo zie je, een simpele vraag heeft veel aspecten. Veel geluk hiermee.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@jan : klopt inderdaad , bij onze gezamenlijke kennis. hij heeft heeeeel veeeeel fineer liggen.

ik denk inderdaad dat verlijmen lastig zal worden. een vacuumpers-methode lijkt me het beste. misschien dat iemand op dit forum je kan helpen hiermee

hey
    bedankt voor alle reacties

aleen jullie hadden het over een winkel in apeldoorn waar ze heel veel fineer verkochten(@jan)

@pepijn bedankt ik denk dat ik het daar gewoon bestel

o en ik heb nog een vraag

want ik gebruik 2 skateboard decks om het fineer in de vorm te krijgen en dan gebruik ik een krik om het te persen maar wordt het op alle plaatsen dan we goed geperst(of heb ik er anders 2 nodig?)
    en ik heb dat van dit filmpje op youtube http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

@rickkoorman ik heb in mijn eerste post gezegt dat ik in velp woon

en ik bij die arnhemse fijnhout handel is het heel duur
    weten jullie ergens waar het goedkoper is
    of gewoon een sktaeboard fineer pakket die je in europa kan bestellen

groeten ,David aka dragydof

Het beste is door een gelijke druk toe te passen op het gehele werkstuk. Wat je volgensmij het beste kan doen is een mal maken (zowel de holle als de bolle kant) en dan twee krikken, of minimaal zes klemmen te gebruiken.

Forum Rechten