Vraagje over steigerbuis!

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik wil graag voor de badkamer een handdoekenrek maken van steigerbuizen met tussenliggende houten schappen.
Nu is mijn vraag: Gaan die buizen ook roesten ondanks dat ze gegalvaniseerd zijn?
Het moet ongeveer in deze stijl worden, maar dan in gegalvaniseerde kleur.

naamloos.jpg imagesKNEI8ZDH.jpg

Graag wil ik er een donkere soort hout voor gebruiken, maar welke?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Als de buizen gegalvaniseerd zijn, gaan ze niet roesten.
Misschien voor de zekerheid, waar je de buis op lengte zaagt, even inspuiten met zinkspray. Maar eigenlijk is dat overkill, omdat dat in een koppeling komt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Het maakt niet uit wat je gebruikt. Het stuk wat je behandeld, komt altijd in een koppeling te zitten, en zie je dus niet meer.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tenzij er in een badkamer vocht of condens langsloopt en elders weer uitloopt (op je witte vloertegels of handdoeken, bijvoorbeeld). Die koppelingen zijn zeer ruim passend, dus ik zou de einden zeker even afwerken.

Ik vraag me trouwens af wat ik in het plaatje zie: steigerbuis met koppelingen of gasbuis met schroefdraad en koppelingen. Ik vermoed het laatste, en dat is iets heel anders.
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Dit is geen steigerpijp maar gegalvaniseerd leiding werk voor bv luchtleiding
Normaal wordt dit met teflontape gemonteerd maar in dit geval zou ik het monteren met een kit
anders blijft het beweegbaar.
mogelijk zit hier een beetje grijze lak overheen want gegalvaniseerde pijp glimt meer
Wel leuk om te maken
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Het hout ziet eruit alsof het gebeitst is.. Wij hebben hier gewoon een vuren plank opgehangen en die roodbruin bebeitst.. Hangt al 2 jaar, geen enkel spoor van verval oid. Voor de look hierboven zou ik gaan voor zwarte beits op redelijk grof hout, daarna terugschuren naar bijna blank, zodat er bepaalde delen wat zwart blijven en dan bruin beitsen.

Voor massief hout zou ik iig geen eiken gebruiken met die buis. Persoonlijk vind ik noten, europees of amerikaans, erg mooi. Met olie is dat mooi donker..
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Jurriaan heeft gelijk. Hier op de foto is gasbuis gebruikt. Steigerbuis is rond 42 mm, dat wordt een handdoekenrek voor olifanten:p

De buis op de foto zal waarschijnlijk 3/4" buis zijn. Als het blank staal is kun je het in de lijnolie zetten. Zelfs als het verroest is, dan ziet het er helemaal oud uit.

Donker gekleurd hout is meestal tropisch van oorsprong, maar er zijn nu zo veel kleuren met vloerolie dat je vuren of eiken ook mooi donker kunt krijgen.

Kijk eens naar Rubio Monocoat: https://www.monocoatwebshop.nl/olie/

Is een 2k vloerolie. De zutphense parkethandel staat met dit product ook op de Open Dag Hout, maar het is bij veel goede parkethandels te krijgen.

Aquamarijn heeft ook goede producten hiervoor: http://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie-parketolie-hardwaxolie/
 

wouter36

Nieuw lid
3 jan 2016
21
0
even google gebruiken je hebt al steigerbuis van 21 mm . ik werk ook veel met aluminium buizen van 21 mm
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
De Foto's waren alleen even voor het idee...
Het ging mij er alleen even om dat als ik zoiets maak en op een creme/witte wandtegel schroef, er niet na een paar dagen roestspoortjes langs mijn tegels lopen en in het voegwerk trekt!
Ik zag ook dat je dit soort buis en koppelingen in aluminium kan krijgen... misschien een beter idee?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
732
Enschede, Twente
Mijn ervaring: Voor hoogslapers heb ik ooit gegalvaniseerde buis en KeeKlamp gebruikt. Op sommige plekken ontstond na jaren een soort witgrijze 'fuzz' die zich heel moeilijk laat verwijderen.
Ook toegepast (voor een reling en handgrepen) de lichtmetalen buizen en koppelingen van KeeKlamp. Houden zich al meer dan 15 jaar perfect.
Voor in een badkamer zou ik geen gegalvaniseerd materiaal gebruiken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik kan mijn auto ook een sportwagen noemen, maar dat wil nog niet zeggen dat die het ook is:p

Steigerbuis is minimaal 42mm, alles eronder niet! Overweeg voor in de badkamer dan koper. En niet mopperen dat het duurder is, het gaat zeker de rest van je leven mee. En gerarandeerd geen bruine roest. De groene corrosie van koper richt minder schade aan, en geeft een mooi patina, als je ervan houd tenminste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.