Waarmee vul ik noesten als ik geen was wil gebruiken?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Iedereen zal het wel kennen, je schaaft je planken, mooie noesten blijven, maar soms vliegt er 1 kapot in de vandiktebank en die is afgezogen...
Hoe los je dit het beste op?
Ik dacht (dankzij tips) aan houtlijm met schuurstof, maaaarrrr... zou dit geen raar effect geven na vernissen? Houtlijm neemt toch niets op? Wat gebruik je dan best?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Iedereen zal het wel kennen, je schaaft je planken, mooie noesten blijven, maar soms vliegt er 1 kapot in de vandiktebank en die is afgezogen...
Hoe los je dit het beste op?
Ik dacht (dankzij tips) aan houtlijm met schuurstof, maaaarrrr... zou dit geen raar effect geven na vernissen? Houtlijm neemt toch niets op? Wat gebruik je dan best?
Schuurstof met vernis. :)
Na het drogen weer schuren en dan aflakken.
Als het grote openingen zijn eerst wat vullen met schuurstof/houtlijm en na drogen het buitenste/laatste stukje met schuurstof en vernis.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt! De noesten die missen zijn van klein formaat, en anders is het een grote noest die 'open' staat, het zal dus gupa maker worden.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi Seb, wij gebruiken diverse vulmiddelen. Bona met schuurstof, alsibois (2k)gerookt eiken, evt gemixt met een andere kleur, Würth houtkit 1k en woodfix. Als je Facebook, Instagram hebt kan je op onderstaande link zien hoe wij woodfix dmv een heatgun vullen. Mvg wilco
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Wim, voor reparaties binnen en buiten is het geschikt. Het is een polyamide (Knoestvuller) welke smelt in een vorm en weer hard wordt. Deze blijft meewerken met het hout. Het is belangrijk om een lijmpistool te hebben die heet genoeg kan zodat deze ook echt vloeibaar in de vorm smelt en niet zoals een smeer vulmiddel vaak alleen aan het oppervlakte blijft en niet hecht in de opening waar je juist bescherming zou willen.

Het verschil met epoxy is wel dat het geen lijmende werking heeft. Met epoxy kan je zelfs lijmen ipv houtlijm dus het moet wel spanningsvrij zijn. Op YouTube zijn diverse filmpjes te zien van woodfix Benelux of het moederbedrijf uit Denemarken. Mvg wilco
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hi Seb, wij gebruiken diverse vulmiddelen. Bona met schuurstof, alsibois (2k)gerookt eiken, evt gemixt met een andere kleur, Würth houtkit 1k en woodfix. Als je Facebook, Instagram hebt kan je op onderstaande link zien hoe wij woodfix dmv een heatgun vullen. Mvg wilco

Dank je voor de reactie. Heb inmiddels 1l "gupamaker" gekocht en ook 1pot gerookt eiken van Alsibois, toevallig eigenlijk, ik had jouw reactie nog niet gelezen. Ik denk wel dat ik de gupamaker ga gebruiken, ik heb schuurstof genoeg, ben dan 100% zeker van de kleur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een lijmpistool. Gekocht bij contimeta. Werkt prima voor het vullen van kleine scheuren. Wel moet het pistool heet genoeg zijn. Het werkt bij mij alleen goed bij liggende delen. Nadeel ik moest veel vulmiddel kopen. Heb alleen voor een kleur gekozen. Wordt bij mij altijd overschilderd. Ik gebruik het bij schilderwerk. Epoxy kan je niet meteen overschilderen. Dit wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.